Forum > Zelfbouw Speakers

life-size speaker als kunstproject -> een paar vraagjes

(41 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
PzaikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2006
Laatste: 10-5-2006
Berichten: 13
28-3-2006 20:57

bartsegers schreef:

een simpele hoorn met fikse lengte, en fikse hoornmond.
Zet er dan een aantal klankschaal frequenties op, en een aantal subsonische frequenties, en het is een hele belevenis. laugh :D
ik zal eens iets extreems op papier zetten.

Heb je al gedacht aan verkoop eventueel, voor vaste installatie ergens shocked 8O
Ja daar heb ik aan gedacht, voor als het financieel onhaalbaar zou zijn. Maar eigenlijk wil ik het niet verkopen, omdat ik het wel vaker op een expo/festival wil neerzetten. Uiteindelijk gaat het om de reacties/ervaringen van de mensen.
En er zullen mensen zijn, die het als zeer onprettig zullen ervaren, maar ik denk dat ik het helemaal te gek vind om in de hoorn te chillen :) dus ik wil de kast ook gewoon graag houden.

Echt bedankt voor je hulp!
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
28-3-2006 21:06
Ik vindt het een erg leuk idee om een bass hoorn als kunst object te bouwen.
De hoorn lekker groot maken zodat er mensen in kunnen en als driver hoef je geen grote speaker te gebruiken EN het hoeft niet hard te gaan om de subsonic frequenties te voelen in je lichaam!
Bart Segers en Contour kunnen je daar best mee helpen als ze willen wink ;) !
Ik ben erg benieuwd wat het eind resultaat gaat worden!

Succes!
..Je Ducktape brood voeren...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
28-3-2006 21:48
heb je een idee, van welke speaker je gebruikt?

wat betreft dat kapot spelen, geen zoregn over maken,. als je een 15" vol belast in dergelijke MEGA hoorn, zullen de geluidsniveaus enorm zijn.

ik denkd at je met een speaker van pak hem beet 75 euro. en een 100 euro hout, al heel ver komt.

bedenk dat het wel loeizwaar zal worden. dus in delen maken, is een optie.
mdf, geen probleem, klankeigenschappen zijn zelfs prima daarvan.

ik zal eens een hoorn ontwerpen aan de hand van een paar basic regels.
de driver (speaker) laat ik dan even in het muidden.
zoek maar eens in de shop hier. een DAP speaker bijvoorbeeld.
eventueel een 2e hands losse speaker kan ik je wel aan helpen ook nog, als het moet.

Zorg dat de speaker niet veel problemen heeft met subsonische signalen.
Let dan op eigenschappen als xmax... (7-10 mm bv)

M<isschien is het zelfs een goede optie, om te kijken in de Car-audio werled. die maken ook sterke woofers, die een fikse hap lucht kunnen verplaatsen.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
28-3-2006 23:30
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 29-3-2006 13:10
om een idee te geven.

Maar of je er nu in kan zitten? de interne breedte grofweg op een 70 cm gehouden.
hoogte en breedte, aangehoduien met de plaatmaat in gedachten.
Er is een mogelijkheid om zelfs met een 244 cm te spelen.

Was dat maar in het echt zo laugh :D Dat zou ongekende mogelijkheden hebben dan.
Wat is een beetje de max eigenlijk? 122x122x70- bv, is nog niet eens zo heeeel groot.
met een hoogte van 122, en lengte van 244cm kun je een nog extremere hoorn vouwen, zonder de zitplaats te klein te maken. dit heeft met het hoornverloop te maken. deze moet wel enigszins kloppen natuurlijk.

schets
Edit Mod: Dré: Foto aangepast naar link. Overigens heeft imagehack een prachtig thumbnail systeem (...)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
29-3-2006 11:31
Heb je al rekening gehouden met de aansprakelijkheid voor de eventuele gehoor-beschadiging?

Elke geluidsdruk boven de 85 Decibel kan blijvende gehoorsbeschadiging opleveren......
Zomaar even een snel stukje: gehoorbeschadiging
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PzaikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2006
Laatste: 10-5-2006
Berichten: 13
29-3-2006 14:51
@bartsegers:
Het ontwerp ziet er goed uit. Alleen ik had in gedachte dat de persoon, als hij erin zit, tegen een wand aankijkt, en niet naar buiten kijkt. Dus het gedeelte van de hoorn, tussen het deel waar de speaker/driver inzit en de achterwand, mag breder, 70cm is goed als breedte.
Mijn voorkeur voor buitenmaat gaat uit van iets van 150x200x100h (dan past ie nog in mijn busje) maar groter is ook goed, als dat nodig is. Dan zal ik hem inderdaad in delen bouwen.
Wat betreft hout, is spaanplaat ook geschikt om te gebruiken (is ongeveer de helft van de prijs van MDF)?

