Forum > Geluid

Smaart vraagjes.

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
16-10-2005 11:18
Beide microfoons heb ik gemeten. De Neutik MiniSPL dient als referentie terwijl de Behringer ECM8000 als gewone microfoon aangesloten is. Grafiek komt sterk overeen met de datasheet van Behringer zelf.

De Behringer ECM8000 is goed bruikbaar, maar ik vertrouw liever op de Neutrik MiniSPL.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-8-2006 21:45
Hallo TCMC,

Ik ben me weer verder aan het verdiepen in de Smaart materie (heb er eindelijk weer eens een keertje tijd voor).

Toch nog een vraagje betreffende de DCX-2496.
Om de luidsprekers recht te trekken heb je een EQ nodig, mooi dat die gelijk in de DCX zit. Maar volgens mij ook gelijk een probleem.

Mijn luidsprekers worden nu Bi-Amped aangestuurd, wat betekent dat de DCX het cross-over werk doet (4 uitgangen (2xLo en 2xHigh) zijn dus nu in gebruik). Zo worden ook de metingen nu uitgevoerd op mijn speakers.

Om de eerder gemeten "transfer" meting recht te trekken, moet ik een EQ gebruiken waarvan het uitgangssignaal ook naar de Smaart-pc moet. In mijn geval worden dat dus de uitgangen van de DCX.

Omdat ik mijn speakers Bi-Amp aanstuur, heb ik nooit het "volle" signaal staan op de 4 uitgangen (2 x Lo en 2 x High).
Wel heb ik twee uitgangen over op de DCX waar ik het volle signaal van kan pakken.
Maar volgens mij kan dit niet zomaar, omdat de andere 4 uitgangen anders "geprocessed" zijn (polariteit t.o.v. elkaar, Cd horn EQ e.d.).

Kan ik de DCX zo gebruiken (dus op de twee "Full Signal" uitgangen, die dus nu over zijn), of moet ik met mijn Peavey analoge EQ alles eerst rechttrekken en dan de gegevens overzetten van de Peavey EQ (vertalen) naar de DCX?

Ik hoop dat je met dit, toch wat gecompliceerd, verhaal snapt wat ik bedoel.
(als je het niet snapt, ligt het niet aan jouw maar aan mij..... laugh :D)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
12-8-2006 15:40

Webbie schreef:

Hallo TCMC,

Toch nog een vraagje betreffende de DCX-2496.
Om de luidsprekers recht te trekken heb je een EQ nodig, mooi dat die gelijk in de DCX zit. Maar volgens mij ook gelijk een probleem.

Mijn luidsprekers worden nu Bi-Amped aangestuurd, wat betekent dat de DCX het cross-over werk doet (4 uitgangen (2xLo en 2xHigh) zijn dus nu in gebruik). Zo worden ook de metingen nu uitgevoerd op mijn speakers.

Om de eerder gemeten "transfer" meting recht te trekken, moet ik een EQ gebruiken waarvan het uitgangssignaal ook naar de Smaart-pc moet. In mijn geval worden dat dus de uitgangen van de DCX.

Omdat ik mijn speakers Bi-Amp aanstuur, heb ik nooit het "volle" signaal staan op de 4 uitgangen (2 x Lo en 2 x High).
Wel heb ik twee uitgangen over op de DCX waar ik het volle signaal van kan pakken.
Maar volgens mij kan dit niet zomaar, omdat de andere 4 uitgangen anders "geprocessed" zijn (polariteit t.o.v. elkaar, Cd horn EQ e.d.).

Kan ik de DCX zo gebruiken (dus op de twee "Full Signal" uitgangen, die dus nu over zijn), of moet ik met mijn Peavey analoge EQ alles eerst rechttrekken en dan de gegevens overzetten van de Peavey EQ (vertalen) naar de DCX?
Ik heb 2x mini jack kabels. Van beide mini jack kabels heb ik de rechter kanalen doorverbonden en komen uit op een male XLR-plug. Een linker kanaal heeft een female XLR plug voor de meetmic met bijbehorende phantom power pre-amp. Het andere linker kanaal is dus een male XLR-plug. Wanneer je de female XLR plug doorverbindt met een andere XLR male plug, zie je bij de transfer meting een perfect rechte lijn en ook een perfect fasegedrag.

