Forum > Algemeen Forum

Bevindingen rookverbod in de horeca.

(209 reacties. Pagina 19 van 21)
Moderator(s): Dré
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
25-10-2008 16:38
Je kan het ook regio etten-leur vieren. Daar wordt in iedere kroeg weer gerookt. (De vraag is alleen hoe lang nog)
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
DerkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-9-2005
Laatste: 12-4-2011
Berichten: 67
25-10-2008 20:02
Volgens mij moet de overheid gewoon de horeca eigenaren die de regels aan hun laars lappen harder aanpakken.
Hij/zij is immers in overtreding met de wet.

Een boete van bijvoorbeeld 5000 euro zal veel horeca eigenaren wel aan het denken zetten. Niet de lullige 300? waar ze nu mee aankomen.
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
25-10-2008 20:04
er zijn nog meer dan genoeg cafes waar nog gerookt wordt en er zijn er zelfs die gepakt wilen worden zodat ze een rechtzaak kunnen beginnen
vooral de kleinere cafes waar geen geld of plaats is voor een rokersruimte doen dit
wat zou een leven zijn zonder geluid
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
25-10-2008 21:54
Ik was laatst in een winkel die een werkvrije rookplek hanteerde laugh :D .
Ik vond m zelf wel goed..
If it ain't Dutch it ain't much...
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
26-10-2008 12:56

Malle Pietje schreef:

Vanavond draai ik in een groot huis met 100 gasten.
Vanwege het rookverbod vieren ze het thuis...
... en links & rechts reacties gehoord: 'ga ik ook doen, lekker thuis feesten'
Alles komt goed....
MC PartyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2003
Laatste: 27-9-2009
Berichten: 102
26-10-2008 14:32

Malle Pietje schreef:

Malle Pietje schreef:

Vanavond draai ik in een groot huis met 100 gasten.
Vanwege het rookverbod vieren ze het thuis...
... en links & rechts reacties gehoord: 'ga ik ook doen, lekker thuis feesten'
Als ik ergens een hekel aan heb..thuisfeestjes.. altijd opstapjes/afstapjes grind weinig prik etc..
En dan heb ik nog niet eens een groot dj meubel ;-)
Nu ook schuimparty's ! ;-)
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
26-10-2008 15:26
Als ik ergens een hekel aan heb..thuisfeestjes.. altijd opstapjes/afstapjes grind weinig prik etc..
En dan heb ik nog niet eens een groot dj meubel ;-)Ik ook, maar met een klein setje toch je normale prijs vangen is helemaal niet vervelend wink ;)
Alles komt goed....
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
26-10-2008 21:06

Derkie schreef:

Volgens mij moet de overheid gewoon de horeca eigenaren die de regels aan hun laars lappen harder aanpakken.
Hij/zij is immers in overtreding met de wet.

Een boete van bijvoorbeeld 5000 euro zal veel horeca eigenaren wel aan het denken zetten. Niet de lullige 300? waar ze nu mee aankomen.
En je hebt volgens mij helemaal geen z*k verstand van de regelgeving en van horeca, als ik deze opmerking zo lees. Ik zal je verklappen dat ik in een horeca zaak werk, waar 70.000 euro per jaar wordt omgezet (dat zijn iets meer dan 60.000 consumpties). Als alles goed gaat, spreek je over een nette winst van 3000 euro. 1 boete zou dan dus bijna 2 netto jaarwinsten zijn.. Ik zal het even doortrekken naar een taxi chauffeur die door rood rijd: zullen we daar dan ook maar direct een boete van 45.000 euro op zetten? Owja, en die factureren we natuurlijk aan de eigenaar van het taxibedrijf, want die is natuurlijk verantwoordelijk voor zijn chauffeurs. Ik denk dat er dan binnen enkele jaren geen enkel bedrijf meer bestaat wat nog iets in de logistiek doet in Nederland (zowel personen- als goederenvervoer).

