Forum > Newbie Forum

Koptelefoon goed hoorbaar?

(60 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
31-8-2005 16:52
Het is eigenlijk niet 1-2-3 te zeggen. Hangt nl allemaal van de apparatuur af waarmee je zal gaan draaien (is het cheap-ass of gewoon goed gerenommeerd spul). Verstandig is het om er in ieder geval voor te zorgen dat je platen (ook) strak kunt leggen met behulp van 2 cups. Waarom?

Het wil nog wel eens voorkomen dat er enige vertraging zit in het geluid wat uit je koptelefoon komt en het geluid dat je in de zaal hoort (heb het vaak meegemaakt). Ook al heb je goede monitoren naast je staan kan dat erg verwarrend zijn (monitoren bezuinigen ze vaak op). Je denkt dat je plaat strak ligt, maar dat blijkt dus net niet zo te zijn. Dit heb je zelf dan niet door, terwijl het publiek denkt dat je er niets van bakt. Je koptelefoon liegt daarentegen niet.

Kortom: is het geluid in de toko goed verzorgd, dan kun je in principe best met 1 cup mixen. Is het ruk, dan kun je altijd terugvallen op de 2 cup methode (wees voorbereid!). Begrijp wel dat 1 cup mixing meer voor de show is, dan dat het echt nut heeft.

Je vraag v.w.b. het zaalgeluid (overheerst het ja dan nee?) kan ik heel simpel antwoorden. Nee!
Als jij een goede koptelefoon hebt dan hoef je je echt geen zorgen te maken. Staat het geluid zo ontzettend hard in de zaal dat je eigenlijk niets meer lijkt te horen op je koptelefoon, probeer dan het volume van je koptelefoon eens zachter te zetten ;) Harder zetten resulteert vaak alleen maar in gekraak (en gehoorbeschadiging), waardoor het nog lastiger wordt om te beatmixen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes!
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
31-8-2005 17:07
Vandaar mijn vraag aan het begin wat voor koptelefoon de OP nu heeft. Jammer dat-ie niet de moeite heeft genomen om die te beantwoorden.
BombermanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 26-8-2006
Berichten: 18
31-8-2005 19:12
2 x bewerkt. Laatst door Bomberman op 31-8-2005 19:19

Sylvia schreef:

Vandaar mijn vraag aan het begin wat voor koptelefoon de OP nu heeft. Jammer dat-ie niet de moeite heeft genomen om die te beantwoorden.
Hallo Sylvia...

Klopt trouwens ja, had het wel al gelezen dat je dit schreef, maar "vergeten" om te reageren of er gewoon slapjes overheen gelezen wink ;)... Ik draai momenteel thuis op mijn kamer met 2 cdj 800's, een JB-systems classic 4 mengpaneel, en als koptelefoon gebruik ik een NUMARK PHX. Ik heb regelmatig gedraaid met een Pioneer hdj1000, en 1 keertje met een stanton pro 2000. Kwa volume scheelt dat echt helemaal niets, die dure merken vergeleken met mijn numark. Kwa helderheid in ieder geval weinig. Heb deze koptelefoon gekocht voor 95 euro, en dat issie tot nu toe echt wel waard!

Nu denk je misschien (zo ook aan je reactie te zien op mijn topic over het aanschaffen van een koptelefoon) dat ik wat heen zwets dat ik draai maar dat eigenlijk niet doe. Nou, even ter verheldering; Ik draaide hiervoor altijd allround. Geen beatmixing dus. Ik fade t gewoon over. Om te horen hoe een nummer (dat ik wilde gaan opzetten) begon, gerbuikte ik dus toen al een koptelefoon. Nu ik wel aan beatmixen ben begonnen, ben ik dus idd een klein beetje bang dat het helemaal gaat mislukken tijdens mijn eerste boeking op 13 november. Thuis lukt t aardig, maar hier is het stil en hoor ik mn koptelefoon helemaal zuiver!

