Forum > Algemeen Forum

brand

(38 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-3-2003 09:54
Kijk eens in het telefoonboek bij brandblusapp.
Staan al dat soor bedrijven.
Zijn niet duurder dan de Gamma, wel beter.
Schuimblussers en Nox blussers moeten elk jaar herkeurd worden om de betrouwbaarheid te kunnen garanderen.
Sommige doen dit gratis, anderen rekenen een klein bedrag.
Kijk daar dus even naar bij de aanschaf.
Schrik niet van de prijzen.
Zout/poeder blusser 2 kg: € 60,- voor een goeie
10 seconden blustijd= als je goed mikt één versterker laugh :D

Koolzuursneeuwblusser (het beste en veiligste voor elektra)
2 kg: € 150,- voor een goeie.
blustijd 14 seconden.
Blusdeken (goeie) € 36,00
Nox blusser 1 Kg:€ ? heb ik ff zo gauw niet voor je paraat.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
20-3-2003 10:00
Informeer eens bij het lokale brandweer korps.
Zij weten wel raad. Je bent er ook zeker van dat je proffessionele uitleg krijgt.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
20-3-2003 11:45
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 20-3-2003 11:49

Victor schreef:

Wij nemen geen blusser mee. Ik vind dat een fikse stap te ver gaan. Straks moet ik ook nog een complete EHBO-post met zuster meenemen (hoewel: dat laatste is zo gek nog niet... razz :p).
Begin er maar wel over na te denken. Het is een kleine moeite (ARBO EHBO doos voor kleine bedrijven is helemaal zo duur nog niet; net als een 5kg poederblusser) en kan letterlijk mensen redden. Bij ons is het rechter meubel (waar de lichtsturing in ligt) voorzien van een 5kg poederblusser (met label op de flightcase) en een EHBO doos (wederom met label op de flightcase). Kleine moeite, groot gemak.

Een halon installatie gaat me wat te ver ;-)
Met zo'n 1 of 2 kg-blussertje richt je sowieso weinig uit.
Je staat er bovenop en bent dus bij de "brand" terwijl het nog in het beginstadium is. Dan kan een bekertje water (stekker uit het apparaat halen natuurlijk) vaak al voldoende zijn. En een 5kg blusser kan deze brand al helemaal met gemak blussen.

[edit: Het is een 2kg poederblusser die ongeveer 5kg weegt ;-)]
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
20-3-2003 11:46

Peter schreef:

Gewoon zorgen dat er nix in de fik vliegt, alle problemen opgelost.
Ahaa. Dus DAT is de truc. Dan kan ik ook de brandverzekering opzeggen ;-)

Moraal van het verhaal: Je hebt NIET alle factoren in de hand!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
20-3-2003 15:54

Tom schreef:

Zout/poeder blusser 2 kg: ? 60,- voor een goeie
10 seconden blustijd= als je goed mikt één versterker laugh :D
10 seconden is lang ... hééél lang!
Waarom? Omdat je met een poederblusser niet continue spuit!!
Hoe dan wel? Je spuit in STOTEN en laat de "bollen" die zo ontstaan kruipen over de vlammenbasis. Op deze manier verstik je het vuur.
Voordeel van deze blusmethode?
1) Je voorraad gaat langer mee => je kunt grotere oppervlaktes blussen
2) minder verspild poeder => minder schade aan omliggend materiaal
3) korstvorming is beter mogelijk => lucht wordt afgesneden => extra bluswerking

Gebruik je een CO2-blustoestel in plaats van poederblusser (wat ik aanraad omdat je de elektronica en de mechanica van de niet-brandende apparatuur niet zou aantasten), dan gebruik je die NIET in stoten maar in 1 lange spuit! Richt ook hier weer op de vlammenbasis en hou er rekening mee dat de bluswerking hier gebaseerd is op verstikking (wegnemen van zuurstof) en afkoeling wat wil zeggen dat de brand mogelijk weer opflakkert na het stoppen met blussen. Persoonlijk nog nooit meegemaakt maar theoretisch dus PERFECT mogelijk!!

BELANGRIJKE TIP: Voor je begint te blussen, bel je EERST de brandweer (of laat je die opbellen). Idem bij ongevallen: niet éérst helpen en dan bellen maar OMGEKEERD: eerst bellen en dàn pas helpen!

