Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 15 van 60)
Moderator(s): Dré
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
6-5-2004 21:11

DJDarkness schreef:

Verder zijn de (meeste abonnementen) niet up2date. Maar je krijgt ook niet maandelijks je lijst met wat je er bij heb gekregen. dus wat doen de discotheken.
Ze sluiten een abbonementje af en downloaden de rest er van af. omdat niets zo up2date is als het internet. dit kan buma dus nooit controleren.
Vaak gaan die mp3 abonnementen inclusief huur van de pc, en die pc is zover dichtgespijkerd dat je er niks naar kan uploaden, en natuurlijk ook niks vanaf kan halen...

ennuh, ik spreek uit ervaring, hier in de kantine hebben we er ook 1 staan, geen netwerkkaart, zelf geen floppydrive... en een dik hangslot aan de kast, dus kan hem ook niet openmaken...
enigste manier wat zou kunnen, is via RS232 of LPT, maar dat is errrrug traag!
Music is what feelings sound like...
DJDarknessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2004
Laatste: 22-12-2009
Berichten: 251
6-5-2004 22:21
oo srry zal ik het er ff bij vertellen ik doelde hierbij op het meest in dicotheek gebruikjte systeem

BPM Studio..

die draait gewoon op desktop daar kun je dus alles bij sleutelen. doen ze hier in de buurt ook. ik vin het wel slim badacht eerlijk gezecht. wink ;)
maja aan de andere kant als je er geld mee verdien mag je ook wel in je muziek inversteren maja
Where words fail, music speaks :D
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
7-5-2004 09:49

Victor schreef:

Daar zijn geen vaste bedragen voor. De officier van justitie kan een schikkingsvoorstel doen of jou dagvaarden (en dan voor de rechter een boete eisen).

Bij de hoogte van het schikkingsvoorstel of de boete kan van alles een rol spelen: ben je op grote schaal aan het kopiëren geslagen, verkoop je illegale muziek/software of gebruik je het alleen zelf, ben je lid van een criminele organisatie, is er recidive etc.
Maar die bedragen kunnen flink oplopen. lees dit verhaal maar eens:

www.extrema.nl/2003/news_body.rxml?id=305

Interesant verhaal over het draaien met CD R's. Die mag je zelfs niet gebruiken als je het origineel thuis op vinyl hebt liggen! het moet niet gekker worden hoor! En ook draaien met final schratch is verboden volgens dit verhaal. angry
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
25-5-2004 19:37
Het is een niet zo'n eenvoudige kwestie.. maar je hebt absolute geen toestemming nodig om een cd-r/mp3 ten gehoren te brengen. Zolang je het orgineel bezit en netjes de rechten voor openbaar muziek ten gehoren brengen afdraagt.

Het zit namelijk zo:

Bij de aanschaf van een CD wordt je eigenaar van de CD.
De muziek blijft eigendom van de maker dus moet je extra rechten afdragen als je het voor publiek ten gehoren wil brengen.
Je draagt rechten af om het voor publiek te laten horen niet voor het medium (de CD) maar voor de muziek (het interlectueel eigendom van de maken zoals dat heet)
Dit alles valt onder toezicht van Buma

Nu zouden willen ze het verbieden om op CD-R muziek te zetten,
maar helaas heeft Stemra al een heffing op alle CD-R's en CD-RW's / MD's / Cassete bandjes zitten waardoor je dus betaalt voor het maken van de back-up.
Door deze heffing mag je back-up's maken van je eigendom (de CD) zolang dit voor eigengebruik is (dus niet om weg te geven of te verkopen)
Hierdoor is het onmogelijk voor de buma om het te verbieden, want geen enkele rechter zal je veroordelen om de CD-R te gebruiken waarvoor je al betaald hebt wink ;)
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
25-5-2004 20:32

Boellie schreef:

