Forum > Algemeen Forum

Wat kosten jullie nou?

(2883 reacties. Pagina 184 van 289)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
22-4-2008 15:07
Je kunt, in een boekjaar, wel degelijk een hogere voorbelasting hebben dan de af te dragen BTW. En die krijg je gelukkig keurig terug van de belastingdienst. Ik zat in 2003 in die situatie (wellicht vanwege de aanschaf van een bedrijfspand van een paar ton ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
22-4-2008 15:08
En dat foutje heb ik helaas nu ook gemaakt...
Ik dacht begrepen te hebben dat je alle btw die je moest betalen mocht houden en heb dit dus ook teruggevraagd...
Mijn boekhouder kwam er achter dat ik dit verkeerd had gedaan en nu moet ik zo'n 700 euro terugbetalen.
Toch een duur foutje shut up :X
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
22-4-2008 15:34

martinus schreef:

Wat je je moet realiseren is dat je de KOR (Kleine Ondernemers Regeling) kunt toepassen. Hierbij eet je eigenlijk van twee walletjes: Je kan de BTW van gekochte/gehuurde spullen terugkrijgen (standaard met BTW nummer) en je hoeft de BTW over geleverde diensten en producten niet af te staan (met een bepaald maximum, zie de site van de Belastingdienst).
Zoals je het hier schrijft klopt het niet. De KOR wordt berekend over het *verschil* tussen de te betalen en af te dragen BTW. Het is niet zo dat je je voorbelasting terugkrijgt én de verschuldigde BTW niet hoeft af te dragen.

Voorbeeld: ik moet € 5.000 BTW afdragen (want voor € 26.315 shows gedraaid) en ik heb € 4.000 voorbelasting (want voor € 21.052 geïnvesteerd en kosten gemaakt). Saldo is € 1.000 en die hoef ik niet te betalen, want valt onder de KOR. Zoals jij het zegt zou je € 4.000 terugkrijgen en dat is niet zo.

Ander voorbeeld: ik moet € 3.000 BTW afdragen (want voor € 15.789 shows gedraaid) en ik heb € 4.000 voorbelasting (want voor € 21.052 geïnvesteerd en kosten gemaakt). Saldo is € 1.000 terug te ontvangen en dat bedrag krijg ik ook inderdaad uitbetaald.
Als je kijkt hoeveel voordeel dat heeft... Wij over de eerste BTW aangifte over een maand ofzo, krijgen we al ongeveer 500 euro terug, en het scheelt ook nog eens een beetje over de geleverde diensten (wat dus eigenlijk gewoon extra winst is).
De eerste maand? De KOR wordt over een jaar berekend, dus je zal moeten kijken of je op jaarbasis onder het maximum blijft. Bovendien valt het voordeel van de KOR ook nog eens in de winst voor de inkomstenbelasting zodat je er maximaal nog een 52% IB over betaalt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
22-4-2008 17:35
Sorry sorry sorry, hoe ik het heb beschreven klopt het natuurlijk niet. En even reagerend op wat Victor net zei: Ik bedoel dat bij de eerstvolgende BTW aangifte ik toch al 19% over mijn aangeschafte producten mag terugvragen, en dat dan toch niet pas over een jaar krijg?

Toch weer leerzaam zo'n forum... denk je dat je er voldoende van af weet... toch weer niet ashamed :$
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
22-4-2008 18:15

martinus schreef:

Sorry sorry sorry, hoe ik het heb beschreven klopt het natuurlijk niet. En even reagerend op wat Victor net zei: Ik bedoel dat bij de eerstvolgende BTW aangifte ik toch al 19% over mijn aangeschafte producten mag terugvragen, en dat dan toch niet pas over een jaar krijg?

Toch weer leerzaam zo'n forum... denk je dat je er voldoende van af weet... toch weer niet ashamed :$
Alles wat in de mail staat is wel correct hoop ik ? Anders toch maar een informatief gesprek aanvragen laugh :D
Freelance diensten & LED Design
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
22-4-2008 20:03

kevinos91 schreef:

