Forum > Zelfbouw Speakers

Schuim

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
22-4-2005 20:14
He Wouter, allemaal goed bedoeld, vandaar een vette knipoog... Gewoon speakerschuim gebruiken en veel plezier met je subs!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-4-2005 20:46

wouter_oosterwijk schreef:

Ik heb het geprobeerd met een plaat schuim van 40 mm dik (uit een matras ofzo: vrij hard)en toen was de demping al minimaal. Volgens mij wordt dit met een plaat van 10 mm alleen nog maar minder.
Matrasmateriaal, SG25 is zeer stevig dit polyeter bevat zeer weinig lucht, (dus minimale/geen geluidsdoorlaat)
De beste polyetermatras (veel duurdere soort) sg50 Hr shuim/Bultex is heel slap en bevat meer lucht.(maar is niet voor luidsprekers te gebruiken)

Nu over het speakerschuim, dit bevat zeer veel lucht en is dus open van struktuur en vrij stevig. Waarom zo duur?, vanwege de veel duurdere grondstoffen.

Het wordt overigens gemaakt in grote tanks (27mtr lang) door middel van boven/onder druk krijg je een zo hoog mogelijk rendement uit je grondstoffen, en bepaald dus ook de constante kwaliteit. (matras polyeter in de "open" lucht hard zeer snel verder uit en verkleurd)
Die eigenschap heeft speakerschuim niet.

Martin.
kvm entertainment
MC PartyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2003
Laatste: 27-9-2009
Berichten: 102
23-4-2005 10:02
Die KVM heeft er meer van geschuimd laugh :D
Nu ook schuimparty's ! ;-)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-4-2005 12:07

MC Party schreef:

Die KVM heeft er meer van geschuimd laugh :D
laugh :D yep. wink ;)
Van hardschuim tot traagschuim.("nasa foam")

Martin.
kvm entertainment
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
24-4-2005 13:28
Ben je ook op de hoogte schuimparty's en schuimkragen laugh :D Zoals vader Abraham zong, hij schuim de straten af ..........
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-4-2005 14:32

ivo2 schreef:

Ben je ook op de hoogte schuimparty's en schuimkragen laugh :D Zoals vader Abraham zong, hij schuim de straten af ..........
Het wordt langzaam erg off topic, maar als je het zo graag wil weten .....eh, ja. Ik Doe en deed alles op schuimgebied. Maar hij schuimt de straten af is van Rob de nijs. razz :p en een goede schuimkraag is 2 vingers hoog.

En dat niet alleen, wat te denken van glucose, dextrose, suiker, vruchten aroma en een beetje kleurstof ....schuimpjes happy :)

Het bedrijf (dat in vele landen zit) is er overigens ooit eens achtergekomen dat men in Oostenrijk veel minder grondstoffen nodig had om een bepaalde hoeveelheid te produceren(hoger gelegen dus andere luchtdruk) vandaar dat men een tank ontwikkelde om dit na te bootsen. Het "broodje" speakerschuim komt warm (vanwege de chemische reactie) uit de tank en is 27mtr lang plm. 225 breed en 225 hoog.

Martin.
kvm entertainment
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
24-4-2005 17:24
Hij heeft er echt verstand van, kvm, petje af.

@ Wouter, speakerschuim of frontex gebruiken voor je kasten heeft echt meerwaarde, klank technish, als je ze wilt verkopen en zeker niet onbelangrijk, als je ze heb staan bij klanten. De klant zal waar voor zijn geld willen zien en een goed klinkende en uitziende set, vaker willen huren. Dus uiteindelijk verdient het zichzelf terug. voorbeeld
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-4-2005 18:28

ivo2 schreef:

Hij heeft er echt verstand van, kvm, petje af.
Ik heb daar zo'n 5/6 jaar gewerkt welliswaar niet in de "schuimerij" maar op de afdeling bedding. (matrassen)
Mijn eerste vraag was natuurlijk meteen waar het speakerfoam werd gemaakt en of ik er een keertje uitleg over kon krijgen.
https://www.technicalfoams.nl
Verder verzorgde ik o.a kwaliteits keuring van polyeter, vandaar dus dat ik met veel soorten bekend ben.(D.m.v. de kleur toevoeging weet je om welke kwaliteit het moet gaan) en daarna is het een kwestie van voelen.

Dit nederlandse product (speakerfoam) werd o.a. verkocht door Flitecar, Ampco had een andere leverancier.

Martin.
kvm entertainment
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
21-5-2007 02:25
Sorry voor het ophalen van dit wat oude topic. Ik zoek me helemaal dood naar speakerschuim/frontex: waar kan ik zoiets kopen en wat kost het ongeveer. En ook niet onbelangrijk: hoe zet en houd ik frontex op en grill (welke soort lijm is daarvoor geschikt)?

En als ik dan toch bezig ben, ik heb ook nog wat grill nodig om het schuim op te plakken en een setje handvaten. Dus mocht er een shop zijn die alles heeft, dan hoor ik het graag.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
VERW190402Standaard Lid
Uit: -
Sinds: 2-2-2006
Laatste: 3-2-2019
Berichten: 20
21-5-2007 11:41
ik geloof dat als je 2 berichtjes naar boven kijkt je het al gevonden hebt wink ;) .
ivo2 heeft z'n eigen winkeltje bij zijn site zitten.
staat alles wat jij nodig hebt happy :) .
-

Terug naar forum Reageer (zonder quote)