Beide XLR male pluggen kan je op een mixer aansluiten, op de input van de DCX-2496 of op een andere line input van bijvoorbeeld een stereo installatie. Bij transfer meting is de clou dat het rechter kanaal van line out met het rechter kanaal van line in van de soundcard verbonden is. Zorg wel dat bij de playback mixer het line signaal gedempt is en dat de line in bij opname mixer actief is.

Om transfer meting te maken kun je nu de interne rose ruis generator gebruiken, maar je kunt ook een goede MP3 file of liever nog een WAV file van de computer afspelen. Dit doe ik vaak als ik op een lokatie het geluid moet inregelen. Je hoeft lui niet lastig te gaan vallen met rose ruis. Maak wel even een delay meting i.v.m. de afstand van de meetmic en de latency tijden van de DCX 2496.

Mijn DCX2496 staat nog steeds in Hong Kong, maar voor zover ik weet heeft elk kanaal een 5 bands equalizer in huis. De ABC kanalen kun je voor overall EQ gebruiken, met name in de overlappingsgebieden, terwijl je de kanalen 1-6 binnen de bandbreedte van de crossover instellingen moet gebruiken.

Probeer eerste een goede crossover instelling te vinden, de juiste output gain settings en fase bij de outputs en de juiste CD Horn correctie. Gebruik bij voorkeur 18 dB of 24 dB filters, evenals LR of Butterworth.

Bij de lage tonen kun je een dynamische EQ toevoegen, bijvoorbeeld low shelf 6 op 75 Hz, Threshold op -30 dB en de gain op +8 dB. Op luisterpositie zie je vaak dat de lage tonen beneden 125 Hz tot +12 dB oplopen. Dit is normaal en klinkt voor het gehoor ook neutraal.

Later kun je nog EQ instellingen maken, maar dat is een lastige klus. Ik doe dit vaak op luister positie, even buiten het midden. Probleem is dat je bij elke andere luisterpositie een andere EQ instelling nodig hebt. Je moet naar een gemiddelde gaan zoeken, en belangrijk is dat het muziekaal goed klinkt, ook al ziet de grafiek niet zo mooi uit. Let ook op het fase gedrag. Je mag geen plotselinge sprongen hebben. Vergeet niet als je de meetmic verplaatst om ook even een nieuwe delay meting te maken. Eventueel moet je voor de juiste fase van de hoogste frequenties de delaytijd met 0,01 a 0,02 mSec veranderen.

Het is een shit klus, maar meestal heb ik dit tussen de 5 minuten en 30 minuten geklaard.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-8-2006 22:11
Hallo TCMC,

Mag ik je hartelijk danken voor je uitleg.

De cross-over instellingen staan nu "goed", het is nu mijn bedoeling om de eventuele onvolkomenheden uit het systeem te halen, zodat het systeem zo "recht" mogelijk klinkt. En de benodigde correctie-instellingen in de DCX opslaan, om een goed uitgangspunt te hebben. Met mijn Peavey EQ wil ik gewoon daarna eventueel mijn "eigen" klankkleurwensen instellen.

Zoals ik al eerder bij mijn post opmerkte, is misschien mijn verhaal niet helemaal duidelijk. Daarom ter verduidelijking een screenshot, hoe ik mijn meetopstelling NU heb.

De "equalizer" op het plaatje heb ik dus vervangen door de DCX (die dus ook een EQ heeft), kan deze opstelling dan nog wel i.v.m. het Bi-Amp gebruik?

Ik neem aan dat je de mixer op "mono" moet zetten tijdens het meten, klopt dat?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
13-8-2006 14:39

Webbie schreef:


Zoals ik al eerder bij mijn post opmerkte, is misschien mijn verhaal niet helemaal duidelijk. Daarom ter verduidelijking een screenshot, hoe ik mijn meetopstelling NU heb.

De "equalizer" op het plaatje heb ik dus vervangen door de DCX (die dus ook een EQ heeft), kan deze opstelling dan nog wel i.v.m. het Bi-Amp gebruik?

Ik neem aan dat je de mixer op "mono" moet zetten tijdens het meten, klopt dat?
De EQ-mic schakelaar heb ik niet. Ook de verbinding van de EQ terug heb ik niet. Ik heb wel voor de EQ nog een mixer zitten. Ook stuur ik het signaal in stereo uit.

