Forum > Newbie Forum

(Verbrande) geur uit sub.....

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 25-10-2024
12-6-2005 17:29
Ok
Ik dacht al dat het misschien zoiets was.
Het enige vreemde dat dan nog overschiet is die verbrande geur.
Waarschijnlijk zal de theorie van TCMC hierover wel kloppen.
Nog bedankt voor de reacties! happy :)
GRTZ

Bert
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
12-6-2005 20:31

Xplod schreef:

Ok
Ik dacht al dat het misschien zoiets was.
Het enige vreemde dat dan nog overschiet is die verbrande geur.
Waarschijnlijk zal de theorie van TCMC hierover wel kloppen.
Nog bedankt voor de reacties! happy :)
GRTZ

Bert
Als de verwarmings radiatoren pas geverfd zijn en je stookt volop, komt in het begin van de pas gedroogde verf ook een soortgelijke lucht vanaf. Bij luidsprekers, weerstanden die even boven het vermogen zitten, maar ook bij transformatoren herken ik dit ook.

TCMC
XplodStandaard Lid
12-6-2005 21:36
OK!
Ik ben gerustgesteld! laugh :D
Hier mag voor mijn part een slotje op.....
En wederom: bedankt voor de reacties! laugh :D
GRTZ

Bert
TenkaterStandaard Lid
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
12-6-2005 22:10
Ik zou het wel wel gewoon even in de gaten houden als ik jou was.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
MartijnvaanderingStandaard Lid
Sinds: 18-7-2004
Laatste: 2-11-2008
12-6-2005 22:15
meet anders even met een multimeter hoeveel ohm de spoel nog is... is ie de standart waarde - nix aan de hand -

is de waarde bijv de helft dan is de spoel gaan smelten en dus eigenlijk niet veel meer waard.

maar zelf verwacht ik niet dat de spoel gaat smelten eigenlijk, maar 1x meegemaakt; een jbl met echt veeeel te veel vermogen op mn bast... gaatje in de conus gebrand - klinkt stoer he - maar is wel waar... het product ligt nog bij de lokale audio boer in doetinchem laugh :D
In het land der blinden is 1 oog koning
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
13-6-2005 20:49

martijnvaandering schreef:

is de waarde bijv de helft dan is de spoel gaan smelten en dus eigenlijk niet veel meer waard.

maar zelf verwacht ik niet dat de spoel gaat smelten eigenlijk, maar 1x meegemaakt; laugh :D
Voicecoils (spoelen) zitten op kapton gewikkeld. Kapton kom je ook tegen op de temperatuur sensors van fuserunits van laserprinters. Met een hete soldeerbout kom je niet door kapton heen. Met een aansteker is kapton moeilijk te vervormen.

Bij het meten van een multimeter is de gemeten gelijkstroom weerstand vaak 20% lager dan de impedantie.

TCMC
Lamme beverStandaard Lid
Sinds: 10-1-2004
Laatste: 6-10-2008
13-6-2005 21:02
Was dat toevallig een sub met een passief filter?
MartijnvaanderingStandaard Lid
Sinds: 18-7-2004
Laatste: 2-11-2008
13-6-2005 22:51
kapton is een merknaam denk ik... wat voor materiaal is dat precies?
In het land der blinden is 1 oog koning
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
13-6-2005 22:52
Google -> Kapton -> Dupont...

Was dat nou zo moeilijk???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
XplodStandaard Lid
14-6-2005 16:22
Dit kreeg ik als reactie op een mail die ik naar de technische dienst had gestuurd...

Hallo Bert,

De Soundmate versterkers, daar zijn de printplaten met een beschermingslak behandeld. Wanneer de versterker volledig belast wordt, dan worden met name de emitterweerstanden erg heet en de lak begint dan gedeeltelijk te verbranden. Overigens is er geen brandgevaar, maar het gevolg is wel dat je een brandlucht ruikt. Dit is van tijdelijke aard en de brandlucht verdwijnt dan ook als de Soundmate set regelmatig stevig gebruikt wordt.

Het koelblok mag intern tot 85° C warm worden. Het koelblok zit op de achterkant gemonteerd en het is dus ook mogelijk dat de achterkant erg warm tot heet wordt. Niks om zorgen te maken.

Wat de woofer betreft: De temperatuur van de spreekspoel mag tot 250° C oplopen. De spreekspoel zit op een kapton drager en de speaker kan elektrisch zelfs 600 watt verdragen, echter door mechanische beperkingen (Xmax) is het balstbare vermogen 300 Watt continu. Omdat de woofer geventileerd wordt door het poolgat wordt deze inderdaad warm evenals de dustcap. Ook ruik je in het begin de lak van de spreekspoel. Dit verdwijnt ook later als je de Soundmate set stevig gebruikt.

Maak je verder geen zorgen en laat de set eens een middag/avond stevig draaien. Ik zie de Soundmate series zelden terug voor reparatie. Houd alleen in de gaten dat de set niet gaat clippen. Dit gaat vaak ten koste van de hoge tonen driver en is ook het kritieke deel wat voor alle merken luidsprekers geldt.

met vriendelijke groet,

Kees van Dijke
Highlite International BV

Terug naar forum Reageer (zonder quote)