Daarbij is 300 euro de eerste boete. De tweede is 600, de derde 1200, de vierde 2400 en de vijfde is het intrekken van de exploitatievergunning en daarmee het faillissement van je tent. Dat vind ik persoonlijk al behoorlijk zwaar, om maar weer eens te spiegelen met de wegenverkeerswet. Bij 5 maal te hard rijden, wordt je rijbewijs gewoon ingenomen en mag een ambtenaar bepalen of je hem ooit nog terugkrijgt. In dat geval stem ik voor trajectcontrole op woonerven shut up :X

Kortom: de boetes zijn zo laag nog niet. Zeker als je ze spiegelt aan andere straffen. Daarbij vind ik het ronduit belachelijk dat men de horeca exploitant verantwoordelijk houdt voor het gedrag van zijn gasten. Dit gebeurt in vrijwel geen enkele branche, behalve in de horeca. Ik lag me dood als een autodealer de cel in moet, omdat iemand tijdens een proefrit roekeloos heeft gereden laugh :D
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-10-2008 21:21
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 26-10-2008 21:52

Malle Pietje schreef:

Als ik ergens een hekel aan heb..thuisfeestjes.. altijd opstapjes/afstapjes grind weinig prik etc..
En dan heb ik nog niet eens een groot dj meubel ;-)Ik ook, maar met een klein setje toch je normale prijs vangen is helemaal niet vervelend wink ;) Ik niet, menigeen is hier in de buurt volledig op ingesteld. Mensen hebben zelfs een volledige kroeg achter of naast hun huis. (niet naar aanleiding van het rookverbod)

Philip_Janssen schreef:

Owja, en die factureren we natuurlijk aan de eigenaar van het taxibedrijf, want die is natuurlijk verantwoordelijk voor zijn chauffeurs. Ik denk dat er dan binnen enkele jaren geen enkel bedrijf meer bestaat wat nog iets in de logistiek doet in Nederland (zowel personen- als goederenvervoer).
Die taxi chauffeur zal zijn eigen boete moeten betalen. (is ook een beetje krom vergelijk)
Daarbij vind ik het ronduit belachelijk dat men de horeca exploitant verantwoordelijk houdt voor het gedrag van zijn gasten.

Als het om roken gaat wel. Voor consumptie gebruik (uiteraard alcohol) ligt de situatie anders.

Martin.
kvm entertainment
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
26-10-2008 21:48

KVM schreef:

Die taxi chauffeur zal zijn eigen boete moeten betalen. (is ook een beetje krom vergelijk)
Inderdaad moet die chauffeur zijn eigen boete betalen. En dat lijkt me ook niet meer dan terecht omdat hij fout zit. En niet zijn baas, die hem slechts het voertuig ter beschikking stelt. Als echter een gast een sigaret opsteekt, krijgt de baas van de tent, die zijn tent ter beschikking stelt, de boete. En niet de gast van de horeca gelegenheid, terwijl deze wel fout zat. Dat vind ik dus het kromme in deze situatie. Of ligt dat aan mij?

KVM schreef:

Als het om roken gaat wel. Voor consumptie gebruik (uiteraard alcohol) ligt de situatie anders.
Ik ben persoonlijk van mening dat een mens verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen acties. Als iemand te veel drinkt en vervolgens in de problemen raakt en dat wijt aan alcohol, had hij of zij zelf minder moeten drinken: niet de barman of de kroegbaas. En dat geld wat mij betreft voor alle drogerende middelen die je relatief makkelijk kunt krijgen. Het zou anders wel erg makkelijk worden: gewoon flink drinken, want dan heb je een excuus.
Bovendien is het soms erg moeilijk om te zien of iemand veel of weinig gedronken heeft. Nu kun je wellicht als veiligheidsmarge een beetje in de gaten houden wie wat drinkt, maar ook dat wordt moeilijk als het druk is of als je met meerdere mensen achter de bar staat. Neem daarbij dat het verder ook niet te controleren is, of iemand thuis al lekker heeft zitten "indrinken".
En daar komt bij dat je als barman gewoon een probleem hebt als je de situatie verkeerd inschat: je loopt gewoon een redelijk risico op een klap op je bek als je een dronken persoon alcohol weigert (en dat vind ik overigens veel erger dan iemand die lekker z'n tanden in de bar zet en achterover van z'n kruk af lazert omdat-ie niet meer weet wat voor en achter is).
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)