Forum > Geluid

Decibel schaal voor disco en bands

(41 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
1-3-2006 23:23
En vergeet de afwezigheid van bas niet. Ik ben tijdens carnaval in geen enkel cafee in Maastricht geweest, waar ik vond dat ze een lekker bas hadden. sad :(
Lost in Music
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
1-3-2006 23:30

Sgrovert schreef:

En vergeet de afwezigheid van bas niet. Ik ben tijdens carnaval in geen enkel cafee in Maastricht geweest, waar ik vond dat ze een lekker bas hadden. sad :(
Ik had 4x Q7 top van D&B met 2x B2 sub eronder.(de subs lagen onder mijn voeten, dus dan ging als de brandweer) happy :) Kijk maar even op mijn site voor de foto's
Alles komt goed....
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
1-3-2006 23:53
@Sgrovert, 'k snap de link niet helemaal met vorige posts en het topiconderwerp maarja. razz :p

Bas kan natuurlijk wel invloed hebben op de belevenis van volume. (Maar het mid - midhoog is daar ook zéér goed in.) Het is op het forum al verschillende keren gezegd dat je oren, maar ook dB-meters, minder gevoelig zijn voor lage basfrequenties. Kortom, het zal dus misschien flink kunnen dreunen waardoor je door de druk e.d. een gevoel van hoog volume krijgt, terwijl de dB-meter dit veel minder sterk zal weergeven.

[beetje offtopic:]
Ik mocht afgelopen zaterdag meelopen op klus in Heesch (N-Brabant). Kan je vertellen dat er dáár naar mijn mening precies de juiste hoeveelheid bas was in vergelijking met hoog happy :) wink ;) (en volume klopte ook wel behoorlijk). (wel op de EQ een hele hoop midhoog eruit gedraaid toen de inprikkende zaaleigenaar ging draaien shocked 8O wink ;) )
Arjan schuurmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 10-4-2024
Berichten: 106
2-3-2006 00:09
Ik heb een aantal jaar in een discotheek gewerkt als lichtjocky, wij hanteerden altijd een geluids niveau van tussen de 105 en 110 db op de dansvloer (als de avond vol aan de gang was), bij het indraaien zat het follume zo tussen de 90 en max 100db lach er een beetje aan wie er achter de knoppen stond.Ik weet wel dat je met 110db aan de stevige kant zit en dat dit voor mij ook nog net het moment is dat ik het in een tent gezellig kan blijven vinden, staat de muziek echt veel harder dan kun je elkaar ook niet goed of zelfs helemaal niet meer verstaan en gaat het zeker tenkoste van de gezelligheid, wel moet ik er bij zeggen dat op speciale dance avonden de muziek wel harder ging, maargoed dit licht natuurlijk ook een beetje aan het type muziek en voor wie het bedoeld is.Ik kan me voorstellen dat een goede 100db voor een bruiloft genoeg is, maar in een dampened feestent is dit weer veels te weinig.groeten en succes Arjan
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
2-3-2006 01:50

arjan schuurman schreef:

maar in een dampened feestent is dit weer veels te weinig.groeten en succes Arjan
Afgelopen carnaval hebben wij in de feesttent 105 dBA aangehouden. Dit is in mijn ogen een volume dat je nog goed met elkaar kan praten en dat de muziek ook voldoende aanwezig is.

Zoals gezegd is je oor minder gevoelig voor alles onder de 200hz, vandaar ook dat er meerdere DB metingen zijn. Bij een dBA meting houd je rekening met de gevoeligheid van je oor, bij een dBC meting "telt alles evenzwaar".
Maar dat is MIJN mening...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
2-3-2006 07:53
Bij blootstelling aan 130dB heb je in heel korte tijd fikse gehoorschade, en ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die het prettig vinden dat niveau voor hun kiezen te krijgen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
2-3-2006 09:56

René Eppink schreef:

@Sgrovert, 'k snap de link niet helemaal met vorige posts en het topiconderwerp maarja. razz :p

