Forum > PC related Forum

Welke geluidskaart?

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 431
13-1-2006 12:53

JeroenVDV schreef:

Opelfreak schreef:

Laptop moet alleen dienen op setjes op te nemen, ga er niet mee draaien.
Dus zouden de standaard geluidskaarten op de hedendaagse laptops hier goed genoeg voor zijn?
Ben tot nu toe alleen Apple-laptops tegengekomen met een fatsoenlijke onboard geluidskaart. Verder heeft (bijna) alles op de opname-ingang bijzonder veel ruis en storing.

Ik raad je echt aan om voor het opnemen van sets een (relatief) goedkope externe geluidskaart te kopen. Er zijn er genoeg te vinden voor < 100 euro die minder ruis en betere kwaliteit opnames garanderen dan de onboard kaartjes van de meeste huidige flaptops.
idd, en de iBook G4 staat voor het moment al op een zeer redelijke prijs voor een Apple, ik heb een Powerbook G4 en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben van de geluidskaart, zal dit weekend als ik tijd heb anders es iets online zetten dat ik er op heb opgenomen.
Fun is serious business!
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
13-1-2006 15:22

GoTMoRe schreef:

Creative heeft sinds December 05 een heeeeeel erg leuk fratsje voor de notebook:

klik

Tot nu toe minste ruis die ik ooit uit een lap heb horen komen.. Zelf van plan om lap aan te schaffen over tijden met deze erbij, voor het opnemen van bandjes ed.
Probleem hiermee is dat je 3,5mm Jack pluggen moet gebruiken om de kaart met je mengtafel te verbinden.
Ik weet niet of de OP dit een probleem vind, als je er heel rustig mee om gaat moet het te doen zijn.
Ik heb echter voor de laptop een MP3+ kaart van Creative gekocht, ik moet zeggen dat het geluid uitstekend is (opnemen heb ik nog niet geprobeerd met goede apparatuur, dus kan niet beoordelen in hoeverre deze ruisvrij is)
Vooral om mee te draaien is deze kaart handig, het kastje hang je in je kist en zo gaat er alleen een USB kabel tussen je laptop en de kist ipv dat priegelige Jackje.
Darth Crossfader
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
15-1-2006 01:35
Behringer heeft tegenwoordig ook een leuke (en nog redelijk betaalbare) externe geluidskaart. Gewoon met 6,3mm jacks (dus geen Mickey Mouse gedoe).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
15-1-2006 10:59
En weet je ook of het een leuke geluidskaart is, of heb je er verder nog niets van gehoord?
Het is hetzelfde idee als de MP3+ van Creative, met als verschil dat de Behringer met Jack pluggen werkt vanuit de kast, en de Creative met tulpjes (scheelt weer een verloopje).
Verder als ik het zo snel zie niet echt flinke verschillen, de Behringer kost alleen iets meer (mp3+ kost 55 euro).
Darth Crossfader
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
15-1-2006 11:02

DJ.T schreef:

En weet je ook of het een leuke geluidskaart is, of heb je er verder nog niets van gehoord?

Dré schreef:

Behringer heeft tegenwoordig ook een leuke (en nog redelijk betaalbare) externe geluidskaart. Gewoon met 6,3mm jacks (dus geen Mickey Mouse gedoe).
?
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
15-1-2006 11:37

DJ.T schreef:

GoTMoRe schreef:

Creative heeft sinds December 05 een heeeeeel erg leuk fratsje voor de notebook:

klik

Tot nu toe minste ruis die ik ooit uit een lap heb horen komen.. Zelf van plan om lap aan te schaffen over tijden met deze erbij, voor het opnemen van bandjes ed.
Probleem hiermee is dat je 3,5mm Jack pluggen moet gebruiken om de kaart met je mengtafel te verbinden.
Ik weet niet of de OP dit een probleem vind, als je er heel rustig mee om gaat moet het te doen zijn.
Ik heb echter voor de laptop een MP3+ kaart van Creative gekocht, ik moet zeggen dat het geluid uitstekend is (opnemen heb ik nog niet geprobeerd met goede apparatuur, dus kan niet beoordelen in hoeverre deze ruisvrij is)
Vooral om mee te draaien is deze kaart handig, het kastje hang je in je kist en zo gaat er alleen een USB kabel tussen je laptop en de kist ipv dat priegelige Jackje.
Maarja ik werk liever met iets wat ik in mn notebook kan douwen, en dan 1 kabeltje heb zonder ingewikkeld gedoe. Dan dat ik eerst weer usb kabel moet hebben, extern kastje ergens moet plaatsen. Weer stekker kontakt zoeken voor de adapter van dat ding, om dan vervolgens nog eens naar mn mixer te moeten.