Wat betreft de speaker, ik heb een beetje rondgekeken bij conrad en new-line. Het liefst wil ik zo goedkoop mogelijk, maar ik wil ook niet te crappy kopen, dat het al niet de moeite waard is om dit te bouwen. Dus als je me advies zou willen geven?
Het zijn allemaal 15" speakers, waar niet meer info bij staat, kon ik geen parameters vinden. Ik zat eigenlijk te denken aan 2 x 15 " , als ik speakers koop van rond de 50 euro of lager, kan ik er 2 kopen, maar als ik een duurdere speaker koop, dan kan ik er maar 1 kopen.

NEWLINE:
DAP AB-15
15 inch full range speaker Alu basket 400 watt 8
€ 79,00 Incl. BTW
* Impedance: 8ohm
* Freq.Range: 35-4000Hz
* Crossoverfreq: 1000Hz
* Music power: 600W
* Power rating: 400W
* SPL (1W/1m): 103dB
* Dimensions: 390mm
* Baffle cutout: 350mm
* Mountingdepth: 150mm
* Weight:7.82Kg
====
DAP MB-15 speaker
15 Inch, for MC-15 & MC-215
€ 39,90 Incl. BTW
====
DAP MB-15B Luidspreker
15 inch bass speaker 300 watt 8 ohm
€ 52,00 Incl. BTW
====

CONRAD:

LUIDSPREKER DYH-1530
Euro 25,00 Excl. BTW
Model DYH 1530
-Vermogen (sinus/muziek) 150 / 250 W
-Frequentiebereik 20 - 4000 Hz
-Geluidsniveau 88,6 dB
-fs 35 Hz
-Qts 1,63
-Vas 697 l
-Korf-Ø 380 mm
-Inbouw-Ø 350 mm
-Inbouwdiepte 130 mm
-Gewicht 2910 g
====
Euro 49,95 exl btw
PROF PA-SYSTEEM PA-15
Type PA 15
-Vermogen (sinus/muziek) 200 / 600 W
-Frequentiebereik 22 - 3000 Hz
-Geluidsniveau 96 dB
-fs 34 Hz
-Qts 0,356
-Vas 216,4 l
-Korf-Ø 386 mm
-Inbouw-Ø 355 mm
-Inbouwdiepte 154 mm
-Korf staal
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
29-3-2006 17:34
vergeet de conrad woofers. die zijn niks.

Met de Dap woofer heb je al een compleet andere kwaliteit in handen

Wast je precies bedoelt met eht naar een wand kijekn is mij een beetje een raadsel.

Zijn je eigen tekenkunsten niet goed genoeg, vooreen groffe schets?

Ps. plaatnmateriaal als spaanplaat zou ik niet gebruiken. dit vergt veel meer aandacht, met verwerking, en ook naderhand met onderhoud.

1 goede stoot, en je mist een stuk wink ;)

Probeer zelf eens wat te tekenen. of het correct is kwa verloop is een andere vraag, als het maar iets duidelijker wordt voor (mij en anderen)
PzaikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2006
Laatste: 10-5-2006
Berichten: 13
30-3-2006 18:50
Ik heb een schetsje gemaakt over wat ik bedoelde. Ik hoop dat het zo duidelijk is.
De binnenmaten die er staan, 80cm en 60cm zijn minimale maten. De meest ideale buitenmaat voor mij is 140x200x100, praktisch voor vervoer. Maar ik begrijp dat je niet zomaar willekeurige maten kunt bedenken, en het belangrijkste is dus dat er iemand inpast, als de buitenmaten dan groter moeten, dan is dat ook oke. De hoogte is minimaal 70 cm.

tekening

ik zal de conrad speakers niet kopen, maar ik denk dan dat ik de DAP MB-15 speaker koop. En dan 2 stuks.
kan ik gewoon 2 female xlr pluggen en 2 xlr kabels kopen, voor de aansluiting?
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
30-3-2006 19:10
Voor de aansluiting van speakon is niet xlr, maar speakon de standaard. Als je @ speakers gebruikt kun je deze gewoon parralel schakelen, en heb je dus ook maar één speakon nodig (of je moet hem willen doorlussen, in dat geval is een 2 speakon, wederom paralalel aangesloten op de 1e, een vereiste. (Ik weet niet of je het verschil tussen paralel en serieschakeling weet, maar anders is daar via google genoeg over te vinden (ook in mickey mouse taalwink ;)), succes).
Owja, leuke tekening, maar ben je niet bang dat de persoon naar beneden glijdt? Verder is het mij nog niet helemaal duidelijk wat je nou wilt dat die persoon zo'n beetje gaat beleven, aangezien hoorns normaal gebouwd worden met het idee dat het geluid BUITEN de subs goed moet zijn en niet er BINNEN laugh :D.

Voor de mensen die wel kunnen rekenen aan hoorns (ik niet dus laugh :D): wellicht is het makkelijk de persoon als één ruitvormig blok te zien, waardoor er toch nog iets mee te rekenen valt?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
SpijkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-11-2010
Berichten: 45
30-3-2006 19:45
is het niet verstandiger om de persoon zo ver mogelijk aan het eind van de hoorn te plaatsen??
zo dicht bij de speaker lijkt me het geen gehoor, en als het goed is gaat het geluid harder aan het eind van de hoorn
gr

Terug naar forum Reageer (zonder quote)