Forum > Geluid

Hebben "oud hout" luidsprekers onderhoud nodig?

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TrancemasterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-9-2002
Laatste: 31-8-2009
Berichten: 41
17-1-2005 12:48
Ik heb die sp1 set nu al 6 jaar in mijn bezit. Heb meteen alle speakers vervangen door de nieuwe generatie.
En ik moet zeggen dat 't nogsteeds lekker (als in beter) klinkt.

Ook de filter functioneert nog steeds naar behoren. Dus kwa vermogens kan hij 't wel af.

m.v.g. Mark.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
17-1-2005 20:46
Hallo Mark,

trancemaster schreef:

En ik moet zeggen dat 't nogsteeds lekker (als in beter) klinkt.
Welke speakers heb je er nu in zitten?

Goeiendag..... ik heb net de SP1's voor de eerste keer een beetje verder opengegooit.
Mijn oren toeteren nog, wat een druk in die bass. Flut cdtje van de Vengaboys op gezet. Nu weet ik weer waarom ik ze wou, ben weer helemaal verliefd op die dingen.
Wat een geluid.

Veel beginnende DJ's kopen die Dap-meuk, maar volgens mij kunnen ze veel beter beginnen met een oud SP1 setje (je koopt ze voor 175 Euro een setje).

Tussenhaakjes die 100 Watt die ze aangeven is dat géén andere Din-norm dan die ze nu hanteren?
Officieel is de eerste SP1 150 Watt continue, 300 Watt program bij 8Ohm. Rendement 104Db.

Eindelijk de Behringer een beetje behoorlijk kunnen afstellen, ik wou in het begin teveel met dat ding doen. Nu heb ik hem geprobeerd zo "vlak" (zover het kan zonder meetapparatuur) mogelijk af te regelen. En op mijn RM-6 gewoon de toon gezet zoals ik het mooiste vind klinken.

Greetz van een wappie Webbie....... happy :)
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
17-1-2005 22:18
Hallo Massive,

massive schreef:

Geeft Peavey daar toevallig nog informatie over?
Op het forum van Peavey staat het een en ander beschreven. En zoals ik lees moet het kunnen, de engineer van Peavey heeft al aangegeven dat ik alles kon updaten behalve het schiedingsfilter en dat ik die dan ook moest behouden.

Speaker Updates:
Bass = 1504-4 => 1504-4DT Black Widow (heeft inderdaad meer vermogen als de oude)
Mid/High= 22 Spider => 22XT+ (deze laatste versie heeft een hoger bereik nml.: 500Hz - 18Khz en zou ook wat milder moeten klinken)

Voor alle zekerheid heb ik het nog even special aan de Peavey engineer gevraagd. Zodra ik antwoord heb post ik het wel hier.

Het Peavey forum is erg interessant, veel technische foefjes worden daar gegeven. Zoals: "Hoe vervang je een diafragma?", "Hoe maak ik de "gap" schoon als ik een diafragma vervang" (dat doe je trouwens met een dubbelgevouwen stukje tape) en nog veel meer.

https://www.peavey.com/support/forums/

Greetz van een nog steeds wappie Webbie...
These go to Eleven ...
TrancemasterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-9-2002
Laatste: 31-8-2009
Berichten: 41
17-1-2005 23:28
Welke speakers heb je er nu in zitten?
Dit heb ik erin liggen:

1504-4DT Black Widow + 22xt High Frequency Driver
Goeiendag..... ik heb net de SP1's voor de eerste keer een beetje verder opengegooit.
Mijn oren toeteren nog, wat een druk in die bass. Flut cdtje van de Vengaboys op gezet. Nu weet ik weer waarom ik ze wou, ben weer helemaal verliefd op die dingen.
Wat een geluid.
En ja die dingen gaan verschrikkelijk hard wink ;) , ik heb er als versterking een PV-1.3K opzitten.
Kan ik mooi opengooien, net niet in de DDT. Maar dan is 't niet om te hebben (zo hard) shut up :X
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
17-1-2005 23:42
Kan me voorstellen dat hard in deze kwestie toch ook wat neigt naar krijsend hard. Dat ze flink wat volume pompen, daar ben ik niet bang voor.

