Forum > Algemeen Forum

Bedrijf Beginnen

(91 reacties. Pagina 2 van 10)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
4-8-2004 18:55
Da's inderdaad een andere vraag.

Ik zal morgen even uitzoeken hoe het zit met de aansprakelijkheid van ouders. Maar ik weet vrij zeker dat die vervalt bij het meerderjarig worden van het kind. En dat was vroeger bij 21 jaar en tegenwoordig -als ik me niet heel erg vergis- bij 18. Maar goed, ik blader morgen de wet er even op na.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
4-8-2004 20:09
Mijn collega is een 26jarige slowaak (vriend van zus). Omdat je 15.000 euro subsidie krijgt als je een bedrijf in Nederland start als buitenlander wou ik weten of het te realiseren viel.
Hij zou mij dan *in dienst nemen* en de boekhouding etc doen.
jaja ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen wink ;)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
4-8-2004 20:55
Ik kan me ook niet voorstellen dat iedere buitenlander zomaar even € 15.000 subsidie begint om maar ieder soort bedrijf te beginnen. En dat er geen controle is op wat met dat geld wordt gedaan.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
4-8-2004 21:17

Victor schreef:

Da's inderdaad een andere vraag.

Ik zal morgen even uitzoeken hoe het zit met de aansprakelijkheid van ouders. Maar ik weet vrij zeker dat die vervalt bij het meerderjarig worden van het kind. En dat was vroeger bij 21 jaar en tegenwoordig -als ik me niet heel erg vergis- bij 18. Maar goed, ik blader morgen de wet er even op na.
Ik kreeg het zowel bij de bank als bij de notaris te horen dus ik ga er vanuit dat het klopt.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
4-8-2004 23:01
Als je vriend van 26 een startkapitaal krijgt van onze regering, dan zal dat 90% zeker een (misschien renteloze) lening zijn.

Dat gezegd hebbende, denk ik niet dat je het slechter kan aanpakken om met geleent geld, een drive in show te beginnen....Niet echt vetpot op dit moment gezien alle collega's die voor € 50,- werken.
En al helemaal niet als je niet zakelijk een beetje op de hoogte bent van alle bijbehorende zaken.
Ga eerste je eens verdiepen in het starten ven een bedrijf, ga naar de Kamer van Koophandel , en ga vanaf hier maar eens alles heeeeeeeeel goed doorlezen:
www.kvk.nl/sectie/sectie.asp?sectieID=1
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
5-8-2004 18:03
achja het was ook maar een idee en ik weet er ook nog het fijne niet van, maar ik ga me er wel in verdiepen als ik weer contact heb met de slowaak (die nu op vakantie is).
Maar ik dacht wel dat het zo was dat het niet uitmaakte wat voor bedrijf hoewel ik me dit ook moeilijk kan voorstellen.

in ieder geval bedankt
Dj largeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2003
Laatste: 2-2-2009
Berichten: 220
6-8-2004 11:01
dan heb ik ook nog effe een vraag:

ik ben nog maar een kleine drive in met ongeveer voor 8000 euro aan apperatuur, ik wil me graag gaan inschrijven als officieele drive in show zodat ik bij aankopen de BTW kan aftrekken en klanten een officieele offerte kan aanbieden.

weet iemand hoeveel dit mij zo ongeveer gaat kosten, waar ik me dan moet inschrijven en wat hier allemaal bij komt kijken

mvg lars
Spectrum Drive-in Show
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
6-8-2004 11:53
Dat kost niks.

Je moet bij de belastingdienst een formulier "Opgaaf gegevens startende ondernemers" aanvragen en invullen. De belastingdienst kijkt dan of je echt ondernemer bent (voor de omzetbelasting en/of de inkomstenbelasting) en zo ja, zal je dan een BTW-nummer en aangiftebiljetten gaan toesturen.

Mogelijk is de belastingdienst van mening dat je geen onderneming hebt en sturen ze niks toe (krijg je dus ook geen mogelijkheid BTW terug te vragen). Of ze stellen eerst extra vragen voor ze iets beslissen.

Hou je er wel rekening mee dat je als ondernemer een knap stukje administratie mag gaan voeren, aangiftebiljetten moet indienen, controles kan verwachten en voor particulieren en scholen direct 19% duurder wordt?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dj largeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2003
Laatste: 2-2-2009
Berichten: 220
6-8-2004 12:43
maar hoef je je dan niet in te schrijven bij de kamer van koophandel?
gr lars
Spectrum Drive-in Show
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
6-8-2004 14:00
Een ondernemer/onderneming moet zich inderdaad ook inschrijven bij de KvK (en dat kost je een jaarlijkse bijdrage, uit het hoofd iets van 120 euro?).

Maar dat staat in principe los van de belastingdienst. Die controleert niet of jij bij de KvK staat ingeschreven. Als je je niet inschrijft bij de KvK is dat een economisch delict waarop een boete staat. Dit wordt gecontroleerd door de FIOD-ECD. Of die hier erg hard achteraan hollen betwijfel ik (prioriteiten enzo).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)