Forum > Geluid

In het rood draaien en clippen

(286 reacties. Pagina 15 van 29)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
18-1-2004 13:02

king ryan schreef:

SMARTASS!!! Het gebeurt toch? Theorie en praktijk zijn niet hetzelfde. In clubs gaan ze regelmatig ver in het rood. Ik was benieuwd naar de logica hiervan.
ONKUNDE!

En dankzij die onkunde zijn we in een vicueuze (sp) cirkel terecht geraakt. DJ's draaien in het rood omdat system operators hun systemen verder dichtdraaien dan unity gaing en system operators draaien hun systemen verder dicht dan unity gain omdat DJ's in het rood draaien.

Ik heb voor mezelf GEPROBEERD dit te doorbreken door m'n systemen op unity gain in te stellen en dan bij aanvang van de set van het talent in kwestie dit HEEL ERG duidelijk aan hun mee te delen. Helaas... Alleen de grote jongens konden zich ineens keurig aan de 0dBVU houden (met 3dB extra voor de climax (niet per nummer maar per SET!!!)). De "i'm getting there and already have the attitude" talenten trokken zich er geen ene ruk van aan en kregen het voor elkaar het geluid binnen een paar nummertjes naar niveau "gadver de gadver" te trekken.

Jammer dat zoveel DJ's stront in hun oren hebben en het voor elkaar krijgen om keer op keer hun stigma te bevestigen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
King ryanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2004
Laatste: 5-7-2004
Berichten: 48
18-1-2004 14:24
Waarom grijpen die stagemanagers dan niet gewoon in. Als het mijn systeem zou zijn of onder mijn verantwoording vallen zou ik ingrijpen of ben ik nu makkelijk aan het praten?
do your own thing!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
18-1-2004 14:37
Het zijn niet alleen onbekende dj's die continu in het rood draaien hoor, ook sommige bekenden hebben er een handje van weg!
Aan het begin van een set een dj aanspreken en even vriendelijk te wijzen op een paar dingen gebeurt hier tegenwoordig altijd, en als het tijdens de set te gortig wordt gewoon ernaartoestappen en de handel terugdraaien. Erbijvertellen dat ze hun eigen set aan het verkl*ten zijn wil ook nog wel es helpen wink ;). Sommige dj's die we vaker achter de mixer hebben zijn al zover dat ze eigenhandig de gain terugdraaien als ze iko zien komen aanlopen laugh :D laugh :D . Maar het hangt er ook vanaf op welke mixer ze draaien.. een rodec kan wat beter tegen rooie lampen dan een pioneer.
Systemen staan hier altijd vol open, en versterkers kunnen tot in de clip, maar wel met limiters per kanaal voor als het te gortig wordt (bass kan wat meer hebben dan hoog). Maar dan is het kwestie van dj's in de gaten te houden.
Tis een keuze die je maakt, op innercity stonden de VU meters op de PA tafel ook gewoon STIL rechtsboven bij de set van Tiesto.. en niemand deed er wat aan.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
18-1-2004 18:02
we spreken gewoon altijd af met onze DJ's dat HUN niet de geluidssterkte regenlen maar wij. draaien ze te veel open (+3 of meer) dan draaien wij hem gewoon 30% zachter, dat werkt echt super. nu vragen de ze netjes of het geluidsniveau naar boven mag. (hun staan namelijk voor L*L als het geluid niet door komt in de zaal, en niet wij)
Zelfs voor de monitoren vragen sommige het nog, en dan niet alleen maar de "jong talentjes" maar ook de grotere namen. laugh :D

mooie is dat ze altijd achteraf bedanken voor de goede service en perfecte geluid. komt natuurlijk gewoon doordat hij zich aan de afspraken houdt en wij ook maar toch leuk als je goed kan samen werken.
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
18-1-2004 18:45
Heb je nette dj's. Als wij de processor terugdraaien draaien zij op hun beurt de gain gewoon verder open als je niks zegt.. tja en zo blijf je bezig en gaat het alsmaar erger klinken.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
ArjankippensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2003
Laatste: 20-2-2013
Berichten: 91
19-1-2004 15:19
IS het voor een drive-in wel nodig om een composer te kopen? Niet dat die dingen zo duur zijn, maar ik draai zelf en ik zorg er wel voor dat de versterkers niet clippen...
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
19-1-2004 15:27
Zolang mensen zelf met hun eigen apparatuur draaien is het meestal geen probleem. Die letten wel goed op of ze niets slopen.

Zelf heb ik jaren gedraaid zonder limiter / compressor, en geen enkel probleem gehad. (Wel met de DDT beveiliging van Peavey, welke ietswat compressie geeft). Toch doe ik tegenwoordig steeds grotere feesten, waar ik steeds meer in het gevaarlijke gebied kom voor mijn installatie. Dit heeft er dan ook toe geleid dat ik begin 2003 in een ietwat enthausiaste draaibui 3 speakers gemold hebt. Als je dan op dat randje staa, dan kan het ook eens mis gaan.

Nu draai ik met een Driverack, waar hele goede limiters in zitten. Ik moet zeggen dat het erg goed bevalt. Ik hoef ook minder bang te zijn dat er iets fout kan gaan.
ArjankippensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2003
Laatste: 20-2-2013
Berichten: 91
19-1-2004 17:03
Ik moet nog een cross-over ( 2-weg stereo is genoeg ) en equalizer aanschaffen. Ik heb de site van behringer gecheckt en zag het volgende:

www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=FBQ6200&lang=ENG&CFID=248136&CFTOKEN=16102215

Ik heb de manual doorgelezen en begreep dat dit apparaat een soort 3 in 1 (???) apparaat is, namelijk een equalizer, crossover ( door de instelbare sub crossover ) en ook een ( beperkte ) limiter.

Nu heb ik niet erg veel verstand van dit apparatuur, heb op deze site al behoorlijk rond gelezen door en ben er wel wijzer op geworden.

Mijn vraag is klopt wat ik hier boven zeg en is het niet beter, prijstechnies gezien dit aan te schaffen ipv alles apart...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-1-2004 17:34
Er is sprake van een sub output. Dat betekent dat deze equalizer een aparte uitgang heeft met alleen laag. Maar: er is dus geen uitgang met alleen hoog. Dit is dus een zelfde soort "halve" crossover als op de V-serie versterkers van American Audio.

De sub-uit is dus niet echt bruikbaar voor serieuze audio-toepassingen.

Blijven nog over de equalizer, feedback destroyer en limiters. Hoe dat werkt moeten we natuurlijk afwachten. Het kost in ieder geval weer weinig.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ArjankippensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2003
Laatste: 20-2-2013
Berichten: 91
19-1-2004 18:47
je bedoelt dus dat je de laagste bas niet uit de toppen kunt filteren. Dit kan toch wel met de equalizer.
Bovendien heb ik een behringer ep 2500, zo filter ik tot 50 hz weg.
Ik weet niet of dat zo werkt?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)