Als je het met muziek perfect wilt afregelen, zul je alleen het rechter kanaal moeten afspelen. Met rose ruis maakt dat niks uit. Met de mixer op mono heb je een foute stimuluis omdat het rechter kanaal een deel van de instrumenten bevat.

Zelf neem ik het niet zo nauw met de muziek en speel dan gewoon stereo af op een PA set. Ik zoek de probleemgebieden op en regel die weg met de crossover settings, (eventuele) delays en EQ.

Overigens heb ik ook ervaren dat boxen die dezelfe grafiek hebben, met muziek toch totaal verschillend kunnen klinken. Smaart is een erg handig hulpmiddel, en je kunt het geluid vrij snel behoorlijk verbeteren, maar staar je niet blind op de grafieken van Smaart. Het is en blijft een hulpmiddel. Tenslotte gaat het om weergeven van muziek en spraak.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-8-2006 23:56
Hallo TCMC,

Ten eerste weer bedankt voor je deskundige uitleg.

Ik heb nu ook zo'n kabel gemaakt zoals je een paar posts eerder had uitgelegd.
Werkt echt perfect, en absoluut brom-vrij.

Voor de geintresseerde hier twee foto's van mijn meet-setje.
* Meetsetje bestaande uit: Behringer ECM8000 meetmicrofoon, Dap Stage Cube 14, wat XLR-kabels, RCA-kabel, veloopjes RCA-XLR en bovengenoemde meetkabel.
* Meetkabel

Vanmiddag lekker buiten op mijn gemak wat zitten prullen, toch doe ik de metingen volgens mij nog niet helemaal goed.

Als handleiding heb ik twee documenten gebruikt die ik van de SIA site heb gedownload (die erg op elkaar lijken, maar toch weer op verschillende punten verschillen).
* Document1
* Document2

De microfoon stond 1 meter van de speaker af, zou het kunnen zijn dat mijn Delay in Smaart niet goed was. Met de "Auto Sm" gaf hij 26.58 ms/29.97 ft aan, maar volgens mij klopt dat niet of wel?

Heb jij of is er ergens op Internet een simpeler document te vinden die voor mij wat makkelijker te behabstukken is? Ik wil zo graag de materie goed door krijgen.

Ik heb net deze uitleg nog gevonden, die is misschien wat duidelijker voor mij. Zal die is van de week gaan proberen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
21-8-2006 01:33
Hallo TCMC,

TCMC schreef:

..... Bij de lage tonen kun je een dynamische EQ toevoegen, bijvoorbeeld low shelf 6 op 75 Hz, Threshold op -30 dB en de gain op +8 dB. ......
TCMC
Ik neem dat bovenstaand instellingen zijn als de installatie niet volledig word aangestuurd (dus onder 0db word aangestuurd).

Hoe moeten de "release" , "attack" en "ratio" worden ingesteld?

(zou je ook nog even kunnen kijken naar mijn vorige post, alvast bedankt weer voor de genomen moeite)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
26-8-2006 11:47

Webbie schreef:

Hallo TCMC,

De microfoon stond 1 meter van de speaker af, zou het kunnen zijn dat mijn Delay in Smaart niet goed was. Met de "Auto Sm" gaf hij 26.58 ms/29.97 ft aan, maar volgens mij klopt dat niet of wel?

Greetz Webbie...
Als je een digitaal apparaat (DSP, DCX2496 etc), dan is de vertragiing meestal rond de 2 mS, ofwel een 0,6 meter of 2 feet. Volgens mij klopt dit inderdaad niet, tenzij de DCX2496 vol zit met diverse EQ instellingen en het apparaat zich suf moet rekenen.

Je kunt Sia Smaart Live 5 ook op metric instellen.

De overige docimeten waar je de links naar hebt staan, zijn voor mij vrij nieuw, en moet ik even goed voor gaan zitten. Van de andere kant is het wel weer erg herkenbaar voor mij. Als ik tijd over heb, ga ik eens goed door heen lezen.

Voorlopig houd ik het bij simpele spectrum metingen (ideaal om snel crossover punten te bepalen) en transfer metingen voor fase gedrag. In de transfer meting kun je ook de coherence grafiek meenemen om te bepalen in hoeverre de meting lineair en betrrouwbaar is.

