Forum > Newbie Forum

Verkeerde manier van pitchen?

(176 reacties. Pagina 17 van 18)
Moderator(s): Dré
Pro RentalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2004
Laatste: 16-5-2017
Berichten: 115
24-12-2006 14:35
BPM meters, op je tellen letten, geen loops maken in een refrein. Ik zit hier al zestien pagina's te genieten van jullie terechte of onterechte meningen over muziek, waar we allemaal zo verliefd op geworden zijn.

Op een kwalitatief goeie platendraaier, pakweg Technics of Synq, zit geen BPM. Kijk naar een mengpaneel van dezelfste kwalitatieve waarde, Rodec, Dateq, Ecler, dan gaan we dit daar ook niet op terugvinden. Zijn dit slechte toestellen? Zeer zeker niet, want ze staan in de meeste etablissementen waar er muziek gedraaid word.

Gaan we naar een cd speler die het vernoemen waard is, zoals Denon of Pioneer, ja natuurlijk staan zo'n BPM meter op hun toestellen. Voor sommigen onder ons zal dat een functie zijn die ze nuttig kunnen gebruiken, voor anderen is dit eerder een optie die ze achterwege konden laten, 'omdat er toch al zoveel knopjes en dubbele functies overheen gaan'.

We blijven nu eenmaal afhankelijk van technisch materiaal, hoe kwalitatief of minder kwalitatief het ook is. Maar het enigste technische materiaal dat steeds hetzelfste blijft, zijn je eigen oren. En dit materiaal heb je constant nodig, BPM of niet. Je kan toch niet je ganse publiek achter die discobar gaan roepen om te komen kijken dat je BPM wel degelijk juist stond, maar dat je mix op de ballen trok ? Voel wat je publiek wil, kies goeie platen uit, werk met hoogtepunten, draai twintig minuten een warming up, en speel daarna maar een plaat of 5 waar je publiek op zot gaat, bouw terug af, en laat ze nog maar eens uit de bol gaan...

Loops maken in een refrein???
Waarom zou dit begot niet mogen? Even stutteren in het begin van een bekend refrein? Waarom niet? Een loopje van vier tellen in het begin van een refrein, ik doe het zeker ! Exit je loop en je publiek komt zo zot als een achterdeur, mits je een goeie platenkeuze hebt natuurlijk...

Meningen zullen altijd dag en nacht verschillen, maar daarom zijn we uniek in onze gezamelijke hobby.

Mvg

Diejai T
TW AUDiO - Powersoft - Pioneer - VMB - Duratruss - Briteq - Contest Lighting - Showtec - ...
KenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 79
6-1-2007 23:16

teknoknights schreef:

Kan ik me inderdaad best voorstellen.
Het is altijd lonend als je een theoretische basis hebt en dat dan aan de praktijk kunt toetsen en op die manier jezelf kunt evolueren. (waarom een bepaalde mix idd niet klopt, of juist wel...)

Maar na een tijdje ga je zoiezo aanvoelen wat nu wel en wat nu niet een goed moment is. (toch in ieder geval de meeste mensen) Meestal verandert er gewoon iets cruciaal op de 64ste beat waardoor je "voelt" dat je nu echt wel die andere plaat moet laten inlopen.
Maar nogmaals, om misverstanden te vermijden: Ik ben er ook vanovertuigd dat je sneller en beter kunt experimenteren met de 64beat theorie in het achterhoofd. Helemaal akkoord dus.
Hoe gaat die 64beat theorie dan???

Ik laat mijn 2de plaat altijd los op de 32e beat, dit klopt toch? sad :(
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
7-1-2007 00:52
Laat los wanneer het goed voelt en lekker klinkt...
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
7-1-2007 13:17
Inderdaad. En als je het dan nodig vindt om in het begin te tellen (om inspiratie op te doen en het trucje door te krijgen), dan zul je horen dat er altijd wel iets verandert op de 1ste (dus 65ste) beat. Een tune die verandert, een beat die opeens veel lekkerder doorkomt, ...

Sommige muziekgenres zijn waarschijnlijk heel goed op 32 te mixen maar met 64 kun je gewoon niet foutzitten qua fases. Na tijd laat je je plaat gewoon altijd vanzelf meelopen op het goede moment. Dat wordt een gewenning, net zoals beatmatchen;
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
KenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 79
7-1-2007 13:20
Moet ik dan gewoon ff mee tellen tot 64, is dat dan de 64e beat?. En dan loslaten op de 1e(65e beat.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
7-1-2007 16:10
Ja. Wat je zegt is correct. Het is zo dat er telkens een patroon is van 4 beats. (dat hoor je normaal wel)
Als je je tweede plaat laat mee lopen op de eerste beat, dan klinkt alles "goed" qua ritme. (m.a.w: ze lopen min of meer gelijk)
Als je je tweede plaat echter instart op de 2e of 3e of 4e beat, dan gaat het helemaal op niets meer lijken want dan krijg je één wierwar van beats en ben je dus met het verkeerde patroon gestart.

Schetsje:

Plaat 1 : 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
Plaat 2 : 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 (= correct ingestart)
Plaat 2 : 0 1 2 3 4 0 1 2 3 4 0 1 2 3 4 (= fout ingestart)

(de 0 stelt een "leegte" voor, het is geen beat. Maar anders kreeg ik problemen met de layout; - ) )

Je hebt dus als het ware telkens blokjes van vier beats. 16 blokjes van 4 beats vormen 64 beats (tot zover mijn wiskundig brein...). Die 64-beats-blok vormt dus in feite een geheel van 16 kleine blokjes die uit 4 beats bestaan. Als je er dus in slaagt om je tweede plaat in te starten op het begin van zo'n blok van 64 beats; dan zit je safe; want dan lopen de fases mooi naast elkaar en zul je niet voor onverwachte verrassingen komen te staan. (op voorwaarde dat je de plaatjes die je draait wel kent uiteraard => breaks, offbeat-fragmentjes, vocals, ...)

