Forum > Licht

Raylight vs PAR

(53 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
26-9-2005 15:28

alleznet schreef:

Ik heb ook een raylight (500W) in een PAR 56 short can, en die doet het gewoon goed.
Wat voor speciale filters gebruik jij dan? sneaky :V
Light Image
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
26-9-2005 15:38
Geen happy :). Ik moet wel toegeven dat ik ze nog niet langer dan 3 uur achterheen heb gebruikt, dus mischien dat daarna pas smeltverschijnselen voorkomen.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
26-9-2005 16:24
tuurlijk, het past precies en het werkt nog ook. zolang er geen filter voor zit is er ook geen probleem. maar laten we voor discowerk nou praktisch altijd filters gebruiken...

raylights (A1/244 lampjes) doen absoluut niet onder voor een 300 en 500 watt persglaslamp. nou is de vergelijking met de meestgebruikte (MFL) lamp niet helemaal eerlijk, omdat de bundel geconcentreerder is. ik zie dat juist als een voordeel. minder lichtverlies door de rook, waardoor de stralen ook nog een stuk dansvloer verderop kunnen verlichten. in een café zijn MFL lampen juist wel geschikt, aangezien je daar geen 15 meter ver hoeft te komen. (en omdat de straal te gebundeld is: op een plek veel licht en eromheen vrij weinig)

waar je zeker wel rekening mee moet houden is de warmteontwikkeling. in een laag café zou ik absoluut geen raylights neerhangen, omdat alle warmte net onder het plafond blijft hangen. als je bijna met je gezicht op die hoogte loopt is dat niet erg prettig. daarbij is de straal zelf ook erg heet. de parren moeten dus minimaal 3 a 4 meter van het dichtstbijzijnde publiek af hangen.

raylights zijn alleen goedkoper om te vervangen. kwa aanschafkosten zijn ze ongeveer gelijk. bedenk alleen wel dat de A1/244's volgens de fabrikant ongeveer 50 uur meegaan. in de praktijk blijkt dit véél langer te zijn, maar dat getal moet ergens vandaan zijn gekomen. een persglaslamp houdt het makkelijk 2000 uur vol.

kort gezegd: in een hoge discotheek raylights, in een klein café persglaslampen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
26-9-2005 18:31

martijn] schreef:

raylights (A1/244 lampjes) doen absoluut niet onder voor een 300 en 500 watt persglaslamp. nou is de vergelijking met de meestgebruikte (MFL) lamp niet helemaal eerlijk, omdat de bundel geconcentreerder is.
Geloof je het helemaal zelf? Een NSP 300W is al geen partij tegen een raylight, laat staan een MFL...Hier op de achtergrond het bewijs; mag jij gokken welke de NSP is!!!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
26-9-2005 19:31
Ik denk dat er langs elkaar gesproken wordt. Bij jullie beiden lees ik namelijk dat de raylight strakker is dan een MFL.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
26-9-2005 20:14
Het "voordeel" van een raylight is dat je keus hebt tussen NSP en ehh... NSP. Een persglaslamp kan je in variaties krijgen tussen WFL (wideflood) en VNSP.

Een raylight heeft als voordelen een hogere kleurtemperatuur (is dus wat witter) en een iets lager gewicht. Voor de rest heeft hij vooral nadelen: geen keus in stralingshoek, kortere levensduur, beschadiging van de reflector (roest, dof worden etc.)
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
26-9-2005 20:20
DTS reflectoren (en nog een paar andere merken) zijn verkrijgbaar in NSP, MFL en WFL. In hoeverre dat lijkt op de NSP, MFL en WFL bij standaard parren... Geen idee.

Maar er is wel degelijk keuze.

Zelf gebruikte ik altijd de NSP reflector (was toen de enige die ik kon krijgen) en gebruikte ik frost filtertjes als het een onsje wijder moest zijn.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
26-9-2005 20:44
Heeft het gebruik van andere reflectoren wel zoveel zin in een lange par? het licht kan maar tot een bepaalde breedte gaan dan, lijkt me...
Waar zit de cut op dit apparaat?
TfproductionsAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 14-11-2005
Berichten: 26
26-9-2005 21:36
gewoon een ge kopen, zijn echt supergoedkoop per branduur!!! gaan gemiddeld 2000 uur mee en de filters overleven het ook nog eens na drie uur achter elkaar te hebben gebrand, zeker met donkere filters brand een raylight er zo doorheen!! geen raylight dus, of je moet ze willen gebruiken als blinders, dan zijn ze wel geschikt, zijn namelijk feller dan een persglaslamp.
zouden ledparren de toekomst verlichten?? mijn verhuurprogramma is er in ieder geval mee uitgebreidt
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
26-9-2005 23:03

Niek schreef:

*knip*
Geloof je het helemaal zelf? Een NSP 300W is al geen partij tegen een raylight, laat staan een MFL...Hier op de achtergrond het bewijs; mag jij gokken welke de NSP is!!!
mij hoor je ook niet zeggen dat een raylight onderdoet voor een persglaslamp met welke stralingshoeken dan ook. mijn reactie was op iemand die vroeg of een raylight kon tippen aan een persglaslamp. antwoord daarop lijkt me wel duidelijk. ik ben zelf ook fan van raylights. eigenlijk om een simpele reden: er komt gewoon een bak licht uit.

ik heb vorig jaar wel eens een par64 met narrow spot reflector naast een par56 met GE MFL lamp gelegd. verschil was wel zichtbaar.

foto 1

foto 2

de persglaslamp valt gewoon weg tegen de raylight. wat verder opvalt is dat de kleurtemparatuur flink hoger is. voor beide parren zit een groene filter uit het standaard setje van showtec. die filter is leuk voor persglaslampen, maar bij lampen met een hoge kleurentemp worden de kleuren nogal flets. de filters van hq power hebben daar geen last van. (die kleur groen is donker, en met een raylight erachter mooi fel groen)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)