Forum > Geluid

naalddruk verhogen om skippen te voorkomen (beschadigde plaat)

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
29-9-2004 22:37
Beste mede-forumleden,

Ik heb vanmiddag een aantal nieuwe 12" gekocht.
Echter, 1 van deze platen (van het alternative route label, weet ff niet de titel/artiest uit mijn hoofd)heeft een foutje of iets dergelijks.

De eerste 30 seconden ongeveer is het intro waarvij geen bass drum aanwezig is. Op een gegeven moment komt de bas er langzaam en steeds feller in. Net 10 seconden voordat de bas er helemaal in zit springt de naal 1 of 2 groeven over.

Als ik de groef goed bekijk dan zie ik dat een stukje van ongeveer 1 cm een golfpatroontje heeft. ~
~~~~~~~~ <= zoiets dus, maar dan aan elkaar gesloten.

als ik de plaat langzaam hier doorheen laat gaan zie ik dat de naald/element/arm een flinke beweging maakt. (logisch, hij volgt inmmer dat golfpatroontje).

Ik gebruik zelf de super OEM bak met ortofon concorde pro's. De naalddruk is gewoon 4 gram.
Om de plaat niet te laten skippen moet er minimaal 6 a 7 gram naalddruk op staan. De naalddruk voor concorde pro's is 3-5 gram (30-50 newton).

In hoeverre is het schadelijk voor mijn plaat en naald als ik de naalddruk zodanig verhoog?
Anders zou ik alleen voor deze plaat tijdelijk de naalddruk kunnen verhogen en als ie afgelopen is weer resetten naar 4 gram.

Bedankt voor eventuele reacties,

Tony
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
29-9-2004 22:50
30-50 newton?

maargoed, wat heb je met de antiskating gedaan? welke waarde?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
30-9-2004 00:10
Het kan zijn dat zodra de naald er een aantal keren op flinke druk doorheen gesleept is het probleem over is.

Ik heb het ook bij verschllende platen gehad, wat ik dan doe (er van uitgaande dat de afstelling van je toonarm goed is) is ff een stanton 500 monteren en die er een paar keer met vol het contragewicht er doorheen laten slepen. Dat helpt 9 van de 10 keer wel als het om een klein persings foutje gaat. Het stukje zal een stuk beroerder klinken maar hij slaat in ieder geval niet meer over.

Het is niet echt een verantwoorde manier maar een betere oplossing zou ik niet weten.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
30-9-2004 10:49
Antiskating staat gewoon op max (dus op 3).
Afstelling van de arm is goed (Reind's tutorial gebruikt)
Hoogte afstelling kan ik beter vanaf blijven denk ik. Deze heeft Dré voor me ingesteld.

Ik heb helaas geen andere elementen welke ik kan gebruiken.

Nu kan ik wel mijn ortofon met de volle naalddruk laten lopen. Maar in hoeverre slijt ik mijn naald dan?
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
30-9-2004 12:11
[begin rant]

Sommige platenpersers zijn complete randdebielen en produceren de meest gore takkezooi. Zolang de consument daar genoegen mee neemt zal dit soort oetlulpraktijken NIET verdwijnen. Het wordt tijd dat er hier en daar wat platenpersers uit hun taak ontheven worden (wellicht kunnen ze ergens doosjes gaan vouwen als dat tenminste wel binnen hun technisch kunnen valt).

Daarnaast heeft Ortofon lopen klooien met de Elementen. In hun oneindige onwetendheid (aangevuld door een dwang om na 20 jaar goede producten geleverd te hebben ineens de marketing shit belangrijker te vinden dan goede producten) hebben ze de zetting van de naald verhoogd (en da's vergelijkbaar met fietsen op een fiets met HELE grote wielen (voor je het weet flikker je om)).

Maar, niet alleen bij Ortofon is het naadje. Andere merken klooien ook maar wat raak. Ik ben bang dat de ECHTE kennis over naalden/draaitafels e.d. zo'n 20 jaar geleden in de fut is gegaan/gedaan en dat er nu mensen zitten die alleen goed zijn in het spelen van nintendo spelletjes e.d. Ook bij Shure zit er gewoon een fout in de White Label. De hoek van de naald is incorrect. Dit is een tijd geleden doorgegeven aan de importeur en de fabrikant. De fabrikant kwam met zo'n onzinnige reactie dat ik gewoon pisnijdig was geworden mijn tijd te hebben besteed aan zo'n knurft.

Ook Stanton heeft een tijd geleden fiks lopen klooien met elementen (iedereen weet nog wel hoe waardeloos de 500AL werd toen hij blauw werd wegens gebrek aan zuurstof bij de ontwerpers...).

Is er een oplossing? Yep... Die is er al een jaar of 20 en al zo'n 10 jaar zelfs een GOEDE oplossing: We noemen het een CD-speler...

Dus: Platenlabels worden hier en daar gerund door debielen EN fabrikanten van naalden en elementen maken soms debiele producten. Welkom in de wondere wereld die kleinschalige productie heet...

[end rant]
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
30-9-2004 12:32
Helaas zijn de personen die de cd's masteren vaak al net zulke sukkels, die alle dynamiek uit de opname halen om hem maar een paar dB harder te kunnen krijgen...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
30-9-2004 12:34
Maar da's natuurlijk weer een andere rant ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
30-9-2004 14:17

Dacide schreef:

Nu kan ik wel mijn ortofon met de volle naalddruk laten lopen. Maar in hoeverre slijt ik mijn naald dan?
Heb je ook nergens meer een oude set versleten ortofoon naaldjes liggen of lazer je de "versleten" altijd direct weg?

Anders kun je het proberen met een scherpe naald Je weet wel voor kleding e.d voordat je denkt dat ik in herhaling val wink ;) ), vaste hand wel vereisd. Wel eerst ff met de punt een paar keer op tafel zodat je niet meteen van die mooi krullen trekt als je hem over je plaat heen haald
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
30-9-2004 15:44

Dré schreef:

blaat
Tja, jammer dat de kennis over zulke producten in de vergetelheid raakt. Helaas heb ik niet de macht om deze mensen te omscholen of te ontslaan.

Je 2e optie is ook niet van toepassing op mij (althans nóg niet). Dit vanwege het feit dat ik mijn setje pas sinds drie maanden heb. (en 2100 euro is veel voor een student). Dus CD spelers kopen is momenteel geen optie.
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
30-9-2004 15:47

Reind schreef:

Dacide schreef:

Nu kan ik wel mijn ortofon met de volle naalddruk laten lopen. Maar in hoeverre slijt ik mijn naald dan?
Heb je ook nergens meer een oude set versleten ortofoon naaldjes liggen of lazer je de "versleten" altijd direct weg?

Anders kun je het proberen met een scherpe naald Je weet wel voor kleding e.d voordat je denkt dat ik in herhaling val wink ;) ), vaste hand wel vereisd. Wel eerst ff met de punt een paar keer op tafel zodat je niet meteen van die mooi krullen trekt als je hem over je plaat heen haald
Een oud setje heb ik niet, daar het mijn eerste set is :P

Wat je zegt over het handmatig "krassen" met naald was ook al een optie die ik overwogen heb.
Maar, moet ik dan met een naald het golfpatroon volgen zodat de groef dieper o.i.d wordt (en daardoor de naald vaster/stabieler ligt) OF moet ik het golfpatroon doorbreken en een rechte lijn door de golfjes trekken waardoor de ortofon dus even geen muziek weergeeft maar als tegenprestatie NIET uit de groef knalt?

bedankt,

Tony
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson

Terug naar forum Reageer (zonder quote)