Forum > Geluid

theater productie

(15 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
MatglasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-10-2004
Laatste: 21-10-2004
Berichten: 6
20-10-2004 15:10
Als het goed is wordt er door de school binnekort een afspraak gemaakt met het theater om een goed over alle techniek te praten. Dan zal ik ook wel meer horen over wat er beschikbaar is etc.

Ze hebben (zoals ik op hun site al zag) mics die op het toneel te monteren zijn. Op de vloer volgens mij. Moet eens kijken of dat misschien te gebruiken is.

Ik zal natuurlijk nog wel terug komen om er meer over te vertellen.

Hier een link naar hun lijst met technische gegevens van de grote zaal.
www.isalatheater.nl/site/zaal_groot_technisch.php?bgnr=1
MatglasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-10-2004
Laatste: 21-10-2004
Berichten: 6
21-10-2004 13:52
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 21-10-2004 14:36
Heeft iemand ervaring met deze mic

Crown PCC160 PCC microfoon

www.fullcompass.com/ImageFromDB.aspx?imgid=3661

Dit is de mic waar ik het over had dat die te monteren is op het podium. Weet totaal niet wat ik ervan moet verwachten.
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
21-10-2004 14:02
Heb zoiets weleens gezien op een podium bij een voorstelling.. geluid wat er doorheen kwam was niet denderend. En erg iritant als er eentje tegenaan kwam met zijn/haar voet...
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
21-10-2004 18:07
Microfoons die langs het podium en boven het podium worden neergezet/opgehangen,
dienen ter ondersteuning van het geluid achter en bovenin de zaal.
Het pakt geluid op, maar je hebt niet het idee dat het versterkt word.
Het klink alleen dankzij deze array overal even hard;
of je nou op de eerte rij zit, of in de engelenbak.
Wil je echt versterken, dat het harder klinkt, dan zul je de zangers ieder persoonlijk een mic moeten geven,
en zeer aktief aan de mixer moeten staan IN de zaal.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj NoizStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 16-6-2006
Berichten: 357
21-10-2004 18:21

Tom schreef:

Microfoons die langs het podium en boven het podium worden neergezet/opgehangen,
dienen ter ondersteuning van het geluid achter en bovenin de zaal.
Dit noemen we "overheads" wink ;) razz :p

Tom schreef:

Wil je echt versterken, dat het harder klinkt, dan zul je de zangers ieder persoonlijk een mic moeten geven,
en zeer aktief aan de mixer moeten staan IN de zaal.
Laat geluidsversterking dan ook best over aan een ervaren iemand die hiervoor gestudeerd heeft (geluidstechnieker). Wijzelf werken met verschillende geluidstechniekers, hoewel wij eigenlijk zelf wel de nodige (opgedane) ervaring en kennis hebben aangaande geluidstechniek, maar zulke mannen duiken bijna blindelings in de compressor en draaien met hun ogen dicht aan een bepaalde parameter en het geluid is een pak beter, of even een welgemikte duw richting 10khz (voorbeeldje) op een 32 bands equaliser. Ook durven zij spelen met allerhande effecten (spx, m2000, enzovoort die in geen enkel effectenrack ontbreken) en geven de finishing touch aan bepaalde hoogtepunten.
Ik wil hier maar mee aantonen: begin nou zelf niet te knoeien hiermee als je er echt niets vanaf weet.
(zelfs voor de kleinste zaken - bv trouwfeest voor nog geen 100 man of bedrijfsfeest voor dikke 50 man - staat er bij ons minstens 1 geschoolde professionele geluidstechnieker).
Dit voel je natuurlijk in de prijs, maar hoor je dan weer aan de klank (+ meer kans op echt positieve reacties van de band(leden) over hun monitoring/algemeen geluid) enzovoort enzoverder ...
happy :)
Being a dj is not just a job for me, it's my calling!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-10-2004 13:05
En onthou dat je GBF met 6dB per verdubbeling van het aantal open microfoons afneemt (give or take). Soms kan een gate (per mic dus inserted) je wat helpen om het faderriden te verminderen. Soms kun je een frequency shifter gebruiken (niet bij zang uiteraard). Er zijn allemaal dingen die je kunt doen om rondzingen te voorkomen. Ga in ieder geval nooit rond het rondzingpunt zitten (want dan verneuk je de verstaanbaarheid).

Beste methode: Iedereen z'n eigen wireless op het voorhoofd. Blaas je de mensen uit de stoel zonder ook maar een hint van rondzingen. Alleen... $$$
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)