Hierdoor is het onmogelijk voor de buma om het te verbieden, want geen enkele rechter zal je veroordelen om de CD-R te gebruiken waarvoor je al betaald hebt wink ;)
Kun jij even de rechtszaken aanduiden waaruit dit gebleken is? Bij mijn weten, maar ik kan mij vergissen, IS de discussie over het ten gehore brengen van muziek vanaf CDR of laptop nog nooit op een rechtszaak uitgedraaid. (En dat is iets heel anders dan speculaties op de vraag of Buma het wel of niet zou winnen.)
René_MasterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2004
Laatste: 12-5-2008
Berichten: 40
25-5-2004 20:42
Zoals ik ergens anders ook al zei: Het is maar een wzige boel, die hel buma/stemra. Misschien moeten ze aankomen met een regelement wat iedereen snapt en wat voor iedereen duidelijk is!
-
TekkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-4-2004
Laatste: 22-6-2004
Berichten: 5
31-5-2004 13:33
Zo wazig is het anders niet, het is net zo wazig als je het zelf maakt laugh :D

Ik word zo moe van die excuses die ik overal leez "ja, ik heb geen geld om originele cd's te kopen hoor", "ach die platenbazen moeten gewoon niet zoveel geld willen verdienen, de cd's moeten gewoon goedkoper worden". Maar ook wat 'sympathiekere' excuses als: "dit nummer is niet meer op cd te vinden".

Zolang jij in je slaapkamertje draait zal er inderdaad weinig aan de hand zijn, maar ik zie dat er op dit forum heel veel mensen zijn die optreden en gewoon voor aardig wat mensen draaien en daar dan geld voor krijgen (hoe belachelijk laag de bedragen soms ook zijn wink ;).

Als je geen geld hebt om originele cd's te kopen heb je pech! Klinkt hard, maar als je met de pro's mee wilt doen zorg je maar voor voldoende geld. Ik wil ook graag meedoen aan de formule 1, maarja kan zo'n auto ook niet betalen (laat staan autorijden :P).

Dat muziek goedkoper moet worden is ook zo'n suffe redenatie. CD's zijn zo goedkoop vergeleken met vinyl dat die vlieger niet opgaat. Goh, je zou maar €25 voor een cd met 20 nummers moeten betalen zeg. Iemand die met vinyl draait betaalt al snel €12 per plaat (en soms staat daar nog maar één nummer op).

Ook als je een bepaald nummer niet kan vinden heb je gewoon pech. Elk nummer is te vinden, als je maar genoeg geld er voor over hebt! Op ebay is praktisch alle muziek te vinden als je maar geduld hebt.

Maar wat nog wel het ergste is, dat zijn de mensen die het bovenstaande dus als geldige excuses gebruiken. Van die sjappie's die voor 3 cola komen draaien en dan met CD-R's onuitgebracht materiaal gaan staan draaien. Als dj doe je superveel moeite om op een legale wijze aan dat materiaal te komen, en dan komt er zon sukkeltje die misschien wel aardig (of zelfs beter) kan mixen, maar die materiaal draait wat 'ie helemaal niet hoort te hebben.

Dus voor alle mensen:

1 >> Draai geen materiaal wat je niet gekregen hebt van de artiest zelf of wat je niet legaal hebt aangeschaft.

Zo simpel is het eigenlijk :)
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
31-5-2004 15:22
Wat is er mis met Sjappies!? angry wink ;) Haha
Beauty hides in the deep
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
1-6-2004 10:43

tekkie schreef:

Dat muziek goedkoper moet worden is ook zo'n suffe redenatie. CD's zijn zo goedkoop vergeleken met vinyl dat die vlieger niet opgaat. Goh, je zou maar €25 voor een cd met 20 nummers moeten betalen zeg. Iemand die met vinyl draait betaalt al snel €12 per plaat (en soms staat daar nog maar één nummer op).
Zo simpel is het eigenlijk :)
Zo suf vind ik dat niet. Je betaalt dan al snel 25 euro voor 20 nummers, waarvan er misschien 5 echt goed zijn. Dan betaal je zo maar eens even 18 euro teveel, want die andere nummers hoef je niet. En bij ons in België is de gangbare prijs voor normaal vinyl wel 9 euro. De prijzen worden kunstmatig zo hoog gehouden. Er wordt altijd gepropageerd dat we in de zakken zitten van de artiesten. Artiesten krijgen (in verhouding) bijna niks per verkocht exemplaar. Artiesten verdienen het meeste geld met optredens en tournee's
Ook als je een bepaald nummer niet kan vinden heb je gewoon pech. Elk nummer is te vinden, als je maar genoeg geld er voor over hebt! Op ebay is praktisch alle muziek te vinden als je maar geduld hebt.
Zullen we eens een klein testje doen? Ik kom bij jou 3 vinyls halen naar keuze, en jij krijgt je records maar terug als je ze via ebay gevonden hebt. Ik denk dat ik jouw vinyls lang, maar dan ook lang mag houden. Een grote database waarvan je legaal tegen betaling kan downloaden, dat is volgens mij geen slecht idee. Ik ben bereid gerust 2 euro neer te tellen per nummer. Maar elk nummer moet dan ook verkrijgbaar zijn.
Maar wat nog wel het ergste is, dat zijn de mensen die het bovenstaande dus als geldige excuses gebruiken. Van die sjappie's die voor 3 cola komen draaien en dan met CD-R's onuitgebracht materiaal gaan staan draaien. Als dj doe je superveel moeite om op een legale wijze aan dat materiaal te komen, en dan komt er zon sukkeltje die misschien wel aardig (of zelfs beter) kan mixen, maar die materiaal draait wat 'ie helemaal niet hoort te hebben.
Hier ben ik het volledig mee eens, ik keur het downen niet goed, helemaal niet, integendeel. Maar er moeten manieren zijn om legaal muziek op een Cd te kunnen zetten mits je er rechten hebt voor betaald, want dat is het hele principe. Zo kan het niet langer.
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
1-6-2004 16:47
sylvia, er is zo geen rechtzaak of proefproces geweest over cd-r(w)
wel over illegale muziek maar daar hebben we het nu niet over.

Ik heb dit namelijk voor gelegd aan een leraar van mij. Die is rechter overgens (voor er verwarring ontstaat laugh :D)
Wel moet ik er bij zeggen dat het dus alleen maar gaat als het orgineel in bezit is en direct toonbaar.
er is idd nog geen proces geweest, en daarom is er dus ook nog geen jurisprudentie over te vinden.

Maar ik denk dat de verwarring over de "illegale" cd-r's door de pas uitgegeven Europese auteursrechtenrichtlijn komt. hierin wordt aangegeven dat er een verbod moet komen op het doorbreken of omzeilen van een kopieer beveiliging, hierdoor wordt het maken van een reserve kopie dus illegaal ook al heb je rechtenbetaald bij de aanschaf van de disks, want om te kopieeren moet er een beveiliging verbroken worden. maar dit is een richtlijn die gebruikt KAN worden door de Eu-lid staten en dat is nu dus nog niet het geval hier in nederland wink ;)

Zoals het nu opdit moment is er wel een gat in de nederlandse wetgeving want er staat letterlijk

Artikel 5
Als inbreuk op het auteursrecht op het gansche werk wordt beschouwd het verveelvoudigen of openbaar maken van eenig daarin opgenomen afzonderlijk werk, waarop auteursrecht bestaat, door een ander dan den maker daarvan of diens rechtverkrijgenden.

Maar omdat die zelfde buma/stemra die zo blij is met deze wetten ook heffing op cd's heeft zitten valt dit weg want je betaald namelijk voor een kopie en zolang je rechten afdraagt wordt er voor de wet aangenomen dat je toestemming voor vermenigvuldiging hebt van de maker/belangbehartiger (buma/stemra)

de rede dat er nog geen processen zijn geweest tegen CD's is omdat de Stemra altijd heel hard roep over deze dingen maar niet zo dom is om een rechtzaak te beginnen zodat als deze verloren wordt (wat zogoed als zeker is) morgen op de voorpagina van elke krant te lezen is dat een kopie niet aan te vechten is. waardoor ze natuurlijk reclame zouden maken voor wat ze niet willen..

Citaat van Martijn van Dam (PVDA)
"sinds het ontstaan van de eerste kopieerapparatuur is het toegestaan om een kopie te maken van auteursrechtelijk materiaal voor privégebruik. De rechthebbenden worden hiervoor gecompenseerd door middel van een heffing op bijvoorbeeld lege cassettebandjes, cd-r's en dvd's. Deze wetgeving maakt ook dat het downloaden van media van P2P-netwerken, niet illegaal is..."
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3

Terug naar forum Reageer (zonder quote)