Forum > Geluid

Genoeg KVA voor op de carnaval wagen ?

(30 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-2-2005 16:21

dj mikkie schreef:

Gebaseerd waarop precies?
nou, als die totale installatie 11kw is dan zeg ik neem het dubbele en rond het dan af naar boven...
dat is dan 11x2=22 afronden naar boven is ong. 25.... mischien een beetje ruim... maar beter te ruim dan te krap.
Dus een factor 2 (wat al HEEL erg veilig is voor alle behalve de meest energieverslindende eindversterkers) en die factor 2 dan ook nog maar eens ruim afronden. Tja...

Rond het dan maar helemaal ruim af naar boven en stel voor om Kalkar weer op te starten en v.d. Most te vragen of hij er wielen onder kan zetten (heeft ie vast wel oren naar).

Beter te ruim dan te krap ;-)

Een 25kVA aggregaat zal waarschijnlijk een stuk duurder en groter zijn dan een 15kVA aggregaat (terwijl die laatste in de meeste gevallen ook prima zal voldoen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
16-1-2008 16:23
Ik heb even een vraagje,
en vond het zonde om hier een nieuw topic over te maken wink ;)

voor carnaval gebruik ik een dap p-2000 versterker en een sta-150 versterker van stageline, de dap belast ik een kanaal op 4 ohm en een kanaal op 8 ohm.
de stageline versterker gebruik ik voor de hogetoondrivers.
en we hebben dit jaar een agregaat van 2kW.

Nu was mijn vraag of ik mijn installatie zonder problemen hard kan laten spelen,
Zonder de versterkers in de clip te spelen welliswaar.
Ik heb er eventjes een analoge amperemeter op aangesloten en op elke bassdreun wijkt de naald zeeer snel uit, hij komt net aan de 7 ampere. zou dit kunnen kloppen, of kan dit een pak meer kunnen zijn. (dat de naald de tijd niet heeft om uit te wijken).
want als het 7 ampere is op vol vermogen dan is het totaal opgenomen vermogen dus 7*230= 1610 Watt. , en volgens mij zal de agregaat dit kunnen trekken?
Of zit ik er compleet naast?

m.v.g. sebastiaan
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
16-1-2008 17:54
Ik vind het heel krap. Normaal gesproken neem ik als ik een aggregaat huur, altijd 1/3 aan veiligheidsmarge. (ik he! ooit zo eens gehoord jaren terug en pas het nog steeds toe) Nu huur ik eigenlijk nooit aggregaten onder de 15KVA. Dus hoe groter hoe meer marge. Dit zal voor kleinere apparaten dus minder opgaan en dan is die factor 2 ineens misschien wel aan de orde.

Ik zou dus doen. 7A x 230V /2 x 3 =2415W een 2,5 kw agregaat dus. Maar nogmaals met zulke lichte dingen heb ik eigenlijk geen ervaring.

Mijn stelregel is dus normaal b.v. 15kva/3*2=10kva. Niet meer dan 10000 watt belasten of 70kva niet meer dan 46000 watt belasten. Dit is bij mij tot nu toe altijd goed gegaan. Maar wat jij aangeeft vind ik te krap. Zo als al vaker geschreven, liever veel over dan iets te kort.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
16-1-2008 18:24
@iedereen die intresse heeft

Er is al veel geschreven over aggregaten (door andere en ook door mij). Gebruik de zoekfunktie eens, in het newbie forum loopt er ook een topic over.

Rms vermogens van versterkers zijn niet van belang, het gaat om het (max) opgenomen vermogen van een versterker. (Ook de rms vermogens van speakers zijn niet van belang).

Het vermogen van een aggregaat wordt uitgedrukt in KVA. Doe dit ongeveer maal 0.85 (afhankelijk van de cosinus fie) en je hebt je max te leveren vermogen in kilowatt van de agregaat. Theoretisch is het zo dat de aggregaat dat vermogen dus kan leveren, zonder in te zakken in spanning (bij continu vermogenafname) Echter is het zo, dat bij zeer kortstondige vermogensopnames, de spanning wel inzakt. Dus zeker versterkers die subs gaan aansturen, kunnen wel een wat zwaardere aggregaat gebruiken.

Als je op 1.5 keer het max opgenomen vermogen zit, zit je goed (wel rekening houden met de vermedigvuldiging van 0.85).