Alles wat in de mail staat is wel correct hoop ik ? Anders toch maar een informatief gesprek aanvragen laugh :D
Ja, dat gaat ook niet zo diepgaand over de boekhouding en BTW etc. als dit. Daarin heb ik gewoon jouw vraag beantwoord van hoe ik ben begonnen, daaruit kan jij zelf je eigen dingen concluderen. Er zijn verschillende manieren, maar wij liggen wel op een lijn qua omzet en insteek (Niet om brood mee te verdienen etc.). Daarnaast had je nog niet gereageerd op mijn laatste vraag of je een gesprek wou aanvragen met Buma of een andere instantie. Maar je bedoelt hier dus mee de Belastingdienst? Ik neem aan dat die het je altijd duidelijker kunnen vertellen dan ik (begonnen per 1 februari wink ;)) Vooral de personeelszaken zou ik doornemen met iemand anders, en dan ben ik ook wel benieuwd wat daaruit komt!
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
23-4-2008 14:35

Dré schreef:

Je kunt, in een boekjaar, wel degelijk een hogere voorbelasting hebben dan de af te dragen BTW. En die krijg je gelukkig keurig terug van de belastingdienst. Ik zat in 2003 in die situatie (wellicht vanwege de aanschaf van een bedrijfspand van een paar ton ;-)
Klopt, heb ook nergens beweerd dat dat niet kan. wink ;)

In de meeste gevallen is het ook aan te raden niet op een willekeurige datum te starten, maar net aan het einde van een boekjaar. Je krijgt namelijk de BTW over alle eerdere (relevante) aankopen terug (mits je kunt aantonen dat het niet voor de hobby was, maar met de bedoeling ze uiteindelijk in de zaak te gebruiken EN uiteraard ook nog aanwezig zijn) na de eerste aangifte van de omzetbelasting. De BTW die je echter weer af zou moeten dragen die je datzelfde boekjaar hebt ontvangen wordt er nog wel eerst afgetrokken! Houdt kortgezegd in dat als je 3000 euro BTW terug zou moeten krijgen van eerdere aanschaffen, je beter aan het eind van het jaar kunt starten dan aan het begin. Stel dat je in januari begint en voor 6000 euro ex BTW facturen uitschrijft, dan moet er van die 3000 euro nog 1140 euro worden afgetrokken. Begin je in december en schrijf je voor 500 euro ex facturen, dan hoeft er nog maar 95 euro van de 3000 euro afgetrokken te worden. Als je dat niet in de gaten houdt kan je dat dus 1045 euro kosten. Overigens ga ik nu uit van aangifte per geheel boekjaar, bovenstaande gaat volgens mij maar beperkt op als je per kwartaal aangifte moet doen. (Maar de kleinere starters worden meestal ingedeeld voor jaarlijkse aangfite)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
23-4-2008 18:41
Hmmm... en dan bereken je geen BTW over je klussen gedurende het jaar, alleen over die in december? Dan mag ik hopen dat de belastingdienst daar niet achterkomt want dat is pure fraude. Overigens heb je in principe geen recht op BTW-teruggaaf over aankopen in de periode dat je nog geen ondernemer was. Hooguit wordt dat soms voor een korte periode in de praktijk toegestaan.

En tenslotte heb je helemaal geen keus om te kiezen wanneer je begint. Als je BTW-ondernemer bent dien je je direct te melden, het is niet toegestaan te wachten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
24-4-2008 00:30
Het moment waarop je jezelf tot serieuze drive-in gaat rekenen in plaats van hobbyist is toch zelf te bepalen? Als het een goedlopende drive-in met veel klussen is lijkt me het inderdaad een ander geval, maar zodra je nog een twijfelgeval bent (zeg 10 klusjes per jaar oid) moet je voor jezelf een keer de grens trekken en besluiten wanneer je je in gaat schrijven. Bij mijn weten zijn er ook geen specifieke criteria waaruit je kunt opmaken of je nog onder de hobbyisten of serieuzere shows valt. Het rijtje van BTW-ondernemer criteria is me bekend, maar daarin staat niet concreet in bedragen waar de grens ligt. Voor zover ik uit die eisen kan opmaken gaat het vooral om wanneer je er zelf echt serieus werk van gaat maken, en wannéér je dat doet heb je zelf redelijk in de hand.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
RuudStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2002
Laatste: 31-7-2023
Berichten: 58
12-6-2008 11:14
niet zo gauw kunnen vinden op dit forum/in dit topic, maar wat vragen jullie per uur/half uur na de eindtijd van de show...

even duidelijk: Je hebt een contract van 20.00 tot 01.00 en om 01.00uur komt de 'opdrachtgever' en zegt "Ey draai maar een uurtje door!"
wat vraag je dan extra?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)