Forum > Zelfbouw Speakers

Beyma 15K200 met 1" Pr audio

(27 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
16-7-2004 22:41
Het is natuurlijk wel zo dat met een toegenomen poortgrootte en -lengte de hoeveelheid lucht in de BR pijp ook toeneemt, dit zal toch op één of andere manier in beweging moeten worden gebracht lijkt me.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
16-7-2004 23:07
Ja, maar wat is je punt nu precies? Waarom zou dit anders zijn dan bij een kleine poort?

MVG Contour
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
16-7-2004 23:16
Dan zit er minder lucht in de poort dus kost het minder moeite om dat in beweging te brengen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
17-7-2004 10:02
Volgens mij moet jij je mechanica kennis eens gaan opfrissen ;-) Teken eens twee massa's achter elkaar met tussen de twee massa's een veer en ook nog een veer die van 1 van de massa's naar de vaste wereld gaat. Stel de bewegingsvergelijkingen op, vorm de massamatrix en de stijfheidsmatix (zullen 2x2 matrices zijn) en bereken de eigenwaarden (de eigenfrequenties van het systeem)

Je zult zien dat het nu mogelijk is dat wanneer je een grotere poort neemt, met gelijke afstemming, er effectief niets in deze matrices verandert, de grote poortoppervlakte verandert immers ook de veerstijfheid.

De eigenwaarden en de eigenvectoren leggen eenduidig de trilling van het systeem vast. Iets gecompliceerder is de volgende fase waarin de exciterende werking van de membraan in rekening moet worden gebracht. Tevens kan het nu zeer simpele model worden uitgebreid met een visceuze dempingsterm... ik wil hier best verder op in gaan maar dan wil ik van jou kant wel zien dat je eerst moeite hebt gedaan om de M en K matix op te stellen en de eigenwaarden hebt bepaald voor het meest eenvoudige model van 2 massa's..

Tevens heb ik expres een onzorgvuldigheidje getypt in de bovenstaande tekst, wie o wie weet wat ik bedoel (Dre?)

MVG Contour
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
17-7-2004 21:13

Contour schreef:

Hallo Daniel,

Zoals beschreven in het standaard werk van Dickason is een poort in de orde grote van de membraan wel degelijk aan te bevelen!
Als vuistregel in de vorm van "als we niets beters kunnen verzinnen" wellicht wel. Ieder ander kijkt natuurlijk even wat de simulator aangeeft voor poortsnelheid. Onder de 10% bij vol vermogen: Bruikbaar. Onder de 5%: Jubelstemming. Meer is niet nodig en vergroot de kast onnodig EN verhoogt de kans dat de poorten zich als orgelpijpen gaan gedragen. Daarnaast gedraagt de poort zich zeker nooit perfect (terminering (vaak voor beide kanten verschillend) is één ding waar verdomd weinig over gesproken wordt). Je kunt je wellicht blindstaren op een mooi model MAAR dan moet het model natuurlijk wel zo nauwkeurig mogelijk overeenkomen met de werkelijkheid (aan de andere kant... Karlson had niets met modellen behalve dan wellicht die blonde stoot uit dat modeblad ;-)
Ik zou ook zeer graag van Dre een uitleg ontvangen waarom de kastverliezen en dergelijke problematisch worden bij een grote poort.
Omdat de koppel Q tussen poort en kast daardoor beinvloedt wordt.

Lekker belangrijk allemaal. Je simuleert een kast en zorgt dat bij vol vermogen de luchtsnelheid in de poort niet boven de 10% van de 343 meter per seconde komt (of 5% als je het heel zeker wilt weten) EN je zorgt ervoor dat de poorten rond zijn (want rechthoekige poorten hebben fikse verstoringen aan hun uiteinden...) EN je zorgt dat de poort aan beide kanten een kleine "flare" heeft.

Of... Je doet zoals sommige fabrikanten doen... Je pleurt er een poort in die groot genoeg is om doorheen te kruipen... Waarom? Gewoon omdat het stoer staat en omdat er vast een markt voor is!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
17-7-2004 21:16
Toch vreemd dat er op hifi gebied toch ook gebruik wordt gemaakt van slotted ports, ik denk dat die verstoring wel meevalt als je de poortsnelheid in het gareel houdt.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
17-7-2004 21:17
Slots zijn lekker makkelijk te maken en dus goedkoop...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
17-7-2004 21:45
Ook op high end gebied word het gebruikt...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
17-7-2004 22:11
En sinds wanneer is High-End synoniem voor "de beste keuze"???

Luidsprekerkasten van natuurhout... Alleen gekken doen dat (en High-End).

Phono trapjes met buizen (super microfonisch). Alleen ....

Houten versterkerkasten (vast super prima kooi van Faraday??). Alleen ....

Buiten dat... Een slot lijkt nog een beetje op een rondje (alleen dan uitgerekt ;-).

MAAR... Als je ergens een onderzoek gelezen hebt dat aangetoond heeft dat een andere vorm dan de ronde vorm beter werkt voor BR poorten dan hoor ik dat graag natuurlijk ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
17-7-2004 22:19
Mijn definitie van high-end ligt op een ander gebied dan kabels van 1000 euro de meter en interconnects van hetzelfde bedrag, custom powercords van 1200 euro. Ik heb ook niet beweerd dat vierkante poorten beter klinken, ik denk alleen dat het met die vervorming wel mee zal vallen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)