Forum > Newbie Forum

dcx2496 aansluiten op pc

(30 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
19-11-2006 21:02
Hallo Adhd,

Ooit door mij in een ander topic gepost:
Misschien wel handig voor de mensen die de Behringer in een vaste installatie hebben, door deze oplossing (verloopje RS232 => UTP) kun je gewoon over een UTP netwerk je DCX beheren/instellen.

Let er wel op dat de UTP niet over switches/routers/bridges e.d. mag lopen, omdat dit een serieel signaal is. Je hebt dus per installatie 2 x het verloopje nodig en een UTP kabel met lengte na keuze.
Bij boven vernoemd verloopje kun je zelf de pin-bezetting kiezen en instellen.

Mocht je nou niet aan dat verloopje kunnen komen, stuur ik er wel twee gratis (en geconfigureerd) naar je toe.
Dan hoef je zelf alléén maar voor een UTP-(patch)kabel te zorgen (die je zo lang mag maken/houden als je wilt). Kun je overigens kant en klaar kopen bij de pc-shop op verschillende standaard lengtes.

Note: niet elke seriele kabel is het zelfde, het zou zo maar kunnen zijn dat je net de verkeerde koopt bij de pc-shop. Let dus op pin-bezetting en gender (male/female). Scheelt je weer een extra ritje pc-shop.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
20-11-2006 00:22
Waarschijnlijk niet van toepassing maar toch vermeld ik het even.

Omdat het gewoon een RS232 signaal blijft zit je verbonden aan een bepaalde maximale lengte.
Nu heb ik in de manual van de DCX2496 niet kunnen vinden op welke baudrate hij werkt maar uitgaande van een baudrate van 19200 zit je met de maximale lengte van 15mtr over standaard RS232 kabel.

Indien je de convertors van webbie gaat gebruiken dan gaan we het signaal over andere kabel (UTP CAT-5) kabel vervoeren.
Deze heeft een andere capaciteit, namelijk 57 pF/m. Hiermee zou je het signaal dan over maximaal 44 meter kunnen vervoeren.

Mocht je gebruik gaan maken van USB dan mag de kabel maximaal 5 mtr zijn zonder booster en maximaal 20mtr met boosters. (dit zou dus wel betekenen dat hier 3 boosters tussen zitten)

Nogmaal, ik denk niet dat het van toepassing is maar hou deze lengtes wel in de gaten wil je zekerheid hebben en niet dat je ineens fouten in de data krijgt waardoor je de instellingen niet kunt wijzigen.
WackyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2006
Laatste: 8-3-2007
Berichten: 13
7-12-2006 15:50
Dbx 260 driverack heeft hoe ik het ervaren heb ook zo'n lastige seriele kabel.
Misschien moeten we ze even wakker schudden en vertellen dat USB ook kan razz :p
blijf jezelf... er zijn al genoeg anderen
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
7-12-2006 17:01
Dat hoor ik mensen die duidelijk *niet* uit de praktijk komen wel vaker zeggen. Echter: met usb overbrug je maximaal een paar meter en moet je pc dus vlakbij de driverack staan. Met een seriële aansluiting overbrug je probleemloos tientallen meters EN je kan de aansluiting met standaard audiokabel (dus ook door een snake o.i.d.) maken. Dus is serieel veel praktischer.

Bovendien heeft USB verder ook geen voordelen voor het aansluiten van een driverack. En o ja: er zijn usb naar serieel adapters te koop, voor als je pc geen seriële poort heeft.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WackyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2006
Laatste: 8-3-2007
Berichten: 13
7-12-2006 17:06
Daar heb je een punt happy :)
maar in mijn geval zou het makelijker zijn als ze hem meteen met usb kabel zouden leveren.
maar da's puur persoonlijk
oké
on topic!
blijf jezelf... er zijn al genoeg anderen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
7-12-2006 17:33

Victor schreef:

Dat hoor ik mensen die duidelijk *niet* uit de praktijk komen wel vaker zeggen. Echter: met usb overbrug je maximaal een paar meter en moet je pc dus vlakbij de driverack staan. Met een seriële aansluiting overbrug je probleemloos tientallen meters EN je kan de aansluiting met standaard audiokabel (dus ook door een snake o.i.d.) maken. Dus is serieel veel praktischer.
Sinds een dikke 2 jaar zit een RS-232 aansluiting NIET meer op de PC (vanaf PC-2002 of PC-2003). Prima dus als je oude PC's blijft gebruiken maar als je een nieuwe PC hebt zul je een USB->RS-232 adapter moeten gebruiken (en dan maar hopen dat het allemaal op elkaar werkt).

