Forum > Licht

Schoonmaak Mad 511 scans

(65 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
10-2-2005 22:33

martijn schreef:

probleem met de fans is inmiddels opgelost, André heeft ze vanmiddag aan de shop toegevoegd, en heb er 4 besteld. die zullen dus waarschijnlijk morgen binnen zijn. over service hoor je mij niet klagen. wink ;)
Je had gekozen voor vooruit overmaken. Speciaal voor jou heb ik om 17:15 nog een laatste controle bij de bank gehouden (maar betaling was nog niet binnen). Fans zijn dus nog niet verstuurd. Wellicht dat de betaling morgen binnen is.

Hulpstuk voor afstellen shutter is niet nodig. Shutter eerst op dicht zetten (op de tafel) en dan zo afstellen dat hij precies voor de opening staat. Daarna shutter op DMX waarde 3 (o.i.d.) zetten (zodat hij NET aan de rand gaat staan) en ervoor zorgen dat ze alle 4 precies gelijk staan. Nog even controleren of ze "dicht" nog goed afdekken en klaar ben je. Is echt een afstelling die slechts een paar minuten tijd kost. Gobowiel en kleurenwiel is een stuk moeilijker (en moet helaas ook met de lamp aan (dus je donkerste bril opzetten)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
10-2-2005 23:02
das inderdaad makkelijker ja. kleuren en gobowiel zullen ook niet zo'n probleem opeleveren. laskap erbij, tafel op 0, kleurenwiel aan het begin zetten, losjes vastzetten, doorscrollen naar een splitcolor en zorgen dat ze alle 4 dan even ver ervoor staan. het gobowiel zal nog minder problemen geven.

ik zal het eerlijk toegeven: ik dacht dat er een factuur zou komen. (gewend van een andere shop waar ik een hele flitewarecatalogus heb besteld sneaky :V ) daarvoor moet je inderdaad knap dom zijn, aangezien er notabene vooruit overmaken bijstaat. ik dus snel inloggen op mijn postbank, en blijkt dat die niet werkt. hoezo, frustrerend. angry ik blijf proberen...

[edit]gelukt. ik heb je gemaild Dré.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
12-2-2005 12:21
1 x bewerkt. Laatst door Martijn op 12-2-2005 20:54
zojuist is er een pakket van New-line aangekomen. normaal heb ik geen haast, maar dit keer wist ik niet hoe snel ik bij de deur moest zijn. laugh :D fans, wat onderdelen voor de Mads en de 2 MFL lampen zijn binnen.

ik had het eigenlijk al eerder willen doen, maar nu alsnog een foto-update. vanaf hier de nieuwe foto's

gister de kleurenwielen en de lens schoongemaakt met alcohol en wattenstaafjes. op deze foto is te zien hoe smerig ze waren. de collimator (die sterk bol lopende lens) komt vandaag aan de beurt. de spiegels doe ik pas als de scans weer in elkaar zitten, en ook afgesteld zijn. zou zonde zijn van het werk als je ze dan weer aanraakt met je vingers.

donderdagiddag een inbusschroevendraaiertje gehaald. maar helaas, die dingen zijn krom. ik het setje terug gebracht, en in een andere doos gekeken. ook krom. vanmiddag dus naar de praxis en kijken of daar wat staat.

gister zijn ook de behuizingen doorgeblazen met perslucht. de grote stofplekken kwamen zo los, maar er blijft altijd een fijn laagje zitten. strak dus met een vochtige doek nadoen. ik ga proberen vanmiddag een aantal scans in elkaar te zetten. aan het eind van de dag moet ik ze wel allemaal in elkaar kunnen hebben. afstellen zal vanavond laat worden, of morgen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
12-2-2005 20:52
zo, de eerste scan zit in elkaar. na de schoonmaak geeft ie merkbaar meer licht als voor de schoonmaak. nieuwe fan erin, en spelen maar. kalibreren ging zonder problemen. nulpunt opzoeken, en spelen maar. de kleuren waren meteen goed, (tot nu dan. later alle 4 de scans naast elkaar en ten opzichte van elkaar netjes gelijk zetten) het gobowiel moest een heel klein beetje worden opgeschoven. dat was een fluitje van een cent. shutter is niet los geweest, maar wordt ook als ze alle 4 op een rij staan gelijkgesteld, idem voor pan en tilt.

inmiddels ook het inbusschroevendraaiersetje (leuk woord voor scrabble) terug gebracht, a 17 euro waarvan ik maar een maat nodig heb. (gister al gedaan) vandaag bij de praxis een extra lang inbusje van prima kwaliteit gehaald voor 1,49. laugh :D
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
13-2-2005 23:37
en weer een middagje sleutelen erop zitten. ze zijn nu zo goed als klaar. alleen het spiegeltje nog afdoen, en c-haken erop.

pan en tilt zijn weer afgesteld, en staan dus netjes op rij. de shutters zijn ook wat bijgesteld, waardoor er nu op iedere waarde dezelfde hoeveelheid licht uitkomt. het gobowiel was een kwestie van minuten. 1 van de 2 inbusjes losdraaien, op standje open, 2e inbusje ook losdraaien, maar net genoeg dat het wiel kon draaien zonder de stepper mee te nemen, netjes ervoor zetten, losjes aandraaien, stekker eruit, 2 inbusjes goed aandraaien, en daar is ie.

het kleurenwiel doet af en toe nog eens vreemd. bij veel en snel scrollen krijg je bij de splitcolors voor iedere scan verschillende kleurverhoudingen. de een staat op geel, de ander op groen, en de rest zit er tussenin. een keer de fader naar nul trekken doet dan wonderen, maar toch. morgen eens kijken of ik kan ontdekken wat er nu precies gebeurt.

