Forum > Zelfbouw Speakers

Voor Dre en andere boxfanaten

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
4-10-2004 17:46

Stefan schreef:

Wat me wel opvalt is dat het lijkt alsof er nog een plaat voor geschroefd kan worden.
Dat kan natuurlijk ook voor een "frame" met speakerdoek zijn.

Martin.
kvm entertainment
ContourVIP Lid
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 23-11-2024
4-10-2004 17:50
Waarom zou een plaat met poorten anders zijn dan een rooster? De kamer kan zowel de functie van veer als massa gelijktijdig vervullen! In plaats van een eenvoudig massa-veer systeem moet je dan een model met verdeelde parameters gebruiken om het uit te rekeken (bijv. een snaar, trillende luchtkolom) daar voorzien de gebruikelijke programma's niet in en zul je dus met een FEM model of iets dergelijks aan de gang moeten gaan of zelf een model maken in bijv. Matlab.

Overigens zou het dan gaan om een 6e orde systeem en niet 8e orde zoals duidelijk uit de link van Daniel blijkt!

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
4-10-2004 17:53
Zijn de drivers van RCF? Opmeten en nabouwen razz :p.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ContourVIP Lid
4-10-2004 17:54
Dit ontwerp komt zo van de site van Beyma heb ik begrepen... Zal dan vast geen RCF inzitten!

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
4-10-2004 17:59
Had ik even over het hoofd gezien ashamed :$ sorry.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
4-10-2004 18:07
Misschien heb je hier iets aan.
Dual Reflex Bandpass Enclosure - sometimes called a 6th order bandpass. In these designs, Vr is ported as well as Vf, so that there are 2 resonant frequencies. Vf and Vr are tuned about an octave apart, providing the driver with excellent damping at resonance, even further reducing distortion. This design is even more efficient than a single reflex bandpass, but with a compromise. The system has the same high frequency roll-off of -12 dB/octave,but low frequency cut-off is at -24 dB/octave (just like a regular ported enclosure). Power handling is excellent within it's frequency bandwidth, but these designs are similar to ported in that they are subject to low frequency noise upsetting the driver(s) below F3. Transient response is also rather poor, but these enclosures can be made to play very loud. One of the most difficult enclosures to build and tune.
Martin.
kvm entertainment
Ivo2Ex Lid
4-10-2004 18:24
En zie hier,
members.home.nl/trendynights/kastontwerpen/beyma_bestanden/beyma.pdf
,de bouwtekening.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-11-2024
5-10-2004 11:51

Contour schreef:

Waarom zou een plaat met poorten anders zijn dan een rooster?
Omdat de gedeelde ruimte met een rooster ervoor nog steeds straf gekoppeld is aan de omgevingslucht.
De kamer kan zowel de functie van veer als massa gelijktijdig vervullen!
Ja en? Een kamer is altijd EN een massa en een veer.
In plaats van een eenvoudig massa-veer systeem moet je dan een model met verdeelde parameters gebruiken om het uit te rekeken (bijv. een snaar, trillende luchtkolom) daar voorzien de gebruikelijke programma's niet in en zul je dus met een FEM model of iets dergelijks aan de gang moeten gaan of zelf een model maken in bijv. Matlab.
Laat maar eens wat zien dan ;-)

Of meet dat ding gewoon door aangezien een bandpass systeem een heel duidelijke transfer functie heeft (EN amplitude EN impedantie).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-11-2024
5-10-2004 11:53

Dré schreef:

Uit het hoofd:

6th order bandpass: Driver ziet aan een kant een gesloten volume en aan de andere kant een gepoort volume.
8th order bandpass: Driver ziet aan beide kanten een gepoort volume, elk met hun eigen afstemming.

Correct me if I'm wrong (maar volgens mij niet ;-)
Wel dus.

De 1e is een 4e orde bandpass, de 2e is een 6e orde bandpass. Je kunt de orde zelf bepalen door EN naar de HPF en de LPF tranfer functie te kijken.

Zo ook DUS bij het Beyma ontwerp.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
5-10-2004 12:07
Hallo Dre,

Bij de modelering van een basreflexkast neemt men in de bekende programma's de stijfheid van de lucht in de kast als veerstijfheid en de massa van de lucht in de basreflexbuis als massa. Ik kan niet in de programmatuur kijken maar ik stel me zo voor dat de massa van de lucht in de kast verder niet wordt meegenomen en dat de veerstijfheid van de lucht in de basreflexbuis ook verwaarloost wordt. Dit zullen hoogst waarschijnlijk 2e orde effecten zijn met zeer geringe invloed.

De kamer in dit ontwerp kan je niet simpel zien als een massa die direct aan een veer hangt, eigenlijk zijn het allemaal kleine massa 'plaatjes' die met kleine veertjes aan elkaar zijn gekoppeld! Daarom kun je niet met het simpele model met 1 massa en 1 veer volstaan. Net zoals je bij een orgelpijp de resonaties op hogere frequenties niet kunt aantonen met het 1 massa 1 veer model. De fysica van een systeem met verdeelde parameters is principieel anders en wordt gekarakteriseerd door meerdere eigenfrequenties (oneindig veel om precies te zijn) en bijbehorende modeshapes (trilvormen) Ik heb hier een heel vak over gevolgd op de TU Delft en daaruit trek ik mijn conclusie dat de theorie hierachter (partiele DV's, scheiding van de variabelen) voor dit forum te ver gaat. Als er nu serieus intresse is van mensen die mijn afleidingen willen controleren dan wil ik best eens aan het werk gaan voor deze kast. Maar het moet niet zo zijn dat ik dan in mijn eentje loop te ploeteren...

Het effect van de voorkamer zal in dit geval wellicht beter benadert worden wanneer je deze modeleert als zeer korte hoorn in bijv. Hornresp of AJ echter dan heb je problemen om de rest van de kast weer mee te nemen. Vandaar dat je je toevlucht zult moeten nemen naar complexe software of de moeite moet nemen een eigen model af te leiden (beide zullen veel tijd kosten)

Als tussenoplossing kan je een frontloaded hoorn simuleren zonder drukkamer aan de voorkant en daarna kijken welke basreflexbuis je nodig hebt in Hornresp om bij de kamergroote van het Beyma ontwerp ongeveer dezelfde responsie te krijgen. Dit kun je dan daarna weer invoeren in LSP CAD of een dergelijk programma.

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)