Forum > Geluid

grote toppen keuze maken, welke en waarom?

(142 reacties. Pagina 14 van 15)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
26-10-2012 18:49

bomdes schreef:

Het enige wat ik er precies wat aan mis om er een echte line array mee te bouwen is een aanpasbare horizontale hoek. die fixed 15 graden vertikaal is niet onoverkombaar, maar horizontaal wil ik voor mid tot long throw toch wel echt smaller dan 100°
Ik begrijp jouw stukje even niet! die 15 graden is volgens mij de maximale afstraling die 100 graden is toch vrij normaal voor een array kast? Wat wil jij daar aan kunnen veranderen?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
26-10-2012 19:26
Er zijn toch tal van line array kasten die 80° voor de "toppen" hanteren, en dan 100° voor de downfillkast bv
Kan bij bv de GEO-S12 gekozen worden afhankelijk van welke flange je monteert, de vertical hoek is daar afhankelijk van de 10° of 30° kast fixed.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
27-10-2012 10:33

bomdes schreef:

Er zijn toch tal van line array kasten die 80° voor de "toppen" hanteren, en dan 100° voor de downfillkast bv
Kan bij bv de GEO-S12 gekozen worden afhankelijk van welke flange je monteert, de vertical hoek is daar afhankelijk van de 10° of 30° kast fixed.
Ik zie toch heel veel systemen, oa JBL, L'acoustics, Meyer die allemaal tussen de 90 en 100graden inzitten. Hoe groter het systeem, dan wordt de spreiding iets geringer.... Maar dan heb je het allemaal over een fullsize array!

Er zijn wel enkele systemen waarbij je de horizontale hoek kunt bepalen oa butterfly.. Maar dat zijn hele andere caliber array's.

Ik zie die 100 graden nu niet echt als een nadeel... Maar wat vind je verder van de geopperde kast? even van papier gezien, ik neem aan dat je er niet mee gewerkt hebt?

Hij heeft veel in huis, 10" drivers om ook enigsinds laag te komen, immers meer membraam oppervlakte, toch compact, beneden de 30kg.. dus alleen te hanteren, en ook nog eens actief. Plus de kast is wel met meer dan 4 te gebruiken, want geen vaste curve!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
27-10-2012 11:55
het ziet er naar mijn mening een fijne kast uit, hoewel ik geen liefhebber van actieve speakers blijf.
horen is weten natuurlijk, ik denk dat ik ze op de messe wel heb horen spelen maar echt veel wijzer wordt je daar natuurlijk niet van. alle speakers met verschillende testmuziek is nu niet zo referentieel.

wat vooral belangrijk is als je naar zo'n systeem gaat, voor mij dan toch, is hoe het ding omgaat met wind en faseverschuivingen. de GEO-S heeft daar bv nagenoeg geen last van. Heb daarmee ruim 2000 personen gedaan met 4 toppen per kant en dat ging best goed, wel veruit zen max, maar goed. Het systeem heeft daar vlekkeloos gepresteerd met gewoon default processor settings en wat mij vooral opviel was dat zelfs bij harde wind er quasi geen verschuiving in het geluid te merken was. Iets wat bv DV-DOSC naar mijn mening al niet zo sterk in is. Het lijkt banaal, maar het is wel kut als je net kiest voor een line array om open air ook goed uit de voeten te kunnen en dan bij elke windvlaag je geluidsbeeld om zeep te horen gaan.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
27-10-2012 13:00

bomdes schreef:

wat vooral belangrijk is als je naar zo'n systeem gaat, voor mij dan toch, is hoe het ding omgaat met wind en faseverschuivingen.
Interessant. Kun je me uitleggen hoe het ontwerp van het systeem kan beïnvloeden wat voor effect de wind op het geluid heeft?
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
27-10-2012 15:27
Het "zoemen" door faseverschuivingen bij line arrays is toch iets wat je vaak hoort, zeker bij veel wind. Is ook redelijk eigen aan een line array, omdat line arrays maar in 1 plane perfect koppelen. Het andere plane kruist tussen de cabinets lichtjes.
Het is natuurlijk wel belangrijk om te weten dat de GEO géén line array is, maar een tangential array. Dat houd in dat je koppelingsvelden tegen mekaar liggen, maar niet overlappen of kruisen. Das natuurlijk niet evident om te verkrijgen, en hoe ze het doen moet je mij ook niet vragen, maar ik weet dat NEXO en Martin (MLA) het met zeer complexe processing gedaan krijgen.
"Nadeel" is wel dat zo'n systemen héél afstellingsgevoelig zijn. Met de GEO-S is het nu niet zo'n ramp als hij "iets" verkeerd hangt, maar met bv de GEO-T (zeker in grote hangs) is een misser van 0.5° al genoeg om het geluidsbeeld te verpesten.

MLA van Martin claimt zelfs dat ze dat faseprobleem volledig hebben opgelost. was wel wat stom dat op de luisterdag in Boom het compleet windstil was dus daar durf ik me niet echt over uitspreken of het effectief ook werkt.
Van de GEO-S kan ik je wél zeggen dat het ding echt nauwelijks faseproblemen heeft, zelfs bij kleine arrays.
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
30-10-2012 08:36
M.a.w Jorrit komt uit op een GEO-S array setje! Scheeld dat hij dol is op Nexo, en hier in de omgeving goed bij te huren is bij betrouwbare partners laugh :D
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
30-10-2012 08:59
GEO-S is naar mijn mening een zéér goede keuze. op PLASA heeft Matthias mij ook bevestigd dat NEXO rond NAMM/Frankfurt een enkel 18" sub gaat in het gamma plaatsen voor bij de GEO-S 8/12 en de PS reeks.
Geeft je natuurlijk niet de cardio mogelijkheden van de RS18, maar de prijs zal een stuk lager zijn.
Als de buidel het kan trekken is die nieuwe sub van de STM ook onvoorstelbaar lekker, maar die is nog een trapje duurder dan de RS18.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
30-10-2012 10:16

knorrepot schreef:

M.a.w Jorrit komt uit op een GEO-S array setje! Scheeld dat hij dol is op Nexo, en hier in de omgeving goed bij te huren is bij betrouwbare partners laugh :D
Jorrit zal zeker niet snel naar nexo grijpen! Krijg het niet voor elkaar... laugh :D
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
30-10-2012 12:13

Watt-Xtra schreef:

knorrepot schreef:

M.a.w Jorrit komt uit op een GEO-S array setje! Scheeld dat hij dol is op Nexo, en hier in de omgeving goed bij te huren is bij betrouwbare partners laugh :D
Jorrit zal zeker niet snel naar nexo grijpen! Krijg het niet voor elkaar... laugh :D
"Vind ik leuk!" laugh :D (y)
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus

Terug naar forum Reageer (zonder quote)