Forum > Geluid

Speakon aansluitingen in de woonkamer.

(57 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
28-8-2005 12:15
Ik zou gewoon een metalen plaatje van bak-em-beet 13cm x 13cm pakken, daar aan iedere kant 2x 1,5cm van ombuigen, zodat je een klein doosje krijgt van 7x7x1,5 . Daar boor je onderin een gaatje in, zet hem op de plint, laat daar de kabel doorheen lopen. Maak dan deze daarin vast, even aansluiten, eventueel mooi zwart spuiten en klaar is Webbie!!!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
28-8-2005 23:36

Webbie schreef:

Ik zal eens kijken naar overzetplinten, misschien zijn ze groot zat om er ook nog een speakonchassisdeel in kwijt te kunnen.
René, met "groot zat" bedoel je de beschikbare diepte? Je hebt zo'n 2 à 3 cm nodig aan de achterkant, vooropgesteld dat je je kabel dwars (i.p.v. recht) op de contacten soldeert. Als zulke overzetplinten verkrijgbaar zijn zullen ze je kamer wel een stuk kleiner maken!

Misschien ook een idee:
Bestel een paneeltje bij Dré en kort dat evt. wat in, zet het in de hoek en duw de uiteinden vlak op beide plinten. Vier houtschroefjes en een 3-hoekig, netjes geverfd, houten plaatje er bovenop.
(En nog een tip: als je alle bedrading perfect hebt weggewerkt, hou dan rekening met voorstellen om de kamer eens te veranderen laugh :D )
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
Jeroen GStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2002
Laatste: 10-3-2008
Berichten: 46
29-8-2005 11:03
Ik betwijfel of je voldoende ruimte hebt achter je plinten. Speakon is gemaakt voor hoge veermogens en ik denk dan ook dat je (met het oog op de toekomst) toch wel een lekker kabeltje moet gebruiken. Ik gebruik zelf thuis 2,5mm2 kabels in mijn woonkamer, en die kabel past zeker niet achter mijn plintjes ;)
You'll find me @ djresource
LuPuSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-8-2004
Laatste: 13-7-2012
Berichten: 19
29-8-2005 23:35
Is dit wat je zoekt?

Zo'n connector box voor in de muur?

https://www.procab.be/html/Procab_audio_cablesDetail.asp?groep=Audio%20accessories
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
29-8-2005 23:53
Hallo Lupus,

LuPuS schreef:

Is dit wat je zoekt?

Zo'n connector box voor in de muur?

https://www.procab.be/html/Procab_audio_cablesDetail.asp?groep=Audio%20accessories
Bedankt voor je post. Die inbouwkastjes zijn wel heel erg netjes, prijs is er ook naar. Maar ik zoek opbouwkastjes, zodat ik niet in mijn pas "gewitte" muren hoef te gaan kappen.

Nogmaals bedankt voor je post.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
29-8-2005 23:58
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 30-8-2005 00:03
Hallo Berry,

Berry schreef:

Misschien ook een idee:
Bestel een paneeltje bij Dré en kort dat evt. wat in, zet het in de hoek en duw de uiteinden vlak op beide plinten. Vier houtschroefjes en een 3-hoekig, netjes geverfd, houten plaatje er bovenop.
Is ook een idee, welk paneeltje bedoel je Berry?.
(En nog een tip: als je alle bedrading perfect hebt weggewerkt, hou dan rekening met voorstellen om de kamer eens te veranderen laugh :D )
Daar had ik al aan gedacht (de grillen van mijn ega laugh :D )

Bedankt voor het meedenken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
30-8-2005 00:01
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 30-8-2005 00:38
Hallo,

Dj Delay en Jeroen bedankt voor jullie posts.

Jeroen G schreef:

Ik betwijfel of je voldoende ruimte hebt achter je plinten. Speakon is gemaakt voor hoge veermogens en ik denk dan ook dat je (met het oog op de toekomst) toch wel een lekker kabeltje moet gebruiken. Ik gebruik zelf thuis 2,5mm2 kabels in mijn woonkamer, en die kabel past zeker niet achter mijn plintjes ;)
Daar ben ik ook bang voor. Maar er zal toch wel een nette en betaalbare manier zijn om dit mooi af te werken?

Weet iemand de inbouwdiepte van de speakon met de kabels er aan bevestigd?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
30-8-2005 00:22
Persoonlijk ben ik meer van het inbouwen, weet niet helemaal waarom maar vind ik netter. Het is vervelend dat je net je meuren hebtgedaan anders zou ik zeggen, huur bij boels een sluip tol en maak naar elke hoek van de woonkamer een sleuf. leg in deze sleuf een PVC-buis en haal daar je kabels door. Aangezien je dan aan het einde can die buis een inbouwcontactdoosje plaatst kun je daar mooi jou speakon in kwijt en alles is mooi afgewerkt.

Dit alles is wel even werken, maar dan heb je ook wel een mooi en weggewerkt sisteem.
Zijn alleen je muren geverfd? of heb je heel de kamer verbouwd? dan zou hetiets voor de volgende keer zijn om dit meetenemen in de verbouwing.

Hoop dat je nog een mooie nette oplossing weet te vinden.

Groeten
Ron
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
30-8-2005 00:27

Webbie schreef:

Is ook een idee, welk paneeltje bedoel je Berry?
Tja, zoek bijvoorbeeld hier maar een mooie uit.

Webbie schreef:

Weet iemand de inbouwdiepte van de speakon met de kabels er aan bevestigd?
Als we praten over deze waarvan ik er pas 16 in boxen heb gezet, ca. 2 cm vanaf de kraag. (Als je het op de mm nauwkeurig wilt weten, en daar ben ik bang voor, is er misschien iemand die zo'n ding nog los heeft liggen en dat ff kan opmeten, anders schroef ik komend weekend wel iets open.)

Benodigde ruimte voor kabels is afhankelijk hoe je ze soldeert, loodrecht op de contacten (moeten ze meteen een scherpe knik maken) of dwars op de contacten.
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
30-8-2005 09:12
Ook al gedacht aan de catalogus van Conrad? Achterin staan daar de uniforme behuizingen. Verkijgbaar in Alu, blik en kunststof. Als je zo'n behuizing neemt, een gat in freest ter grootte van een speakon chassis en een kabelgootje vanuit de plint omhoog leidt heb je een mooie oplossing die niet al te veel hoeft te kosten.

Bijvoorbeeld zoiets:klik

John
I am a TimeDriver!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)