Taaltips van Ome Vic
(91 reacties. Pagina 2 van 10)Moderator(s): Dré
BazzzzStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-1-2005 Laatste: 17-8-2011 Berichten: 240 | 25-1-2006 16:25 |
Krijg me daar toch ff een Havo flashback... Zit gewoon helemaal te trillen op mijn stoel.... Brrrr.... | |
Geld moet rollen en als het niet kan rollen maak er dan een vliegtuigje van zodat het kan vliegen | |
BarbaraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-6-2005 Laatste: 30-9-2009 Berichten: 439 | 25-1-2006 16:28 |
Bazzzz schreef: Krijg me daar toch ff een Havo flashback... Zit gewoon helemaal te trillen op mijn stoel.... Brrrr.... | |
Potverdorie | |
EricStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-10-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 455 | 25-1-2006 16:30 |
yoghurt schreef: De fout met jou & jouw komt op dit forum ook heel veel voor.Kleine uitleg: Jouw = bezittelijk Jou = is dat niet Voorbeeldje: - Dat zijn jouw schoenen - Die schoenen zijn van jou In het eerste zinnetje zegt "jouw" wat over de schoenen, bij de 2e zin is dat niet zo. Vervang de jou(w) eens door mij(n), dan hoor je het meteen: - Dat zijn jouw schoenen => dan zijn mijN schoenen - Die schoenen zijn van jou => die schoenen zijn van mij (sorry Hagenezen e.d. ) Dus als je hoort "mijn", wordt het "jouw" | |
Hoe meer kennis hoe meer twijfel | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 25-1-2006 16:31 |
barbara schreef: bassisschool ... geleerdt | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
GoTMoReStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-8-2004 Laatste: 26-12-2007 Berichten: 458 | 25-1-2006 16:32 |
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 25-1-2006 20:41 barbara schreef: Bazzzz schreef: Krijg me daar toch ff een Havo flashback... Zit gewoon helemaal te trillen op mijn stoel.... Brrrr.... | |
Soms.. | |
BarbaraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-6-2005 Laatste: 30-9-2009 Berichten: 439 | 25-1-2006 16:32 |
Victor schreef: barbara schreef: bassisschool ... geleerdt | |
Potverdorie | |
Mr_jowsStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-2-2003 Laatste: 16-10-2013 Berichten: 765 | 25-1-2006 16:51 |
[moderator mode] Pff!! Het spijt mij zeer, maar ook dit hoort niet thuis op dit forum. [/moderator mode] Gek dat zo nu en dan appels met peren worden vergeleken. Als je dit fout doet dan ben je: 1. Dom 2. Dom 3. Dom 4. Dom 5. Misschien heeeeeeeeel erg moe of toch dom. en is het misschien geen gekke gedachte om weer wat jaartjes te gaan buurten bij de plaatselijke basisschool. | |
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link! | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 25-1-2006 17:03 |
mr_jows schreef: [moderator mode schreef:Pff!! Het spijt mij zeer, maar ook dit hoort niet thuis op dit forum.[/moderator mode] | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
MaxStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2002 Laatste: 20-11-2024 Berichten: 1855 | 25-1-2006 17:55 |
Voltooid Deelwoorden: PV* + GE* + T/D* * Een voorbeeld van een PV: Hebben, zijn, worden. * Als het hele werkwoord begint met: er-/be-/ver-/ont-/her- dan komt er géén GE voor het voltooid deelwoord. * Waneer je wilt weten of er een T of een D achter het voltooid deelwoord komt, kun je het woord langer maken: danste -> gedanst, haalde -> gehaald. Handig hulp middel: 'T KOFSCHIP Als de laatste letter van de stam in 't Kofschip zit, dan krijgt het voltooid deelwoord een T als laatste letter. Let op werkwoorden met een z/v: Dans -> gedanst Niezen -> geniesd | |
MaaartenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-12-2003 Laatste: 12-6-2016 Berichten: 359 | 25-1-2006 19:48 |
Zie google en denk aan school: Tegenwoordige tijd lopen ik loop jij loopt hij,zij loopt het loopt wij lopen jullie lopen zij lopen vinden ik vind jij vindt hij,zij vindt het vindt wij vinden jullie vinden zij vinden Verleden tijd werken ik werkte jij werkte hij,zij werkte het werkte wij werkten jullie werkten zij werkten wachten ik wachtte jij wachtte hij,zij wachtte het wachtte wij wachtten jullie wachtten zij wachtten wandelen ik wandelde jij wandelde hij,zij wandelde het wandelde wij wandelden jullie wandelden zij wandelden landen ik landde jij landde hij,zij landde het landde wij landden jullie landden zij landden 't kofschip Gebruik de regel van 't kofschip om te weten of er te(n) of de(n) achter de stam komt: Zit de laatste letter van de stam in 't kofschip? (o en i doen niet mee). Ja? Dan komt er te(n) achter de stam. Nee? Dan komt er de(n) achter de stam. Of gebruik de regel van van 't kofschip om te weten wat de laatste letter van het voltooid deelwoord is: Zit de laatste letter van de stam in 't kofschip? (o en i doen niet mee). Ja? Dan eindigt het voltooid deelwoord op een t. Nee? Dan eindigt het voltooid deelwoord op een d. f/v en s/z De stam van een werkwoord eindigt nooit op een v of een z. Een v wordt dan een f en een z wordt dan een s. Een werkwoord waarvan de stam eindigt op deze f of s, eindigt in de verleden tijd niet op te(n) maar op de(n). • leven - ik leef - ik leefde • verwaarlozen - ik verwaarloos - ik verwaarloosde Een voltooid deelwoord waarvan de stam eindigt op deze f of s, eindigt niet op t maar op d. • leven - ik leef - ik heb geleefd • verwaarlozen - ik verwaarloos - ik heb verwaarloosd Voltooide tijd De voltooide tijd maak je met het voltooid deelwoord en het hulpwerkwoord hebben, zijn of worden. Het hulpwerkwoord is de persoonsvorm. Gebruik de regel van van 't kofschip om te weten wat de laatste letter van het voltooid deelwoord is. Een andere manier om de laatste letter van het voltooid deelwoord te bepalen is om met het werkwoord een verleden tijd te maken. • ik heb gewerkt - werkte • ik heb gelegd - legde • ik heb gewacht - wachtte • hij heeft gerepareerd - repareerde Bijvoeglijk naamwoord Een bijvoeglijk naamwoord geeft een kenmerk of een eigenschap van een ander woord. • De hoge toren is een vertrouwd baken. • Het verbrande huis bood een trieste aanblik. Een bijvoeglijk naamwoord kan afgeleid zijn van een voltooid deelwoord, er komt dan een e achter het voltooid deelwoord. • Het huis is afgebrand. het afgebrande huis • Het boek is besteld. het bestelde boek • De koper is opgelicht. de opgelichte koper • Het gras is gemaaid. het gemaaide gras • De schade is vergoed de vergoede schade • De tuin is besproeid. de besproeide tuin Gebiedende wijs Met een gebiedende wijs geef je een bevel of een wens. De gebiedende wijs heeft dezelfde vorm als de stam. • Ga onmiddellijk naar huis! • Was je handen! | |
Terug naar forum Afgesloten topic