Hoop dat het zo voor iedereen duidelijk is.
Alles uit, behalve het licht!
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
16-1-2008 18:26
Zonder betrekking op hetgene hierboven hoor maar; Kreeg net mailtje van m'n drive-in-partner (mede-dj) dat de carnavalsvereniging waarvoor we moeten draaien dan een 60KVA stabiele aggregaat had geregeld voor ons shocked 8O

Als ik dat hier zo lees moet dat wel genoeg zijn voor een rackje p1200+p2000 en eventueel nog een vision 1600 laugh :D laugh :D
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
16-1-2008 18:28

Hugoov schreef:

Zonder betrekking op hetgene hierboven hoor maar; Kreeg net mailtje van m'n drive-in-partner (mede-dj) dat de carnavalsvereniging waarvoor we moeten draaien dan een 60KVA stabiele aggregaat had geregeld voor ons shocked 8O

Als ik dat hier zo lees moet dat wel genoeg zijn voor een rackje p1200+p2000 en eventueel nog een vision 1600 laugh :D laugh :D
haha shut up :X razz :p Zonder twijfel dus :D
Hier kun je nog makkelijk een kacheltje bij hangen wink ;)
Alles uit, behalve het licht!
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
16-1-2008 20:17
Nou , het is omdat we de 2kVA agregaat krijgen ;)
en eigenlijk geen geld meer over hebben voor een zwaardere..
Maar dan zal ik de muziek gewoon niet al te hard laten spelen.

De agregaat kan dus ongeveer (2000/230) 8.6 ampere leveren.
Stel dat ik de muziekinstallatie niet al te hard zet zodat ik onder de 6 ampere blijf, dan heb ik een marge van een kleine 2.5 ampere.
Zou dit zo wel zonder problemen verlopen?

Maar waar ik nog aan twijfel, is aan de analoge amperemeter,
Omdat hij dus bij elke bassdreun snel uitwijkt,
Hij komt bij vol vermogen net bij de 7 ampere. maar hoe weet ik dat dat niet hoger kan zijn, maar het wijzertje niet de tijd heeft om er te geraken?

Of Weet iemand toevallig hoeveel een P-2000 opneemt bij vol vermogen op 4 ohm?
Dat ik een zekerdere richtwaarde heb..
Die 15A uit de specs lijkt me een beetje teveel ? shocked 8O
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
16-1-2008 20:25
Het probleem is meer dat bij een piekstroom (jouw 7 ampere bij een basdreun) de spanning van de aggragaat inzakt, niet elke versterker kan hier evengoed mee overweg, en je zult het ook aan het geluid kunnen horen. Zolang de spanning niet onder de 200v komt is het geen groot probleem, dit kun je meten met een voltmeter als je de versterker op de aggregaat hebt aangesloten.
Ram bux versterkers werken overigens bij 170volt ook nog prima dus het kan zijn dat de dap bij een lagere spanning ook nog presteerd. Over de stageline amp ben ik onzekerder.

Ook moet de aggregaat een grote stroom leveren bij het inschakelen van je versterker (inductie trafo) maar hier is evt nog wel een truckje voor.

Om 'stroom te bespraren' kun je afhangkelijk van de gebruikte speaker een low cut van bv 55hz instellen, zo worden die diepste bassen niet versterkt.
MB Audio systems
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
16-1-2008 20:37
de p-2000 heeft een soft-start ingebouwd, zodat ie langzaam inschakelt.
Maar misschien kan ik beter de versterker altijd als eerste inschakelen en dan de rest? , Zodat de piekstroom kleiner is.
Ik zal met carnaval dan ook een voltmeter aansluiten ,
om het boeltje in de gaten te houden..

Die lowcut kan ik niet manueel instellen op mijn crossover.
Maar wel met een vaste knop van 25 Hz meen ik...

En voor de rest zal ik onder de 6 ampere blijven,
dan zal alles wel goed gaan (hoop ik)..
Het hoeft immers niet ontzettend hard te gaan voor mij! wink ;)
De luidsprekers hebben een vrij goed rendament,
(hoorngeladen tops en 4 basjes serie/parrallel)
zodat we toch op goed feestvolume kunnen spelen.. wink ;)

Zijn eventueel nog dingen waar ik op moet letten bij zo'n kleine agregaat?
Bedankt voor al jullie reacties!
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
16-1-2008 23:28

okido4777 schreef:

De agregaat kan dus ongeveer (2000/230) 8.6 ampere leveren.
Stel dat ik de muziekinstallatie niet al te hard zet zodat ik onder de 6 ampere blijf, dan heb ik een marge van een kleine 2.5 ampere.
Zou dit zo wel zonder problemen verlopen?
Lees jij nou gewoon niet wat ik schrijf? Jouw 2KVA kan GEEN 8.6A leveren......
Alles uit, behalve het licht!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)