We hebben sinds jaar en dag een prachtige netwerkaansluiting op nagenoeg alle PC's zitten. Overbrugt met gemak 100 meter, maakt gebruik van goedkope shitkabel, flutconnectors en nog werkt het. DAT zouden ze moeten gebruiken.

Ik weet alleen niet hoe rendabel het is voor de kleine schaal waarin in ons "vakgebied" gewerkt wordt. Aan de andere kant... Als het in een 15 euro router gebruikt kan worden dan kan het toch niet al te duur zijn.
Bovendien heeft USB verder ook geen voordelen voor het aansluiten van een driverack.
Robuuster dan RS-232 (heb menig keer een RS-232 poort de geest zien geven), hot pluggable, aanwezig op elke nieuwere PC (vanaf 2002+), meerdere units op 1 aansluiting, poort is niet gelijk helemaal "verloren" als er toevallig één apparaat op aangesloten zit. Het is natuurlijk niet voor niets dat die antieke RS-232 is komen te vervallen.
En o ja: er zijn usb naar serieel adapters te koop, voor als je pc geen seriële poort heeft.
Maar die werken niet allemaal zo maar met alles. Heb je pech dan heb je pech.

Overigens is het ook bij USB niet allemaal koek en ei. Met name embedded spul dat gebruik maakt van USB 1.0 wil nog wel eens weigeren te praten met controllers die USB 2.0 zijn (ondanks dat gegarandeerd werd dat het backwards compatible is).

Gewoon een dikke netwerkpoort erop (zijn we helemaal blij ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
7-12-2006 18:10
Netwerkconnectie kan ook. Alleen moet je dan bij de "iets" duurdere Driverack-modellen zijn: de 4800 en 4820 om precies te zijn. Die hang je dan samen met o.a. de Crown I-tech versterkers en de JBL Vertec speakers in een netwerk: klik!

Overigens is ook de seriële aansluiting van de Driverack 260 prima "hot pluggable", heb ik in de praktijk gemerkt...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
8-12-2006 09:45

Victor schreef:

Overigens is ook de seriële aansluiting van de Driverack 260 prima "hot pluggable", heb ik in de praktijk gemerkt...
Dit is hetzelfde als "natuurlijk kun je met je ogen dicht de weg oversteken, heb ik in de praktijk gemerkt".

In het GROS van de gevallen zal het probleemloos goed gaan. Ik heb echter zelf meer dan eens een RS-232 poort weggefikt. Gelukkig zaten ze vroeger op een los MIO kaartje (dus even een nieuwe inpluggen in het ISA slot en weer gaan met die banaan). Maar als hetzelfde gebeurt bij je dure laptop... AUW!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 1207
16-3-2007 15:21
Ik zet mijn vraag maar even in dit topic erbij:

Ik heb niet lang geleden een dcx2496 gekocht en was begonnen om het een en ander in te stellen via het apparaat zelf.
Als je van losse hardware overstapt op een processor is dat best een flinke stap en ik krijg het dan ook niet voor elkaar om er enigszins acceptabel geluid uit te krijgen.
Nu wilde ik dit apparaat via mijn pc gaan aansturen, omdat me dit toch wat overzichtelijker lijkt.
Ik gebruik deze procesoor icm 2x Behringer EP-1500, eentje voor 2x B1800X en eentje voor 2x B1520 (oudere versies).

Is er iemand die mij een stap op weg wilt helpen door bijvoorbeeld een savefile aan te maken met het Behringer programma waarvandaan ik dan verder kan gaan prutsen? Of iemand die mij uit zou willen leggen waar te beginnen?

Als je nog niet echt kaas hebt gegeten van dit soort materiaal lijkt het zo'n mooi instapmodelletje, maar als de handleiding dan ook nog eens te wensen over laat wordt het wel erg lastig...

Ik hoop echt dat iemand me hiermee kan en wil helpen, ik zit toch wel een beetje met de handen in het haar. wink ;)
Darth Crossfader
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
17-3-2007 19:21
euhm voor deze combi set welke jij aanhaalt zit al een standaard proc. instelling!! enige wat je moet doen is de juiste setting inladen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)