Maar in mijn Hisys 2xt kasten zitten ook een 22xt (achter een CH3 hoorntje) en een Black widow woofer 15" (1508-DT ofzoiets), maar wordt dit geheel gecrossed op 1200 Hz. Deze gaan al best krijsen met een bak vermogen erachter, kan me voorstellen dat wanneer de 22xt lager begint, deze het nog zwaarder heeft. Natuurlijk zit er wel een veel grotere hoorn voor.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-1-2005 00:03
De orginele speaker die jij laat zien, is geen Black Widow.
Ik heb enigsinds het idee dat je nu twee totaal verschillende luidsprekers hebt.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
18-1-2005 00:21
Hallo Kvm,

kvm schreef:

De orginele speaker die jij laat zien, is geen Black Widow.
Ik heb enigsinds het idee dat je nu twee totaal verschillende luidsprekers hebt.

Martin.
Dat leek mij ook, dus heb ik de nummers door gegeven aan de Peavey engineer. Die vond het ook "weird" dat deze speakers er in zaten. Hij heeft de nummers nu, en zou het uitzoeken voor me. Ik geloof ook niet dat deze speakers BW's zijn, op een speaker staat wel "SP-1" op, maar of dat duidt op de box weet ik niet. Wacht even rustig af.

Ik ben in iedergeval wel van plan om de nieuwe speakers er in te zetten. En kijk even of het rendabel is om ze rechtstreeks uit de USA te laten komen, want als ik hier alle speakers in een keer vervang ben ik 800 Euro excl. btw kwijt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
18-1-2005 00:28
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 18-1-2005 00:43
Hallo Transmaster,

trancemaster schreef:

Dit heb ik erin liggen:

1504-4DT Black Widow + 22xt High Frequency Driver
Wat is de scheidingsfrequentie bij jouw? Volgens mij moet het bij jouw SP1's 600Hz zijn (jij hebt toch de Mark III ?). Bij mij op 500Hz, ik ben bang dat ik op zoek moet naar een scheidingsfilter van een MF1-X Mark III (waar de bekende FH1 bij hoorde). Het scheidingsfilter zat in de Mid/Highbox. Deze zal ook beter de belasting aan kunnen,

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TrancemasterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-9-2002
Laatste: 31-8-2009
Berichten: 41
18-1-2005 00:41

Webbie schreef:

Hallo Transmaster,

trancemaster schreef:

Dit heb ik erin liggen:

1504-4DT Black Widow + 22xt High Frequency Driver
Wat is de scheidingsfrequentie bij jouw? Volgens mij moet het bij jouw SP1's 600Hz zijn (jij hebt toch de Mark III ?). Bij mij op 500Hz, ik ben bang dat ik op zoek moet naar een scheidingsfiler van een MF1-X Mark III (waar de bekende FH1 bij hoorde). Het scheidingsfilter zat in de Mid/Highbox. Deze zal ook beter de belasting aan kunnen,

Greetz Webbie...
Ik heb exact de zelfde Sp1's als jij hebt. Dus niet met horizontaal schot in de bassbin.
Verder moeten die van mij binnenkort ook een een onderhoudsbeurt hebben. Weer eens een
beetje netjes bijwerken happy :)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-1-2005 18:48

Webbie schreef:

Ik ben in iedergeval wel van plan om de nieuwe speakers er in te zetten. En kijk even of het rendabel is om ze rechtstreeks uit de USA te laten komen, want als ik hier alle speakers in een keer vervang ben ik 800 Euro excl. btw kwijt.

Greetz Webbie...
Voor zover ik weet (uit mijn tijd) hadden de BW speakers een gegoten korf (evenals de scorpions), de "goedkopere" series waren gestanst. Alleen van de BW kon je een korf recone bestellen (magneet is er af te halen)

Rechtstreeks uit de USA, houd rekening met verzendkosten en invoerrechten! Peavey europa komt binnen bij het hoofdkantoor in Engeland (tenminste dat was 6jr geleden zo). (misschien via Engeland goedkoper ?) Bij 2 stuks of een iets grotere bestelling krijg je natuurlijk altijd korting.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)