Persoonlijk heb ik geen blusapparaat mee (maar ik doe dan ook geen drive-ins...), zorg er gewoon voor dat je exact weet waar het dichtste toestel staat (liefst een CO2-blusser dan!), controleer het toestel en lees de handleiding eens, je hoeft het niet te testen wink ;)

Nog vragen? Laat maar komen... khoef je waarschijnlijk niet te zeggen wat ik doe naast muziek draaien? laugh :D

Groeten,
Didier
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Party 2000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2002
Laatste: 15-11-2005
Berichten: 114
20-3-2003 19:04
ik ga er wel een aanschaffen, geeft het ook niet een beetje vertrouwen bij de klant?
en waarom bel je de brandweer op bij een bijv. een versterkerbrandje?
Let niet op mij, ik ben dronken...
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
20-3-2003 19:07
Versterker in een houten case, case op tapijt.. do the math! Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen als het om vuur gaat. Kan namelijk heel onverwachte dingen doen. Ga dus niet te nonchalant om met brandgevaar. Er zijn genoeg voorbeelden in het nieuws geweest waarbij het niet goed ging. Wil jij de gok wagen?
Volgende keer Peter!
IvoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-2-2003
Laatste: 3-2-2004
Berichten: 17
20-3-2003 19:23

Party 2000 schreef:

en waarom bel je de brandweer op bij een bijv. een versterkerbrandje?

Peter schreef:

Versterker in een houten case, case op tapijt.. do the math! Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen als het om vuur gaat. Kan namelijk heel onverwachte dingen doen. Ga dus niet te nonchalant om met brandgevaar. Er zijn genoeg voorbeelden in het nieuws geweest waarbij het niet goed ging. Wil jij de gok wagen?
Helemaal met Peter eens. Als het bij een versterkerbrandje blijft en alles geblust is kun je altijd een 2e keer bellen om te melden dat de brand geblust is. Dan komt de brandweer ook nog om te kijken of er niets nasmeult en of het geen vals alarm was, maar dan hoeven ze in ieder geval niet meer te haasten (scheelt toch wat onrust op de weg)
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
20-3-2003 20:52

Ivo schreef:

Party 2000 schreef:

en waarom bel je de brandweer op bij een bijv. een versterkerbrandje?
Helemaal met Peter eens. Als het bij een versterkerbrandje blijft en alles geblust is kun je altijd een 2e keer bellen om te melden dat de brand geblust is. Dan komt de brandweer ook nog om te kijken of er niets nasmeult en of het geen vals alarm was, maar dan hoeven ze in ieder geval niet meer te haasten (scheelt toch wat onrust op de weg)
Beter kan ik het niet zeggen wink ;)
Een klein brandje kan makkelijk en snel uitbreiden naar een grotere brand! Als je de BRW belt en je krijgt het zélf geblust, kun je die altijd annuleren (die komen dan inderdaad tóch nog eens piepen of alles écht wel in orde is). Wanneer je echter de brand niet onder controle krijgt en je belt pas wanneer het te groot wordt, dan heb je extra schade die je serieus kon beperkt hebben!!!

BTW: wat je ook nog kunt doen, is je versterkers niet inbouwen in je meubel maar in een aparte versterkerrack! Scheelt een hoop als er iets foutloopt!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-3-2003 23:01
Als er iets in de fik gaat, is het meestal niet je versterker.
Die is immers (als het goed is) beveiligd met een overhittingsbeveiliging.

Zaken die in de fik vliegen moet je meestal zoeken in lampen in slechte behuizing, lampen die tegen brandbare zaken staan (gordijnen/slingers/ENZ.)
Ook komt het regelmatig voor dat door krakkemikkige statieven,
hele sets met lampen naar beneden komen. En dan maar hopen dat er niets ontvlamt.

Ook met een schuimblusser moet je pulserend blussen voor het beste effect. Als je in één teug alles wegspuit, spuit je meestal te lang, en kan je niet controleren of het vuur uit is. Ook heb je dan geen reserve meer als het vuur toch weer oplaait.

Zout/poeder blussers, moet je gewoon vermijden. Het is een "goedkope" oplossing die altijd heel duur uitpakt. Je kunt de na werking van een met zout geblust app. zien, als een jaar in zeewater ondergedompelt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)