Forum > Geluid

Post hier foto's van het binnenwerk van je versterker

(1789 reacties. Pagina 139 van 179)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
8-6-2009 12:22

Koen van der k schreef:

Trouwens wel leuk, Crown K-series in de afterburner happy :) heb ik nog niet op de werkbank mogen verwelkomen.
Ik dacht, gezien het zwartgeblakerde uiterlijk van het ding, eerst nog aan zo'n Belchfire. laugh :D
https://www.crownaudio.com/pdf/legacy/belchfire_datasheet.pdf
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
8-6-2009 12:29

Koen van der k schreef:

Bij die FPQ10000 meette (mat ?) ik overigens +/- 160V railspanning ... eigenlijk geen idee hoe dat class TD precies werkt, ik meende dat de voedingsspanning zo'n beetje 1:1 met de benodigde outputspanning meeliep maar als ik zo al +/-160 meet zal dat wel anders werken ?
Bij de FPQ6000 meette ik 122 Volt.
Er zitten naast de standaard eindtorren ook nog FET's die naar mijn idee op het versterkerblok PWM gestuurd worden. Zo krijgen de eindtransistoren nog alleen de effectieve waarde te verwerken. Hoewel de eindtrap dan gewoon class-B is, lijkt de voeding op de versterkerprint dan zelf in dit geval quasi de class-D taak over te nemen, maar dan niet met het audio signaal, maar de (effectieve) voedingsspanning zelf. Ik heb helaas niet de tijd gehad om het e.e.a. met de scoop te verifiëren, maar op dit moment kan ik me ook niks anders bedenken.

Overigens zitten achter op de versterker DIP switches waar je de maximale voltage mee kan instellen. De DC spanning blijft maximaal, maar je hoort uiteraard wel dat het vermogen afneemt.

TCMC
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
8-6-2009 14:36
Ah, OK, leuk om eens 'n metinkje aan te wagen ware het niet dat ik daar geen tijd voor head en de testamp weer retour klant is. De VPL werkt idd prima, ook in de praktijk.
Wat me wel opviel gedurende de test is dat de amp bij zwaardere belasting (lagere impedanties of meer kanalen tegelijk) behoorlijk snel buiten adem raakt. De opgegeven vermogens kunnen dan slechts tienden van seconden worden geproduceerd. In de praktijk blijkt het toch prima te werken, klank / subweergave schijnt ook prima te zijn.

Groeten !

ps dit keer geen plaatje, volgende ronde weer happy :)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
8-6-2009 15:46

Koen van der k schreef:

Wat me wel opviel gedurende de test is dat de amp bij zwaardere belasting (lagere impedanties of meer kanalen tegelijk) behoorlijk snel buiten adem raakt. De opgegeven vermogens kunnen dan slechts tienden van seconden worden geproduceerd. In de praktijk blijkt het toch prima te werken, klank / subweergave schijnt ook prima te zijn.
Vandaar ook dat ik (en anderen), als ik iemand voorbij zie komen met meldingen van "ik heb dit en dit getest", altijd vraag naar de crest factor van de stimulus.

Het is prachtig en leuk om met een sinus te meten, vooral als dat ook de stimulus zal zijn die je op je publiek af gaat vuren. In de overige 99,99999% van de gevallen is het beter te meten met een signaal dat wat meer overeenkomt met de werkelijkheid ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
8-6-2009 17:48

TCMC schreef:

Koen van der k schreef:

Bij die FPQ10000 meette (mat ?) ik overigens +/- 160V railspanning ... eigenlijk geen idee hoe dat class TD precies werkt, ik meende dat de voedingsspanning zo'n beetje 1:1 met de benodigde outputspanning meeliep maar als ik zo al +/-160 meet zal dat wel anders werken ?
Bij de FPQ6000 meette ik 122 Volt.
Er zitten naast de standaard eindtorren ook nog FET's die naar mijn idee op het versterkerblok PWM gestuurd worden. Zo krijgen de eindtransistoren nog alleen de effectieve waarde te verwerken. Hoewel de eindtrap dan gewoon class-B is, lijkt de voeding op de versterkerprint dan zelf in dit geval quasi de class-D taak over te nemen, maar dan niet met het audio signaal, maar de (effectieve) voedingsspanning zelf. Ik heb helaas niet de tijd gehad om het e.e.a. met de scoop te verifiëren, maar op dit moment kan ik me ook niks anders bedenken.

Overigens zitten achter op de versterker DIP switches waar je de maximale voltage mee kan instellen. De DC spanning blijft maximaal, maar je hoort uiteraard wel dat het vermogen afneemt.
TCMC
De Lab FP-series hebben een HF- en een LF-eindtrap. De HF eindtrap is eigenlijk niets anders dan (inderdaad) een PWM geregelde voeding met een uitgangsspanning die meeloopt met het uitgangssignaal. Deze loopt bij de LAB4000/fp6400 series ca. 6-7 volt boven het uitgangssignaal mee. In rust ligt er op de klasse-AB uitgangstrap dus een spanning aan van ca. +/- 7 volt. Bij de nieuwe FP+ series ligt deze spanning nog wat lager (=minder verliezen).
De SMPS is een vrij normaal ding zonder harde spanningsterugkoppeling (over optocoupler), maar met flux-sense wikkelingen. Uitgangsspanning is ten alle tijden constant, bepaald door het type eindversterker. De DIP-switches achterop de versterker begrenzen de PWM-uitsturing van de HF-eindtrap en daarmee dus de uitgangsspanning (de eindtrap gaat eerder in de cliplimiter). Tevens wordt met deze DIP-switches de schalering van de VU-meters aangepast.
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
8-6-2009 18:08

Dré schreef:

Koen van der k]

Vandaar ook dat ik (en anderen), als ik iemand voorbij zie komen met meldingen van "ik heb dit en dit getest", altijd vraag naar de crest factor van de stimulus.