Via impuls metingen zoek ik vaak uit welke frequenties onbetrouwbaar zijn voor de meting. Hier denk ik dan met name aan reflecties in de ruimte.
Ook gebruik ik impuls metingen om toppen te delayen t.o.v. de subwoofers. Eind effect is een snellere basweergave.

Wat ik nergens in de documenten terugvind zijn off-axis metingen. Dit vind ik verreweg de belangrijkste (maar ook meest vervelende en tijdrovende) metingen die uiteindelijk de geluidskwaliteit in de hele ruimte gaat bepalen. Ook het menselijke gehoor speelt hierin een zeer belangrijke rol. In deze situatie is het onmogelijk om overall een rechte lijn te krijgen en moet je het met een goed gemiddelde doen.

Op dit moment ben ik met clustering van gewone topkasten en line arrays bezig. Metingen met Sia Smaart Live 5 zien er ronduit rampzalig uit. Dit gaat sterk gepaard met kamfilter effecten en fasefouten. Toch klinkt de zaak op het gehoor best wel aardig, maar ben er zelf nog steeds niet van gecharmeerd.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
26-8-2006 11:57

Webbie schreef:

Ik neem dat bovenstaand instellingen zijn als de installatie niet volledig word aangestuurd (dus onder 0db word aangestuurd).

Hoe moeten de "release" , "attack" en "ratio" worden ingesteld?

Greetz Webbie...
Bioj Behringer DCX2496 begin ik met de Threshold op -22 dBu, en dat is het punt waar de versterker (bijna) het maximale uitgangsvermogen levert. Bij de dynamic EQ zou je dus rond de -30 dBu kunen beginnen. De attacktijd kan je op ca 50 mS zeten en de release tijd op 500 mS. Meestal gebruik ik lowshelf 6 met een frequentie tussen de 50 - 80 Hz. De versterking kan tussen 5 - 10 dB bedragen. Ik zou dus op het gehoor experimenteren en zorgen dat je bij lage en middelmatige geluidssterkte wat extra bass overhoudt.

Als je het geluid harder zet, mag je de bas niet horen terugvallen. Bij hoge geluidssterkte moet je zelfs wat extra basdruk overhouden. Deze instellingen zijn sterk afhankelijk van de luidsprker en de luister ruimte.

Voor het mid ken je het zelfde doen, en wel rond de 4 KHz enkele dB's laten onderdrukken bij hoge geluidssterktes. Het geluid wordt dan niet meer zo schreeuwerig.

Bij hoge frequenties kan je die laten toenemen tot +5 dB rond de 16 kHz, of een Hidhelf 6 filter rond de 7 - 10 KHz Theshold licht dan op ca -40 dBu en de attack en release tijden zijn dan zeer snel. De hi-hat weergaven en de bekkens klinken dan wat mooier.

Uiteindelijk zijn dit effecten die terug vallen op de Fletcher-Munson curves die in de jaren '30 al gemeten waren. Vele merken met actieve luidspreker maken o.a. van dit soort trucjes gebruik (Bose, HK, Foohn, Nexo, Mackie etc) om het geluid aangenamer en drukvoller te laten klinken. Zelf wil ik eens een dynamisch subsonic filter gaan bouwen zoals dat in de Mackie SRM-450 ook plaatsvindt.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
20-9-2006 21:08
Hallo TCMC,

Weer bedankt voor je uitleg.

Ik wil toch even terug komen op de meetmicrofoon.
Zou het kunnen zijn dat de meetmicrofoon niet meer goed is, omdat ik namelijk de "delay" in Smaart niet goed krijg.

Met het meten i.s.m. de DCX-2496 kreeg ik ook al zo'n hoge waarde (zie dit topic).

- Schets1 SP1
- Schets2 SP1
- Schets3 SP1

Zou het zo kunnen zijn dat door het absoluut verkeerd staan van de DCX-2496 (delay tussen woofer en tweeter), dat je een soort flanger-effect gaat waarnemen?
Of zou mijn Synq SMX-1 kunnen "lekken", daar zit namelijk een flanger in (die volgens mij UIT staat cq niet geselecteerd staat).

Graag je reactie.

Greetz Webbie...

(misschien is er iemand in de buurt van Breda die mij een keer een handje kan helpen met deze materie, of met een goede meetmicrofoon kan langskomen)
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)