Forum > Algemeen Forum

Gloeilamp verbod; gevolgen voor de professionele wereld?

(164 reacties. Pagina 16 van 17)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
29-5-2009 10:57

Dré schreef:

Reken jij de prijs van het statiegeld mee als je een fles cola koopt? Of een krat bier? Niet echt. Dat is een eenmalige investering (en als de fles/krat leeg is dan haal je een nieuwe, daarbij het oude krat inruilend).
Nee, maar bij die cola en het bier is het ook al sinds mensenheugenis van toepassing. Het gaat voor de lampen inderdaad alleen werken, als op iedere lamp een dergelijke heffing wordt gerekend, want op het moment dat mensen iets te kiezen hebben gaat het mis.

Het moet wel enigszins beter geregeld worden, dan het nu met de verwijderingsbijdrage geregeld is. De winkelier moet een oud apparaat bij aankoop van een nieuw apparaat innemen, mag daar geen bedrag voor vragen, maar moet vervolgens wel kosten maken om de apparaten zelf aan te bieden bij de afvalverwerker. Want, (tenminste zo zit het hier in deze gemeente) als bedrijf mogen wij geen afval aanbieden bij de milieustraat, terwijl wij wel verplicht worden om het elektronica-afval van onze klanten in te nemen. Scheef.
I am a TimeDriver!
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
29-5-2009 11:03
Ik vraag mij af waarom er weer zomaar wordt vanuit gegaan dat alles wat uit China komt zowiezo slecht zou zijn. Mijn laptop is ook gewoon in China gefabriceerd, en die is nochtans van de betere klasse. In China is het heel simpel: alle waar naar zijn geld. Vraag een Chinees iets te fabriceren voor een bepaald budget, en hij zal het maken voor dat budget. Maar de kwaliteit zal er ook naar zijn. Dusja, als jij LED-parretjes wil die 1/10 kosten van de betere merken, moet je ook een kwaliteit van maar 10% verwachten.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
29-5-2009 11:10
Het is met chinese waar altijd de vraag waar de ontwerpafdeling zit. Is het produkt in Europa, Japan of de VS ontworpen, maar wordt het in china (onder toeziend oog van de ontwerper) geproduceerd, dan gaat het meestal wel goed.

is het produkt in China zelf ontwikkeld (vaker gekopieerd) en wordt het simpelweg door een Europese distributeur over de toonbank geschoven, dan zijn er vaak kwaliteitsproblemen.

Je laptop is er 1 van de eerste categorie, de goedkope ledprodukten vaak van de tweede.
I am a TimeDriver!
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
29-5-2009 11:45
Mijn laptop is idd van een Amerikaans merk. Maar dat merk heeft zijn laptop en desktop-afdeling verkocht aan de Chinese constructeur in kwestie. Het ontwerp-stuk is dus nu ook in Chinese handen, en toch is de kwaliteit niet echt achteruit gegaan.
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
30-5-2009 18:22

dj-bart schreef:

Wat ik in dit verhaal een beetje mis is de onkrachting van de hele paniek.

Ik zal toch niet de enige zijn die opheldering bij de groothandel heb gevraagd.

[.. schreef:

Maar het telt alleen voor de "gewone" lampen en niet voor de lampen met speciale doeleindes. Nu heb ik ook al gevraagd wanneer een lamp speciaal is en wanneer een lamp gewoon is.
In ieder geval hoeven we ons geen zorgen te maken over de par 56 en par 64 want deze lampen mogen ook in de toekomst gewoon geimporteerd en verkocht worden.
Kan zijn, maar ik zou ook graag de huis-tuin-en-keukenpeertjes willen behouden op de lange termijn. Vooral voor thuis, maar hoe vaak wordt nog steeds zo'n peertje gebruikt in het theater? (Genoeg!)
Lichtje erbij?
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
28-8-2009 00:04
CDA en D66 hebben inmiddels spijt van hun beslissing...
Lichtje erbij?
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 506
28-8-2009 08:11
Haha, wat een grap!

Doe maar eens iets met de SDE regeling, kijk naar onze oosterburen!

Energie besparing is goed mogelijk door goede voorlichting, en daar ontbreekt het aan. De lobby door bedrijven (grotere marges op de spaarlamp) sijpelt hier lekker door.

Neemt niet weg dat op het gros van de plekken de gloeilamp inderdaad mag verdwijnen, maar bij kunst en eten zie nog steeds de gloeilamp het liefste!.

Voor de rest in huis, zoeken naar een goede spaarlamp, want die zijn er wel degelijk. Of vervangen door PLL, maar dan krijg je het fitting probleem weer..
wat een onzin in dit vak
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 9491
28-8-2009 11:24
lastig, ik heb voor de verhuur nog 50 meter prikkabel liggen met 50 gekleurde gloeilampjes.
Om daar nu straks bij vervanging allemaal witte spaarlampen in te draaien shocked 8O
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
28-8-2009 11:27
Probleem is dat E27 spaarlamp peertjes, in de regel, verkrijgbaar zijn vanaf 5W. En dat is net wat te veel. In E14 heb ik 3W peertjes (en die kunnen PRIMA in een prikkabel). Kleurtjes op het plastic en klaar ben je. Gebruik een spaarlampdimmer en je kunt ze ook nog dimmen ;-)

Overigens zijn er ook al betaalbare led bolletjes voor deze toepassing. Bijkomend voordeel is ook nog dat ze veel meer klappen kunnen hebben dan hun gloeilamp voorgangers.

De aanschafprijs van een prikkabel zal daarmee wellicht toenemen (maar best mogelijk dat de "running costs" amper zullen wijzigen).

Gelukkig zal het met de kleinere gloeilampjes nog wel even duren voordat ze niet meer toegestaan zijn.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 9491
28-8-2009 11:47
tja om nu pak em beet 60 e 27 fittingen voor E14 te gaan vervangen sad :(
Ik gebruik de kabel misschien 1 of 2 keer per jaar (schuur of tuin feesten)
Dan word de investering in totaal peertjes vervangen toch wel wat duur.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)