Bas kan natuurlijk wel invloed hebben op de belevenis van volume. (Maar het mid - midhoog is daar ook zéér goed in.) Het is op het forum al verschillende keren gezegd dat je oren, maar ook dB-meters, minder gevoelig zijn voor lage basfrequenties. Kortom, het zal dus misschien flink kunnen dreunen waardoor je door de druk e.d. een gevoel van hoog volume krijgt, terwijl de dB-meter dit veel minder sterk zal weergeven.
Een goed fundament zorgt ervoor dat de set minder op z'n tenen hoeft te lopen in het gebied waar het gehoor het meest gevoelig is voor beschadiging. Helaas hangt er ALTIJD een fiks prijskaartje aan een goed fundament (en vaak wordt daar dus gigantisch op beknibbeld).

Veel sets in discotheken en café's staan eigenlijk de hele avond boven hun kunnen te presteren (met alle vervormingsgevolgen en gehoorvermoeidheid van dien). Bij vervormd geluid heeft het oor moeite z'n beveiligingsmechanisme toe te passen (vernauwing van de gehoorbuis). Hierdoor is de kans op gehoorschade groter bij een boven z'n kunnen presterende set in vergelijking met een goede set die precies dezelfde geluidsdruk levert...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
2-3-2006 10:34
Ok, ik zie een niveau van 105 dB maar dat is in een discotheek. Lijkt me dat het geluid daar een stuk harder staat dan op de gemiddelde bruiloften en bedrijfsfeesten...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
2-3-2006 10:46

Dré schreef:

Veel sets in discotheken en café's staan eigenlijk de hele avond boven hun kunnen te presteren (met alle vervormingsgevolgen en gehoorvermoeidheid van dien). Bij vervormd geluid heeft het oor moeite z'n beveiligingsmechanisme toe te passen (vernauwing van de gehoorbuis). Hierdoor is de kans op gehoorschade groter bij een boven z'n kunnen presterende set in vergelijking met een goede set die precies dezelfde geluidsdruk levert...
Vandaar ook deze opmerking eerder:

René schreef:

Maar om eerlijk te zijn vind ik soms wel dat het geluid ietsje mag worden teruggedraaid in sommige gelegenheden. Maar heel vaak komt dit samen met geluid dat slecht klinkt door vervorming o.i.d., dat moet ik er wel meteen bij zeggen.
Echter, ik snap volgens mij je post niet helemaal. Ik neem aan dat je met een stevig fundament de bas bedoelt? In dat geval: De hoogdriver, die het gebied waar je gehoor het meest gevoelig is bespeelt, zal toch juist bij meer bas ook zelf meer prestatie moeten leveren (voor een evenwichtig klankbeeld) waardoor de kans op oversturing groter is? De laagdriver wordt echter wel ontzien, maar die bespeelt niet het gehoorgevoelige gebied toch?

Maar je kan met een stevig fundament natuurlijk ook bedoelen dat er gezorgd is voor voldoende apparatuur om een publiek van die bepaalde grootte fatsoenlijk te kunnen bespelen. In dat geval snap ik 'm helemaal.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
2-3-2006 10:50

René Eppink schreef:

Echter, ik snap volgens mij je post niet helemaal. Ik neem aan dat je met een stevig fundament de bas bedoelt?
Zit het fundament van jouw woonhuis onder de grond of op het dak?

Met fundament bedoel ik inderdaad het laag.
In dat geval: De hoogdriver, die het gebied waar je gehoor het meest gevoelig is bespeelt, zal toch juist bij meer bas ook zelf meer prestatie moeten leveren (voor een evenwichtig klankbeeld) waardoor de kans op oversturing groter is? De laagdriver wordt echter wel ontzien, maar die bespeelt niet het gehoorgevoelige gebied toch?
Als je een stevig fundament hebt hoeft de rest minder luid weergegeven te worden om dezelfde beleving bij het publiek te geven! Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)