Forum > Geluid

naalddruk verhogen om skippen te voorkomen (beschadigde plaat)

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
30-9-2004 16:33
In dit geval is er zelf helaas niets of nauwelijks iets aan te doen. Vooral bij D&B labels is het schering en inslag dat er met een VEEL te grote amplitude wordt geregistreerd. Wellicht vinden de heren het erg "cool" en "dope" om zulke amplitudi op de plaat te snijden maar het raakt natuurlijk kant noch wal.

Je zult dit probleem dus heel af en toe tegen blijven komen (gelukkig heel af en toe). Zie hierover ook eerdere topics. Ik heb zelfs al platen thuis gehad van klanten zodat ik zelf kon zien wat voor takkezooi sommige labels er van maken.

Het is wellicht een optie dat mensen die problemen hebben met zo'n plaat het label in kwestie daarop aanschrijven. Kans is echter erg groot dat de reactie is "maar met element xxx werkt het bij ons wel" en daar hebben ze ook nog ten dele gelijk in. IK vergelijk het dan maar met het volgende: Fabrikant maakt te brede netstekkers en krijgt de melding dat z'n stekkers te breed zijn. Fabrikant zegt "maar op stopcontacten van het merk YYY" past het wel... Tja, weinig tegen in te brengen ;-)

Overigens heeft de DJ S Er minder last van (nog steeds een beetje maar wel minder). De Stanton 500 heeft er vreemd genoeg geen last van, net als de White label (alleen hebben die allebei wel weer een ander probleem).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
30-9-2004 16:59
de desbetreffende plaat is geen d 'n b label. Alternative route is meer een "progressive" label (als je het woordje progressive al aan een label mag hangen ;) )

de plaat in kwestie (voor de liefhebber) heet "Dammelo" en is van Barbara Brown.

Maar terugkomend op Reind z'n tip:
Met naaldje golfpatroon verdiepen Óf patroon doorbreken?
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
30-9-2004 22:50
Gewoon rustig de naald er doorheen halen en niet gaan lopen beitelen.

Ik heb een keer zo'n groef onder de microscoop bekeken en het leek er toen op dat op zulke plekken de groef gewoon smaller is als normaal, wat je dus doet is de groef iets breder maken zodat de naald het patroon enigssinds kan volgen.

Het gebeurd de laatste paar jaar steeds vaker dat zulke bagger persingen op de markt komen en de kwaliteit holt met grote sprongen achteruit.

Ik schrok me laatst kapot toen ik laatst een rolling stones plaat van mijn pa op de thorens gooide en daarna een "goede persing" van nu. Zelfs de beste persing van nu klinkt compleet ruk vergeleken bij een plaat van vroeger.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
30-9-2004 22:57
Gek is dat hé,
Je zou immers verwachten dat ze met de moderne technieken van vandaag de dag, toch wel in staat moeten zijn om een plaat nagenoeg perfect te snijden. Niet is minder waar helaas (blijkbaar).

Bedankt voor de tip in elk geval!
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
30-9-2004 23:04
Nee want de techniek is nog steeds hetzelfde als die 25 jaar geleden werd gebruikt. Men gebruikt zelfs nog steeds die oude machienes en daar zit ook meteen het probleem.

Doordat men nog steeds die oude zooi gebruikt en zoveel mogelijk persingen wil maken voordat er dingen vervangen worden krijg je van deze geintjes waarbij een persing compleet vern**kt op de markt komt.

Als al die maatschappijen nu is een keer nieuwe machienes gaan aanschaffen en er net zoveel geld en tijd in steken als vroeger kan het hele vinyl gebeuren nog wat worden, als ze zo doorgaan (want ze gaan steeds verder achteruit) draaien we over een jaar of 5 niet meer met plaat omdat het simpelweg niet meer te doen is.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
30-9-2004 23:11
ik weet het wel zeker dat platen niet veel toekomst meer hebben, het contact met het medium word steeds beter digitaal haalbaar.

platen draaien word retro, en is alleen voor de oude hit kneiters weg gelegd. als de vooruitgang met CD (wat ook al stamt uit 82) verder doorzet dan kan er een hele hoop.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
MasterboyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2003
Laatste: 22-10-2016
Berichten: 167
1-10-2004 11:17
Het vreemde was dat toen de cd op de markt kwam 1982 of 1983, iedereen zei dat het binnen een paar jaar zeker helemaal afgelopen zou zijn met de draaitafel toestanden, maar nu meer dan 20 jaar later wordt vinyl toch nog veel gebruikt door Dj's.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-10-2004 11:58

Reind schreef:

Gewoon rustig de naald er doorheen halen en niet gaan lopen beitelen.

Ik heb een keer zo'n groef onder de microscoop bekeken en het leek er toen op dat op zulke plekken de groef gewoon smaller is als normaal,
Dat zou zeer verwerpelijk zijn aangezien dat zou moeten betekenen dat de master het laag NIET in mono heeft geregistreerd. Bij Vinyl MOET je onder de 100Hz mono registereren aangezien anders de groefbreedte te veel varieert.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-10-2004 11:59

Masterboy schreef:

Het vreemde was dat toen de cd op de markt kwam 1982 of 1983, iedereen zei dat het binnen een paar jaar zeker helemaal afgelopen zou zijn met de draaitafel toestanden, maar nu meer dan 20 jaar later wordt vinyl toch nog veel gebruikt door Dj's.
Maar in de huiskamer zie je in 99% van de gevallen toch echt alleen een CD-speler staan. En DAT is natuurlijk wel de markt (een markt die zo'n 1000 x groter is dan de DJ markt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
1-10-2004 17:43
1 x bewerkt. Laatst door Roy op 1-10-2004 17:56
Nu we toch bij dit onderwerp zijn aangekomen: laatst op het NOS nieuws wisten ze te vertellen dat er steeds meer vinyl verkocht wordt terwijl de cd busines achteruitholt. De beste mevrouw melde ook dat een hoop artiesten overweegden hun singles ook op plaat te gaan uitbrengen!

Wanneer stapt iedereen nu eens massaal over op cd's? DJ's kopen hun muziek toch wel, ook als dat op cd is. Maarja.. zolang er geld verdient kan worden, laten ze dat niet liggen. sad :(
Maar dat is MIJN mening...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)