Forum > Muziek

Muziek stijldansen

(266 reacties. Pagina 17 van 27)
Moderator(s): Dré
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
22-6-2009 09:57

Stoney3K schreef:

Quickstep:
Amy McDonald - This is The Life
Aan de trage kant!
Jive:
Lily Allen - F*ck You
Idem, wordt meer een marcheerjive, terwijl het als een swingende dans is bedoeld.
Lichtje erbij?
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
22-6-2009 12:00

DJ JB schreef:

Stoney3K schreef:

Quickstep:
Amy McDonald - This is The Life
Aan de trage kant!
Die gebruiken we op de cursus wel als quickstep, en als het 'aan de trage kant is' heb je nog altijd een pitch-knop. Daar zijn die dingen voor!
Jive:
Lily Allen - F*ck You
Idem, wordt meer een marcheerjive, terwijl het als een swingende dans is bedoeld.
Lily Allen is inderdaad wel erg sloom, maar misschien wel leuk als een slow-jive. Om de hele tijd jives op standje Chuck Berry te gaan draaien wordt iedereen op een gegeven moment ook moe van.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-6-2009 19:26
Er is niets zo erg om als dj iets als een bepaalde stijl/latin-dansplaat aan te kondigen,
je totaal de plank misslaat met de gekozen plaat-ritme-dans
en dat mensen dat dan ook nog gaan proberen sad :(

zoiets als de blinde die de lamme aan het geleiden is.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
22-6-2009 21:14

Tom schreef:

Er is niets zo erg om als dj iets als een bepaalde stijl/latin-dansplaat aan te kondigen,
je totaal de plank misslaat met de gekozen plaat-ritme-dans
en dat mensen dat dan ook nog gaan proberen sad :(
Dat is zeker waar, zo heb ik vaak 'lijstjes' van stijldansnummers op internet zien staan die kant noch wal raken. Staan er nummmers tussen de lijst van de Engelse wals in een VIERkwartsmaat... (een Engelse wals is natuurlijk een langzame driekwart). Ik vraag me dan af hoe zo iemand dat samen heeft kunnen stellen en of zo iemand dan ook echt geteld heeft en naar de nummers geluisterd!

Kijk, je zult altijd twijfelgevallen tegenkomen en er zijn ook genoeg 'trucjes' met uitwisselbare dansritmes te doen, maar het fijnste, vooral voor de beginners, is natuurlijk om platen uit te zoeken die een duidelijk ritme hebben, zodat ze niet gaan twijfelen "moet ik hier nou een cha-cha-cha of een rumba doen?".
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
23-6-2009 09:20
het kan zelfs nog leueker worden als men even aan de dj vraagt hoe die stapjes ook al weer gaan....... sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
6-12-2009 21:12

Tom schreef:

het kan zelfs nog leueker worden als men even aan de dj vraagt hoe die stapjes ook al weer gaan....... sneaky :V
Gewoon Three Times A Lady opzetten, en dan er dwars doorheen door de mic brullen 'Voor, zij, sluit, achter, zij, sluit, voor, zij....', dan snappen ze het gauw genoeg (totdat één of andere mafkees probeert met links naar achteren te stappen en op zijn bek gaat.) laugh :D

Moet alleen niet bij een paso doble gaan proberen. Maar of je die zo vaak gaat draaien op niet-stijldansfeestjes betwijfel ik (en als een stel een demo wil doen dan geven ze meestal ook wel de muziek). De kans lijkt me klein dat iemand ineens naar je booth komt 'Mag ik een paso?' (Tenzij ze je per ongeluk voor de bar aanzien, uiteraard.)

Als het om openingsdansen van bijvoorbeeld een bruiloft gaat, kom je toch gauw bij een Engelse wals of misschien een quickstep/foxtrot uit. Hooguit een tango, maar dan heb je het waarschijnlijk over een koppel wat al aan stijldansen doet.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
6-12-2009 23:01
latin is de laatste tijd ook heel populair om een bruiloft te openen ervaar ik zo....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
7-12-2009 00:43

Tom schreef:

latin is de laatste tijd ook heel populair om een bruiloft te openen ervaar ik zo....
Kan deels komen doordat het publiek wat 'nu' trouwt (even denkend aan twintigers) toch veel van de latin en house van de jaren 90 en 2000 meegekregen heeft, vooral de club en house van de laatste jaren heeft veel Latin-invloeden. Van de andere kant misschien ook vanwege de populariteit van 'sporten' als Zumba.

Ik ben zelf alleen niet zo'n fan van latin om een bruiloft mee te openen, omdat latin-dansen (even bij beginners en paso doble uitgezonderd) toch redelijk op één plek uitgevoerd worden. Ik denk dat het publiek achterin een rumba dansend paar dan niet echt meer goed kan zien, met een jive gaat dat misschien nog (stuiter, stuiter!), maar mijn voorkeur van openingsdansen blijft op dat gebied bij de ballroom. Een Engelse wals is elegant, romantisch en kan redelijk vlot aangeleerd worden.

Overigens wordt het niet altijd zo nauw genomen: In de balzaal-scène van Beauty And The Beast wordt op de gelijknamige track een foxtrot gedanst, waar je naar het nummer luisterend eerder een rumba zou verwachten. Dat is waarschijnlijk gedaan ómdat de karakters zich dan meer door de zaal bewegen. (En ja, ik ben bereid de film frame-by-frame te analyseren om te laten zien dat het echt een fox is. ;))
Dansclub@wanadoo.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-2-2010
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 1
17-2-2010 14:55
Ik zoek hedendaagse muziek voor stijldansen hoe kom ik hier aan in de top 40 zitten maar 2 a 3 bruikbare nummers
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
17-2-2010 15:14
Lijkt me dat je als dansclub wel kan bepalen welke muziek welke dans is?
Anders wellicht eens een avondje naar een dansschool gaan?
Dancemasters had vroeger allerlei tips op de site staan, zie die nu zo gauw niet meer.
Wellicht filmpjes van dansscholen zoeken?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)