MR. Jows super joh, zo'n lange duidelijke ervaring die je ff voor me intikt! Hier kan ik wat mee hoor, bedankt! Wel rlx da je dat vertragingsgebeuren ook ff vertelt.

Mensen die ook nog wat weten of hun "eerste keer (draaien)" willen typen.... HEEL GRAAG HOOR! happy :)

mzzl, the bomberman
cdj800-powerrr
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
31-8-2005 19:15
Aan je koptelefoon hoeft het in ieder geval niet te liggen. Een tijdje geleden heeft een vriend van mij die numark phx aangeschaft en heb ik hem even vergeleken met mijn stanton dj pro2000. De demping van beide koptelefoons is zo goed als gelijk, de numark gaat harder dan de stanton, alleen de klank van de stanton is helderder. De numark heeft een soort van boost in het mid waardoor de hoge tonen een beetje vergaan. Maar ik mix zelf altijd op de kick van het mid, dus had er niet echt last van.
Waar zit de cut op dit apparaat?
BombermanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 26-8-2006
Berichten: 18
31-8-2005 19:17
Hallo Victor... Het is al ff geleden dat ik een stanton 2000 gebruikte, dus dat kan ik niet meer vergelijken nu, maar het is wel zo dat ik inderdaad ook zeer tevreden ben over het volume van de PHX. Je kunt je trommelvliezen er echt wel mee laten klapperen! shocked 8O
cdj800-powerrr
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
31-8-2005 21:21

Bomberman schreef:

Nou, even ter verheldering; Ik draaide hiervoor altijd allround. Geen beatmixing dus.
Helemaal helder.

Mocht je nog benieuwd zijn naar de hele 1 cup/2 cups-mixdiscussie, daar heeft eens een uitgebreid topic over gelopen: klik. Ik denk dat het wel interessant voor je is om door te lezen.

Maar uiteindelijk moet je gewoon doen wat voor jou het beste werkt. Kan zomaar zijn dat je live iets anders wilt dan thuis. Ik draai thuis vaak met 2 cups, on the road als ik een fatsoenlijke monitor heb ook wel met 1 cup, als ik die niet heb met 2, als ik geen master/PFL-pot heb vaak weer met 1 of toch met 2 als er wel een splitfuntie op zit en ik me een beetje kan concentreren en ga zo maar door.

Je hebt er in ieder geval een fatsoenlijke koptelefoon voor. (Ik wilde even zeker weten dat je thuis niet met een of ander goedkoop hifiding aan het draaien was, want daar heb je meestal on the road niet zo heel veel aan.)
BombermanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 26-8-2006
Berichten: 18
31-8-2005 21:58
Mocht je nog benieuwd zijn naar de hele 1 cup/2 cups-mixdiscussie, daar heeft eens een uitgebreid topic over gelopen: klik. Ik denk dat het wel interessant voor je is om door te lezen.
Heey die Sylvia, dat ga ik eens even doen dan... Bedankt voor de "KLIK"... Ga er NU op klikken wink ;)... thnx en de groetjes!
cdj800-powerrr
RapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2005
Laatste: 5-12-2005
Berichten: 20
1-9-2005 23:42
Interessante link over de 1- of 2-cups methode..

Nu heb ik een vraag.

Op de Stanton DJ Pro 2000 zit een schakelaar om van stereo naar mono te schakelen..

Iemand enig idee wat hier het nut van is?
MBFStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2005
Laatste: 1-6-2006
Berichten: 284
1-9-2005 23:57
NOu als je met 1 cup mixt en er komt ineens een balance in het nummer voor dan ben je dus even het geluid in je koptelefoon kwijt aan 1 kant. Kan lastig zijn. Met mono heb je dit niet.
Wat?
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
2-9-2005 00:17
Thuis op mijn kamer vind ik het fijn om de split cue op mijn pcv275 aan te zetten, en dan mijn HP op mono... Zo kan ik prima mixen :)
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson

Terug naar forum Reageer (zonder quote)