Forum > Licht

Kraken van de boxen door het lichtorgel.

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
12-7-2002 23:03
1 x bewerkt. Laatst door Tiemen op 12-7-2002 23:04
Daar ging het em niet over, ik ben nogal vertrouwd met de basis (er zijn ook een paar opmerkingen over je uiteenzetting...). Waar het me om ging is wat het nut is om op een aparte "kring" je apparaten aan te sluiten, en dan ivm storing. Kan je me dat verduidelijken?

Tiemen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
12-7-2002 23:17
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 13-7-2002 15:55
Ik zal het eens proberen (ook al studeer ik geen electriciteit en ben ik slechts afgestudeerd in de electronica ;-)

Bij veel apparaten wordt er nogal ruig omgesprongen met de safety ground/chassis ground/veiligheidsaarde. EIGENLIJK zou deze aarde op slechts EEN punt met de (lokale) signal ground moeten zijn verbonden EN zouden alle massa verbindingen naar buiten toe (mic in, line-out etc. etc.) alleen moeten plaatsvinden via deze CHASSIS ground (Pin-1).

En da's nou precies waar zoveel fabrikanten de fout in gaan. In plaats van netjes de Pin-1 van de input gelijk aan het chassis te leggen, laten ze hem vaak eerst even lekker over een printje lopen en, als je pech hebt, knopen ze hem hier en daar ook nog even lekker door aan de signal ground.

En als je DAN een klein storinkje hebt op de randaarde (en zo moeilijk is dat niet met al dat gehak van die dimmers en schakelvoedingen) dan heb je hem voor je het weet in je signaalpad. ALS de Pin-1 overal netjes aan het chassis zou hangen dan kan een storing op de randaarde vrijwel onmogelijk in het signaal terecht komen. Er zullen wel stromen lopen MAAR die worden EN laag impedant afgevoerd EN komen niet in de buurt van de (differentieele) ingangen.

LET WEL: Dit verhaal gaat dus op voor professioneel spul (gebalanceerde verbindingen). Bij ongebalanceerde verbindingen moet je HELEMAAL op je tenen lopen (en eigenlijk hebben zulke apparaten ook geen plaats in een profi. toepassing).

Door verschillende groepen te gebruiken creeer je eigenlijk een klein filtertje (een kabel heeft immers een serie zelfinductie en een parallel capaciteit). Dit filtertje is vrij effectief in het wegwerken van het "gehak" van de dimmers. BETER is natuurlijk de Pin-1 correctie methode toe te passen EN goed stil te staan bij de verschillen tussen signal ground EN chassis ground (want dat is O ZO belangrijk!!!).

Je hoort ook vaak mensen zeggen dat de storing op de nul en op de fase de oorzaak zijn van de storing in het apparaat. Nou... Ten eerste is een 50Hz trafo een waardeloze overdrager van hogere frequenties. Als we daarna nog eens gaan kijken naar dat lekkere stevige filter (de afvlakcondensatoren) dan zien we dat je eigenlijk wel een RUK ontwerper moet zijn om een apparaat te ontwerpen dat storing op het lichtnet terecht laat komen in de electronica.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
25-3-2018 12:07
Dit topic toch maar weer eens kicken. razz :p

Wie o wie kan het aan de hand van onderstaand voorbeeld eens duidelijk uitleggen qua aarding (snap wat Dré bedoelde, maar niet exact de scheiding chasis en signaal, )

Bijv. Mengtafel, amprack, 2x mic, 1x di, 2x actieve monitor.
Lichtafel, dimmerrack/T4, 4x par op statief.
Situatie 1: alles op 1 groep
2: op 2 groepen, maar andere fase

Ik weet dat je normaliter, de inkomende netspanning, de aarde direct aan de metalenbehuizing legt , maar dan verder?
En dat je op je xlr de pin 1 in de kabels consequent door verbindt, maar wat doe je met de pin-1 in je apparaat?
(Weet ook dat de buitenkant vh xlr-chasisdeel tot de chasis/behuizingaarde behoort en dus gelijk ligt aan de voedingsaarde zonder omweg, direct verbonden en dat dit los ligt van je pin-1 signaal gnd) wat bedoel je met pin-1 modificatie Dré?
Without a lightengineer, it will be dark.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
26-3-2018 08:35
Er is al heel veel over geschreven hier heb je bijvoorbeeld een topic met wat info, maar er zijn er meer.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)