Forum > Newbie Forum

vastmaken spiegelbol

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 20-11-2024
Berichten: 1855
31-8-2005 19:16
Wij gebruiken deze motor. Twee G-haken door de gaten en klaar is kees.

Zal proberen dit weekend even een foto te maken, aangezien de motor bij mijn collega ligt.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
31-8-2005 19:34
Gebruikt iemand hier een opvang-iets om de bol zelf heen, voor als de bevestiging tussen motor en bol faalt ?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
Berichten: 5308
31-8-2005 20:47

Aart schreef:

Gebruikt iemand hier een opvang-iets om de bol zelf heen, voor als de bevestiging tussen motor en bol faalt ?
Nog niet, maar ik zag dat Litecraft een spiegelbol-safety heeft. Asje aan de bovenkant aan de motor koppelen, asje aan de onderkant aan de spiegelbol en aan het vaste tussenstuk twee safeties. De spiegelbol blijft altijd aan de safety hangen.

Ik zal eens kijken of ik de website nog kan vinden.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 13474
4-9-2005 01:41

Aart schreef:

Gebruikt iemand hier een opvang-iets om de bol zelf heen, voor als de bevestiging tussen motor en bol faalt ?
Die discussie heb ik ook al eens voorbij zien komen op het J&H forum.

Toch vreemd... We scheuren met een gangetje van 150 over de snelweg in onze ENKEL GEBORGDE wielophanging auto maar ooh we als we het hebben over een spiegelbol...

De betere motoren hebben een dubbele borging. De betere bollen hebben een dubbele pen. Dat op zich geeft dan een dubbele borging (ketting + safety gebruiken uiteraard) voor DIE verbinding. Zwak punt BLIJFT echter de constructie van de motor. Als die faalt dondert de bol naar beneden.

Maareh... Zullen we dan ook gelijk onze auto's voorzien van 2 assen per wiel???

Als de spiegelbolmotor faalt kunnen er gewonden/doden vallen.

Als de as van je wiel faalt kunnen er gewonden/doden vallen.

Ik zie geen verschil!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
Berichten: 5308
4-9-2005 08:18
Behalve dat de gemiddelde auto wat degelijker in elkaar zit dan het made in China motortje met zijn kleine popnageltjes.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
4-9-2005 13:05

Dré schreef:

Die discussie heb ik ook al eens voorbij zien komen op het J&H forum.
Zou best kunnen dat ik het me daardoor herinner, is wel jaren terug dan.

Ik snap de redenatie, maar ben het met victor eens dat de constructie van simpele discobol-motortjes zoals ik ze ken en de bevestigingsmogelijkheden van de bol niet erg overtuigen. Twee haakjes is een verbetering, die heeft onze huidige 40 cm bol niet.

Hier hangt de bol in een vaste opstelling, een heel jaar lang kijkt niemand er naar om. Als je er veel mee sleept zul je het bij het opbouwen wel merken als er iets niet meer in orde is.

Ik heb wel eens gedacht over een zeer grofmazig "opvangnet" bestaande uit twee lussen en een ring van een paar mm dik ijzerdraad om de bol.
Volgens mij is dat bijna onzichtbaar.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 13474
4-9-2005 16:15
Die nieuwe(re) motor (voor bollen tot 50cm) zit gewoon prima in elkaar. Ik heb er zelf aan gehangen (dus dan moet een 10kg bolletje ook wel willen). Heeft mogelijkheid tot dubbele borging (net als de nieuwere china bollen).

In het verleden werd inderdaad veel geklooid (ook door gebruikers die gewoon een bol van een halve meter aan zo'n motortje voor bollen tot 30cm hingen omdat dit een paar gulden bespaarde) maar tegenwoordig begint het bij de fabrikanten ergens op te lijken. Nu de gebruikers nog.

Vergelijking met een auto was om aan te geven dat daar ook GEEN dubbele borgmethode wordt toegepast. Het is nu eenmaal maar één as!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
4-9-2005 17:57

Dré schreef:

Die nieuwe(re) motor (voor bollen tot 50cm) zit gewoon prima in elkaar. Ik heb er zelf aan gehangen (dus dan moet een 10kg bolletje ook wel willen).
Kijk en dat vind ik nou zo schitterend aan Dré en zijn werkwijze. J bent zo toegewijd laugh :D
I'll take you to the KoffieShop...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-9-2005 18:23

Aart schreef:

Ik snap de redenatie, maar ben het met victor eens dat de constructie van simpele discobol-motortjes zoals ik ze ken en de bevestigingsmogelijkheden van de bol niet erg overtuigen. Twee haakjes is een verbetering, die heeft onze huidige 40 cm bol niet.
Bij de wat oudere bollen gebruikers is het maar zo mogelijk dat men Crouzet motoren heeft.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat een Crouzet beter is dan een China motor.

Bij spiegelbol motoren bestemd voor grotere en dus zwaardere bollen maakt men ook gebruik van een gearbox met een dikkere as.

Als ik de constructie bekijk van een crouzet, is de as waar de bol aan komt te hangen één geheel met het tandwiel.

Martin.
kvm entertainment
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 20-11-2024
Berichten: 1855
18-9-2005 12:19
Op verzoek nog een foto van onze motor + haken:

Foto 1
Foto 2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)