helaas nu geen extra foto's, maar dat maak ik morgen goed door ze op de schuurzolder in de truss te hangen, en wat rook erbij te gooien. sneaky :V
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
14-2-2005 11:30

martijn schreef:

het kleurenwiel doet af en toe nog eens vreemd. bij veel en snel scrollen krijg je bij de splitcolors voor iedere scan verschillende kleurverhoudingen. de een staat op geel, de ander op groen, en de rest zit er tussenin. een keer de fader naar nul trekken doet dan wonderen, maar toch. morgen eens kijken of ik kan ontdekken wat er nu precies gebeurt.
Gelukkig hebben we alle 4 gezien dat de splits eerst perfect werkten (weet je nog de pepsi stand???).

Kans is dus erg groot dat je de wielen nog niet helemaal optimaal hebt afgesteld.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
14-2-2005 23:52
nu werken ze ook nog hoor. wat we bij jou niet hebben gedaan, is veel en snel scrollen. pas als je dat een keer of 6 op en neer doet krijg je dat probleem. opzich niet zo heel erg, want wanneer scroll je nu zo veel? scrollen op de "vaste kleuren" stand werkt weer wel goed. (maar daar scrollt ie trapsgewijs, en ook niet zo snel)

vandaag de boel in de truss gehangen. ik wil gaan spelen, dus zet ze aan en gaan kalibreren. bleek dus dat ik ze gister niet weer goed naar boven heb gedrukt tijden het afstellen, waardoor de spiegels nu niet meer tegen de aanslagjes aankomen. resultaat: de snoer die rond de as was gedraaid (gelukkig maar 1 slag, maar toch) en dat het er waarschijnlijk op neer zal komen dat ik weer opnieuw kan beginnen met afstellen. de stelinbusjes moeten namelijk weer los, en zie de spiegels dan maar eens precies recht omhoog te schuiven. (een hele kleine afwijking op de as zijn enkele meters op een afstand (maar met proggen kan je dat weer corrigeren)) een stomme fout die gelukkig gewoon kan worden opgelost door er nog wat tijd in te steken. dat gaat dan maar van de tijd af dat ik ze liefkozend poets en vertroetel. laugh :D

oke, dan wel geen actiefoto's, maar ik kan wel wat foto's van de opstelling geven. vanaf halverwege de nieuwe foto's

oude en nieuwe fan naast elkaar
de kap eraf
overzicht opstelling
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
14-2-2005 23:59
@ Martijn,
mijn complimenten voor de wijze waarop je je onderneming met ons wilde delen.
Zelfs ik wink ;) kon het hele verhaal volgen.
Zo goed dat ik automatisch dingen opsloeg in mn hoofd om zelf te kunnen gebruiken.
Dank voor de info en wijze lessen.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
15-2-2005 00:14

martijn schreef:

nu werken ze ook nog hoor. wat we bij jou niet hebben gedaan, is veel en snel scrollen. pas als je dat een keer of 6 op en neer doet krijg je dat probleem. opzich niet zo heel erg, want wanneer scroll je nu zo veel? scrollen op de "vaste kleuren" stand werkt weer wel goed. (maar daar scrollt ie trapsgewijs, en ook niet zo snel)
Ik heb nog NOOIT gehad dat een kleurenwiel z'n positie verloor (en aangezien ik de tafel op dat kanaal in standje "snap" had gezet werden de kleurenwielen ook zeker NIET ontzien (fade time is altijd 0 bij kanalen die in stand snap staan)). Wat wel gebeurt (bij gobo, kleuren en strobe) is dat de scan helaas z'n interne referentie gebruikt bij het scrollen en stroben. Hierdoor raken ze vrij snel uit synq. Beter was geweest als ze de DMX bus als referentie gebruikt zouden hebben (of een PLL gelocked aan de DMX bus).

Maar waarde 45 (voorbeeldgetalletje; kan zo incorrect zijn als het maar kan) zal altijd dezelfde split color geven met elke keer dezelfde verhouding kleur1/kleur2. Zo niet dan zou ik met een erg scheef oog gaan kijken naar de tafel die je gebruikt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
15-2-2005 00:20
graag gedaan he. wink ;) vind het leuk om dit soort klusjes aan te pakken. mocht er behoefte aan zijn, dan kan ik zowat iedere maand dit soort verhalen neerkalken. het volgende slachtoffer wordt een Sirius 24 tafel van Zero88. die werkt niet helemaal goed meer. een aantal drukknoppen werken niet, evenals wat ledjes. en uiteraard eens goed doorblazen.

verder worden er momenteel aan 2 lichtsetjes gewerkt, 1 met een setje analoge dimmers en een switch en een Mercury sturing, allemaal van Zero88. spul moest opnieuw bedraad worden. ook komt er een simpel kistje omheen, wat simpele fliteware erop, en gaan met die banaan.

wat misschien nog wat leuker is: 4 lichtbakken opknappen. ooit eens gekocht van Bob (BobW op het forum) die er niks mee deed. er zit wat oppervlakkige roest op, en hebben een lelijke groen/grijze kleur. ook moeten ze worden schoongemaakt, en opnieuw worden bedraad. (ook multi's maken tussen de bakken) en als het meezit komt er ook een stukje van jouw materiaal in. wink ;) (die Showtec controller. maar das een kwestie van afwachten hoe het gaat lopen)

mocht er belangstelling zijn in die projectjes...
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)