Forum > Licht

Truss met bouten in plafondbalk

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Boris_deckers9Account Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 13-9-2004
Laatste: 2-5-2006
Berichten: 26
25-4-2006 07:51

Hajo schreef:

boris_deckers9 schreef:

Vraagje, Hoe hoog ga je de T4 hangen?
De precieze maten van de loktie heb ik nog niet in mijn hoofd zitten. (Er volgt nog lokatiebezoek samen met de organisatie). Ik weet wel hoe het er ongeveer uit ziet, omdat we er vorig jaar ook waren. De T4's komen zo hoog dat er met gemak onderdoor kan lopen. Vanwaar de vraag?
Als je het op 2 meter gaat hangen, heb je de kans dat er zotte
gasten aan de T4 gaan slingeren laugh :D
Mensen zijn net mengpanelen; Ze gaan ook wel is over 't rode
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
25-4-2006 10:45
Bouwvakken op lokatie onder mijn begeleiding is eigenlijk de best haalbare oplossing op het moment. Anders gaat de organisatie het namelijk zelf bedenken, en ben ik bang met een oplossing geconfronteerd te worden die me niet zint (iets in de zin van "hier heb je een stukje sisaltouw, bind de boel daar maar mee vast".)

Nee dank u, dan nog liever zelf bouwvakken. Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden. Tussen de regels door kan je lezen dat het klus is waar niet echt veel budget achter zit.

Ondertussen probeer ik dus even wat feedback te krijgen over de door mij bedachte oplossing.

Dan even inhoudelijk:
Als ik het goed begrijp moet ik de (keil)bouten dus in de richting van de lengte-as belasten, en niet haaks daarop. En dan kan staal heel wat hebben.

Er komen geen 'zotte gasten' aan de truss slingeren, het gaat niet om een disco maar om jeugdsportprijzen voor voetballers tussen de 7 en de 14 ofzo. Van vorig jaar weet ik dat dit om zeer gediciplineerde gasten gaat, want bij deze voetbalclub zijn ze van de strenge aanpak.
Het moet wel leuk blijven...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
25-4-2006 12:39
Indien er blijkbaar een mogelijke oplossing zou verscholen zitten onder de vorm van ophangen en vastbinden (wat je niet wil, maar wat je wel van de organisatie verwacht wanneer ze zelf iets moeten inbrengen), vermoed ik dat er dus ook wel enige hechtpunten zullen te vinden zijn. Als dat zo is, raad ik aan om je brugje met een paar kettingen te "fixeren". Als het niet zo is, zou het bij mij kiezen zijn tussen twee mogelijkheden.

1. statiefjes zetten
2. geen licht

Lijkt me vrij logisch. Waar ik met volle 100 procent zekerheid nooit zal aan beginnen, is het boren van gaten in beton om in godsnaam 2 T4'tjes en een beamer te kunnen plaatsen. Al eens een keer nagedacht hoe lang je er zal aan bezig zijn, en wat het uiteindelijke resultaat zal zijn?? Als je een volledige lichtshow moet verzorgen, met alles erop en eraan, waar je ook een prachtig resultaat mee zal bereiken, dan kan ik misschien nog enigzins begrijpen dat je er voor werkt, en dat je er iets voor over hebt, maar voor dit? Maar als jij dat natuurlijk zo wil doen, prima dan, liever jij dan ik happy :)

succes!
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
25-4-2006 12:47
Laat ik dit punt even ophelderen dan: de organisatie wil graag dat het licht gaat hangen en niet op statieven komt. ZIJ gaan dat regelen wat mij betreft, niet ik. Het enige dat ik wil, is dat het op een manier gebeurt waar IK mee kan leven.

prosoundandlight schreef:

Als dat zo is, raad ik aan om je brugje met een paar kettingen te "fixeren". Als het niet zo is, zou het bij mij kiezen zijn tussen twee mogelijkheden.
Wat bedoel je daar precies mee? Ook nog kettingen NAAST steels?
Het moet wel leuk blijven...
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
25-4-2006 13:46
1 x bewerkt. Laatst door Malle Pietje op 26-4-2006 03:25
En wat als er tóch iets naar beneden komt donderen?
Wie is er dan verantwoordelijk?! (en wie is dus aansprakelijk en verzekerd?!)
Wil jij de eventuele letsel op je geweten hebben, nog afgezien van de kosten?
Ik begrijp jou goede bedoelingen, maar doe verstandig en begin er niet aan!
Laat door de opdrachtgever maar een prof inhuren, daar zou je misschien wel mee kunnen overleggen wat de beste oplossing is.
Hoeft volgens mij niet eens truss te zijn, maar een enkele GOEDE pijp voldoet misschien ook? Zit je ook wat hoger met je spullen.
Alles komt goed....
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
25-4-2006 14:39

prosoundandlight schreef:

Als dat zo is, raad ik aan om je brugje met een paar kettingen te "fixeren". Als het niet zo is, zou het bij mij kiezen zijn tussen twee mogelijkheden.
Wat bedoel je daar precies mee? Ook nog kettingen NAAST steels?
Nee, alleen gebruik maken van kettingen (uiteraard enkel indien er toch hechtpunten aanwezig zouden zijn). Op deze manier blijft je een hele hoop werk gespaard. Wanneer jullie uiteindelijk zouden kiezen om toch maar te gaan boren, zou ik op de een of andere manier proberen een extra beveiliging te gebruiken. Je wil echt niet dromen dat je brug naar beneden valt. (en dan heb ik het niet over materiaalschade, want die blijft beperkt, maar wel over "hoofdschade" van de gasten). Veiligheid blijft een belangrijk aspect (het belangrijkste zelfs). Vergeet niet dat, wanneer niet anders wordt vermeld of goedgekeurd, jij de verantwoordelijkheid draagt over je materiaal, wie het ook heeft opgehangen!

Eigenlijk moet je in zo'n situaties vrij hard zijn. Je moet de organisatie gewoon voor de eerder vernoemde keuze zetten. Jij bent gevraagd voor de belichting, dus jij zegt wat er te gebeuren staat, rekening houdend met de veiligheid. Jij kiest voor statieven, dus zullen er statieven komen, en anders is er niks. Dat is m.i. de beste redenering. De meeste organisatoren willen alles krijgen, maar hebben daarvoor simpelweg geen mogelijkheden. Ze moeten zich maar aanpassen aan wat kan! Zeker wanneer het gaat over hele kleine feestjes. Al dat werk is er echt niet aan verdiend hoor. Maar zoals ik ook al zei, je doet natuurlijk wat je wil he wink ;)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
25-4-2006 15:26
Vaak kan een organisator ook niet alle gevaren inschatten.

Mijn taktiek met opstellen is als er aanpassingen in de zaal moeten zijn,
die te ingrijpend in de zaal zijn,
dat ik de organisator de keuze geef:
Veilig of niet.
En dan nog schipperen we vaak genoeg met de regels met zijn allen.....

Bij een vaste opstelling dient je er altijd voor te zorgen dat je niet door een verzekeringsmaatschappij (bij (letsel)schade) kan verweten worden dat je niet genoeg heb gedaan om de veiligheid te waarborgen.

Er zijn ook allerlei regels te vinden op ons forum.....
Onder andere de f10 regel:
vrije interpetatie:
Als spullen boven mensen moeten hangen, moet de bevestiging een factor tien kunnen doorstaan in gewicht.

En wat daar ook staat te lezen is dat elk apparaat afzondelijk extra geborgd moet zijn. Alsmede de hele hanginstallatie ook weer extra gezekerd moet zijn.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PositiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-11-2005
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 15
25-4-2006 17:21
en waarom wil de organisatie geen statieven in de zaal omdat het te veel ruimte in neemt?
nou wat je ook kan doen (dnek ik ik ben geen profi hierin) is een trust instalatie neer zetten in een omgekeerde U-vorm. neemt een stuk minser in beslag dan een statief, kan veel belast worden en kan ook vrij hoog als je dat wilt.
blijf erin geloven
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
25-4-2006 18:05
Een carrétje neerzetten bedoel je? 2 trusspoten en een stuk truss er bovenop werkt niet, dat blijft niet staan. Je zult dan toch een stukje de zaal in moeten werken. Wel zijn er (door de bedrijven zelf gemaakt) zware baseplates van 1*1 meter. Die zouden eventueel gebruikt kunnen worden, mits je niet te hoog gaat. Moet je natuurlijk wel eerst truss en die baseplates ergens vandaan toveren, en dat kost geld. Laat de OP nou aangegeven hebben dat het niks mocht kosten... Zo kom je dus ook niet verder. Budget omhoog of een andere oplossing zoeken dus.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
26-4-2006 07:30
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik ben wel een stuk wijzer geworden. Ik ga de organistatie denk ik maar voorstellen om toch statieven in de zaal te zetten. Willen ze dat echt niet, dan zal ik ze op de do's en don't wijzen bij het ophangen van dit soort zaken. Een behoorlijk eisen pakket neerleggen wat betreft de bevestiging-methode, voordat ik er uberhaupt iets aan ga ophangen. Er is trouwens van hun zijde ook een ervaren facilitair-manager bij betrokken (heb ik ondertussen begrepen).

Hoe dan ook zal ik de verantwoordelijkheid schriftelijk bij hun leggen als er iets misgaat. Daar moeten ze dus van mij voor tekenen. Ik hoop/verwacht dat alleen dat laatste ze al doet besluiten om toch maar voor statieven te kiezen.

@positive, martijn: trussoverspanning met baseplates is ook een oplossing, maar denk dat daar geen budget voor is.
@tom: de factor10 in belasting is mij bekend, uiteraard(!) safen doen we sowieso alles, en ik was (áls de boel nog komt hangen) inderdaad van plan dat met minstens vier of vijf bevestigingspunten te doen, terwijl er constructiematig 2 nodig zijn. Die bevestigingspunten krijgen dan ook nog eens allemaal een factor10 mee.
Het moet wel leuk blijven...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)