Forum > Zelfbouw Speakers

Foto's van zelfbouwspeakers

(483 reacties. Pagina 17 van 49)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
8-1-2004 19:30
@rademakers: Ik denk (weet wel zeker) dat dat optisch bedrog is. Het is gewone standaard regenpijp, die je bij iedere bouwmarkt kunt kopen. Het kan zijn dat hij niet helemaal netjes is afgezaagd, waardoor het lijkt alsof de achterkant een iets andere vorm heeft.

@Stefan: Ik heb eigenlijk geen speciale reden waarvoor ik voor xlr gekozen heb, vind het een mooi systeem en is schier onverwoestbaar, aangezien ik zelf nogal eens de LEO uithang is, zoiets bij mij wel nodig. Maar Speakon had net zo goed gekund. Er was nog een reden, ik was bij een elektronicazaak in Groningen ( beginnend met een O, voor de stadjers en in Groningen bekende niet-Stadjers ) en daar waren op het moment dat ik daar was geen Speakons meer op voorraad. Aangezien ik nog al impulsief van aard ben heb ik toen een viertal males + females gekocht, ik wilde connectoren !! ( Zeeeeer slechte eigenschap ) Ik heb nog geen geschikte versterker gevonden om het klusje te klaren. Aangezien ik mijzelf rijker gerekend had dan ik in werkelijkheid ben, zal het er de eerste tijd ook wel niet van komen. Maar ik zat te denken aan iets uit de Dap P serie ( oude modellen,dus geen Rade-on of iets anders dat tweedehands ongeveer ? 200 kost en genoeg vermogen heeft. Als ik er een tweede bij bouw, wat zeer waarschijnlijk is, dan zal ik toch wel een minimaal 2 x 400 w bij 4 Ohm versterker nodig zijn.

John
I am a TimeDriver!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
8-1-2004 19:50
En ik denken dat je ze speciaal voor die trompetvorm had aangeschaft laugh :D.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
8-1-2004 19:51
Ziet er strak uit!

Heb je wat meer technische specificaties?

En kan je mij het nut van stereo uitleggen voor een sub???
Door internet beperkt
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
8-1-2004 20:26
Technische specificaties van de gebruikte chassis:
www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/325000-349999/328669-da-01-de-tonsil_gtc30-80.pdf Het filter dat gebruikt wordt is een filter van Ravemaster, in tegenstelling tot Raveland zoals in het htm bestand. Dit is een zeer eevoudig filter dat (een tot nu toe redelijke) poging doet om alle tonen boven de 150 Hz eruit te filteren. Technische informatie: www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/350000-374999/367486-da-01-de-ravemaster_weiche_xxt-344s.pdf Het filter zit verstopt in de sub. Het filter is overigens een 4 Ohm filter, ik heb eevn twijfels gehad of dit wel kon, ivm veranderde overname frequenties, maar tot nu toe valt het allemaal mee. In een ideale situatie zou er gebruik moeten worden gemaakt van een actief scheidingsfilter. Hmmm, na nalezen van het pdf bestand zie ik dat ie filterd op 120 Hz ipv 150.

Ik heb de acht Ohm variant van het Tonsil chassis gebruikt, hij is er namelijk ook in 4 Ohm. Stereo voor sub heeft eigenlijk maar 1 reden. Op deze manier is de sub, als hij alleenstaand wordt gebruikt aan te sturen met de meest eenvoudig denkbare versterker. Het is wel belangrijk om de luidsprekers goed in fase te zetten, toen ik hem voor het eest probeerde was dit niet het geval, waardoor, als beide chassis tegelijk werden aangestuurd dit beroerder klonk als het aansturen van maar 1 chassis. Even de draadjes omzetten en het probleem was opgelost. Later, als er twee (subs) van zijn, zullen de chassis zo worden ingezet zodat één sub 4 Ohm wordt. Dan kunnen ze namelijk worden aangedreven met een krachtigere versterker.

Er bestaat overigens ook een hard gespannen versie van de 30/80 namelijk de 30/70, daarbij is de magneet hetzelfde. Zou je dat chassis gebruiken, waardoor je een hogere gevoeligheid krijgt, (96 db voor de 30/70 tegen 92 db voor de 30/80), dan zou de kast ongeveer twee keer zo diep moeten worden. Het benodigde volume daarvoor is namelijk 285 liter. Niet echt leuk dus...

John
I am a TimeDriver!
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
10-1-2004 16:44
Dat hard gespannen heeft niks met de gevoeligheid te maken, het complete magneetsysteem is daar overhoop gegooid (dat hoef je niet persé aan de buitenkant te kunnen zien). Hard spannen heeft als enige gevolg dat het rendement in het laag gigantisch naar beneden gaat zodat je minder snel over de x-max gaat.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
10-1-2004 20:16
Oke, ik dacht altijd dat er een link was tussen gevoeligheid en type surround, nu ik er over nadenk, lijkt het me ook niet logisch, gevoeligheid en type surround/ophanging met afhankelijk van elkaar maken. Dusss..weer wat geleerd!

John
I am a TimeDriver!
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
10-1-2004 22:34
Er zit ook wel een klein beetje samenhang in maar het is duidelijk niet de bepalende factor. Zwart-wit gezegd zijn hifi drivers geoptimaliseerd om zo laag mogelijk weer te kunnen geven ten koste van het rendement, PA speakers zijn geoptimaliseerd om een zo hoog mogelijk rendement te geven en leveren daar wat diepgang bij in.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
11-1-2004 12:56
Ik denk dat ik maar eens een bezoekje moet brengen aan de boekhandel, voor het befaamde boek van Vance Dickinson, misschien wordt het me dan allemaal duidelijk. (Lijkt me eigenlijk zowiezo geen slecht idee)

John
I am a TimeDriver!
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
11-1-2004 13:07
Wij hebben diezelfde Tonsil 30cm drivers ook thuis liggen. Erg groot pluspunt is dat de drivers behoorlijk robuust zijn in de omgang. Zelfs na fors misbruik lopen de konussen bij ons nog steeds niet aan. Beweeg met je hand de conus eens naar voor en achter dan kun je ook zien dat deze driver behoorlijk wat x-max in huis heeft. Voor het geld een nagenoeg onverslaanbare koop... Voor PA toepassingen zou de stug opgehangen variant misschien net iets beter zijn vanwege het hogere rendement (speelt alleen in de mid echt een rol overigens) want die 30/80 is met zijn 92dB niet extreem luid.

Maar inderdaad een leuk project!

MVG Contour
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
13-1-2004 14:04
Contour ik neem aan dat je de Xmech bedoelt want de Xmax kun je niet met de hand even 'meten' happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)