Dan lijkt me zon klein lief jackplugje niet zon groot probleemlaugh :D
Soms..
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-1-2006 12:15

GoTMoRe schreef:

Maarja ik werk liever met iets wat ik in mn notebook kan douwen, en dan 1 kabeltje heb zonder ingewikkeld gedoe.
Een usb of firewire kabeltje is niet echt ingewikkeld.
Alles intern in je laptop is natuurlijk wel een nettere oplossing. Ik neem aan dat de meeste een laptop hebben vanwege de compactheid en de mobiliteit.
Dan dat ik eerst weer usb kabel moet hebben, extern kastje ergens moet plaatsen. Weer stekker kontakt zoeken voor de adapter van dat ding, om dan vervolgens nog eens naar mn mixer te moeten.
Veel "randapparatuur" wordt gevoed door usb of firewire.
Bij de Behringer staat dat ook vermeld. (the possibility to power the FCA202 via FireWire® or a mains adapter)
Je laptop moet dus wel firewire hebben om de behringer aan te sluiten!
Dan lijkt me zon klein lief jackplugje niet zon groot probleemlaugh :D
Op de Soundblaster kaart zit een optical in en uit, heb ik het goed dat dan de bijgeleverde losse kabel (die je in het midden aansluit) de "normale" in en outputs verzorgd?

Martin.
kvm entertainment
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
15-1-2006 12:54

KVM schreef:

GoTMoRe schreef:

Dan dat ik eerst weer usb kabel moet hebben, extern kastje ergens moet plaatsen. Weer stekker kontakt zoeken voor de adapter van dat ding, om dan vervolgens nog eens naar mn mixer te moeten.
Veel "randapparatuur" wordt gevoed door usb of firewire.
Bij de Behringer staat dat ook vermeld. (the possibility to power the FCA202 via FireWire® or a mains adapter)
Je laptop moet dus wel firewire hebben om de behringer aan te sluiten!
Erg veel laptops hebben nog steeds niet de beschikking over FireWire. Behoorlijke luxere wel..Maar blijf je onder de 900 niet meer. Ik vindt zon insteek kaartje gewoon veeeeel makkelijker maar dat is mijn mening maar.
Dan lijkt me zon klein lief jackplugje niet zon groot probleemlaugh :D
Op de Soundblaster kaart zit een optical in en uit, heb ik het goed dat dan de bijgeleverde losse kabel (die je in het midden aansluit) de "normale" in en outputs verzorgd?

Martin.
Daar had ik even niet zo snel aangedacht..
Maar je snapt denk ik wel het punt dat ik bedoel dat dit een nettere oplossing zou zijn.
Soms..
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
16-1-2006 10:11
Martin, ik heb het kastje niet zo snel bij de hand nu.
Ik heb even een afbeelding op internet opgezocht en zie daar dat de bijgeleverde USB kabel er aan de ene kant in gaat.
Deze voedt ook meteen het kastje, geen externe power nodig dus. Naast deze ingang zit een schakelaartje om te schakelen tussen digitaal of analoog geluid.
Dan heb je een kant waar alle geluidsaansluitingen zitten, je hebt hier optical in, optical out, line en en ook nog line out. De line in en uitgangen bestaan uit vergulde tulpjes.
Aan de laatste kant heb je dan nog een 3,5mm mic ingang en een 3,5mm koptelefoon uitgang, met een bijbehorende volume regelaar.

Het is dus USB stekkertje in de laptop en in het kastje, tulpjes in je kastje en in het andere apparaat waar je het geluid op of af wilt opnemen en je bent klaar. happy :)
Darth Crossfader
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
18-1-2006 17:36
Koop gewoon een iRIVER met line-in ;)

Fok die laptop! Zonde van je geld als je er alleen maar mee gaat recorden. Zo'n iRIVER kost +- 299 euro. Dan heb je minstens een 20gig hdd. Hup meenemen naar je optreden, aansluiten op het mengpaneel en recorden maar!

Werkt perfect, doe het zelf ook.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)