Het is prachtig en leuk om met een sinus te meten, vooral als dat ook de stimulus zal zijn die je op je publiek af gaat vuren. In de overige 99,99999% van de gevallen is het beter te meten met een signaal dat wat meer overeenkomt met de werkelijkheid ;-)
... da's leuk als fabrikanten dat nou ook eens zouden doen, die hebben het over vermogens waarbij men nooit vermeld gedurende welke tijdspanne deze geleverd kunnen worden. Dus ... als 'n fabrikant 2x4500W specificeert ga ik er een gezellige sinusvollasttest op loslaten om geen appels met peren te vergelijken.
Ik wacht op de tijd dat fabrikanten eens fatsoenlijke specs opgeven en tot die tijd hanteer ik gewoon m'n sinusmetingen. Ik weet ook wel wat reeele signalen zijn maar je moet de lat ergens leggen.

Groeten !
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
8-6-2009 18:18

Koen van der k schreef:

... als 'n fabrikant 2x4500W specificeert ga ik er een gezellige sinusvollasttest op loslaten om geen appels met peren te vergelijken.
Ik wacht op de tijd dat fabrikanten eens fatsoenlijke specs opgeven en tot die tijd hanteer ik gewoon m'n sinusmetingen. Ik weet ook wel wat reeele signalen zijn maar je moet de lat ergens leggen.
Je vergeet alleen dan een beetje dat je op punten gaat vergelijken waar zo'n ding niet voor gemaakt is en dus ook niet erg representatief zijn voor de toepassing. Ik vergelijk met een pulserend (realistisch) subbassignaaltje met een crestfactor van ca. 3dB onder een sinus. Daarnaast natuurlijk nog wat gangbare ruissignalen uit de generator met een instelbare crestfactor om de bruikbare midrange-power te kunnen bepalen.

[edit] Voorbeeldje van zo'n subbas-testsignaal -hier- .. Één keer raden uit welke plaat dit signaaltje geknipt is, ik weet 'm :-)[/edit schreef:

Er zijn overigens diverse fabrikanten (o.a. LabGruppen & Powersoft) die hun meetwijze toelichten in white-papers (met een mooi max-power als functie van de tijd -plotje erin).
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
8-6-2009 19:24

JVS] schreef:

Er zijn overigens diverse fabrikanten (o.a. LabGruppen & Powersoft) die hun meetwijze toelichten in white-papers (met een mooi max-power als functie van de tijd -plotje erin).... dat zouden er meer moeten doen happy :)

Met 'n sinustest heb je ook redelijk snel zo'n plotje, als de fabrikant 't niet specificeert dan meten we 't toch gewoon ? Ik ben het allemaal met jullie eens hoor, maar het gaat mij om die fantastische (lees: misleidende) specs die fabrikanten voorschotelen eens te relativeren. In de testrapportjes die ik maak staan ook keurig de max vermogens in relatie tot tijd, belasting, frequentie en vervorming.

Groeten !
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
8-6-2009 20:06

Koen van der k schreef:

Met 'n sinustest heb je ook redelijk snel zo'n plotje,
Maar wat is de toegevoegde waarde als dat niet het soort singaal is dat de versterker tijdens gebruik toegevoerd krijgt? Ben je dan niet aan het testen hoe goed de sportwagen het op onverhard terrein doet? Een FP-6400 meet namelijk vrij teleurstellend met een sinussignaal (en toch is dat zeker geen teleurstellende versterker).

Dus wellicht zou je eens kunnen overwegen in plaats van een sinussignaal een pulstrein te gaan gebruiken (om zo qua crest wat meer richting de 6-9dB te gaan in plaats van 3dB)?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
8-6-2009 21:09
Ha Dré, ja, dat zou idd best een nuttige aanvulling kunnen zijn in de test, zeker voor het in kaart brengen van "longterm" specs.

De reden dat ik toch de sinustests ernaast wil houden is om te zien hoe lang de adem is van 'n amp en met die gegevens kun je appels met appels vergelijken.

Helemaal mee eens dat het in de praktijk anders uitpakt maar als een amp z'n specs (helemaal) niet waarmaakt op de testbank, of zelfs sneuvelt, is dat voor mij een indicatie voor de betrouwbaarheid en het functioneren van 't apparaat.
Qua klank heb ik tot dusver (nog) geen methode om dat op de testbank in kaart te brengen, transferplots, THD+N, noem maar op, kan er geen relatie in vinden ... praktijk gaat toch boven alles.

Enfin, ik hou me zeker anbevolen voor suggesties en opmerkingen, ik weet (gelukkig) ook niet alles maar streef wel na de metingen zo objectief en onderbouwd mogelijk te verrichten. Ik zal er eens mee aan de slag gaan.

Groeten !

PS, ohja ... >

https://img190.imageshack.us/img190/644/dappaladiumu.th.jpg

https://img190.imageshack.us/img190/7135/dapamp.th.jpg

... inkoppertjes ...

Groeten !

Terug naar forum Reageer (zonder quote)