Hoop dat je er wat aan hebt.
Grtz
=> verder is het gewoon een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en als je er de mogelijkheid toe hebt: af en toe zitten kijken naar iemand die het beatmatchen al goed onder de knie heeft en hem vragen stellen wink ;) . Na tijdje voel je het heus wel aan wanneer het goede moment er is.
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
BjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 27-11-2007
Berichten: 14
7-1-2007 17:11

teknoknights schreef:

Schetsje:

Plaat 1 : 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
Plaat 2 : 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 (= correct ingestart)
Plaat 2 : 0 1 2 3 4 0 1 2 3 4 0 1 2 3 4 (= fout ingestart)

(de 0 stelt een "leegte" voor, het is geen beat. Maar anders kreeg ik problemen met de layout; - ) )
Goeie uitleg, maar die nul van jou maakt het wel wat verwarrend. Een maat heeft geen vijf tellen. Mij lijkt het zo wat duidelijker:

Plaat 1 : 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
Plaat 2 : 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 (= correct ingestart)
Plaat 2 : - 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 (= fout ingestart)

Beat 1 van plaat 2 valt samen met beat 2 van plaat 1. Dan krijg je die verspringing van beats en klinkt het bagger, hoewel het soms juist ook heel vet kan klinken, met sommige techno bijvoorbeeld, dan stel je de break net 1 tel uit en zet je je publiek dus een beetje op het verkeerde been. Je moet ook niet al te voorspelbaar worden he!
Wat een boel komma's!
KenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 79
7-1-2007 17:14

teknoknights schreef:

Ja. Wat je zegt is correct. Het is zo dat er telkens een patroon is van 4 beats. (dat hoor je normaal wel)
Als je je tweede plaat laat mee lopen op de eerste beat, dan klinkt alles "goed" qua ritme. (m.a.w: ze lopen min of meer gelijk)
Als je je tweede plaat echter instart op de 2e of 3e of 4e beat, dan gaat het helemaal op niets meer lijken want dan krijg je één wierwar van beats en ben je dus met het verkeerde patroon gestart.

Schetsje:

Plaat 1 : 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
Plaat 2 : 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 (= correct ingestart)
Plaat 2 : 0 1 2 3 4 0 1 2 3 4 0 1 2 3 4 (= fout ingestart)

(de 0 stelt een "leegte" voor, het is geen beat. Maar anders kreeg ik problemen met de layout; - ) )

Je hebt dus als het ware telkens blokjes van vier beats. 16 blokjes van 4 beats vormen 64 beats (tot zover mijn wiskundig brein...). Die 64-beats-blok vormt dus in feite een geheel van 16 kleine blokjes die uit 4 beats bestaan. Als je er dus in slaagt om je tweede plaat in te starten op het begin van zo'n blok van 64 beats; dan zit je safe; want dan lopen de fases mooi naast elkaar en zul je niet voor onverwachte verrassingen komen te staan. (op voorwaarde dat je de plaatjes die je draait wel kent uiteraard => breaks, offbeat-fragmentjes, vocals, ...)

Hoop dat je er wat aan hebt.
Grtz
=> verder is het gewoon een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en als je er de mogelijkheid toe hebt: af en toe zitten kijken naar iemand die het beatmatchen al goed onder de knie heeft en hem vragen stellen wink ;) . Na tijdje voel je het heus wel aan wanneer het goede moment er is.
Maar 1 blok bestaat toch uit 32 beats? Dus laat ik mijn 2de plaat los op de 1e beat van de 32 beats. shocked 8O Dus als ik mijn 2de plaat wil starten op de 1e beat van zo'n 64e beat-blok, moet ik dus gewoon nog een keer 32beats wachten???
BjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 27-11-2007
Berichten: 14
7-1-2007 17:27
De terminologie is niet helemaal sluitend. Ik geloof niet dat een blok een officiele muziekterm is en daarom dus niet altijd met dezelfde definitie gebruikt word. Waar het op neer komt. House muziek word eigenlijk altijd opgebouwd met een structuur van 4 tellen per maat. Elke 16 maten komt er een geluid bij (bijvoorbeeld een hi-hat) of word bijvoorbeeld een break ingezet. vaak is er dus elke 16 maten (=64 tellen) een verandering in de muziek. Dit is meestal zo bij de plaat die draait, maar ook bij de plaat die je wil draaien. Wanneer je dus die nieuwe plaat op de eerste tel van de 17e (of eerste van het nieuwe blok) 'er in gooit' dan lopen de platen qua structuur gelijk en zullen je platen beter bij elkaar lijken te passen, zonder dat het een kakafonie van geluiden word.
32 beats lijkt me wat te weinig, dat is dus 8 maten en zal dus heel vaak midden in zo'n 'blok' vallen. (Hoewel er natuurlijk ook nummers zijn die wel 'blokken' van 8 gebruiken)
Ben ik nog te volgen?
Wat een boel komma's!
KenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 79
7-1-2007 17:41
Ja, maar ik hoor bij de meeste house platen dat er 32 tellen zijn en dat er dan een ander geluid bij komt of een breakje. Of ben ik soms gek aant worden razz :p

Terug naar forum Reageer (zonder quote)