Forum > Off-Zone

Ergenissen on stage/ tijdens het draaien

(2492 reacties. Pagina 135 van 250)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-11-2024
25-11-2008 00:04
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 25-11-2008 11:51

big bang schreef:

Tom schreef:

En dan moet je ook niet vergeten dat jij in een redelijk Katholiek gebied werkt shut up :X
Wat bedoel je daarmee?
Dat je niet overal maar alles kan draaien, niet meer en niet minder.
Ook dat hoort bij je vak.

djspiky schreef:

Verder ben ik het helemaal met je eens dat je ook nee moet kunnen zeggen, dat had ik in dit geval misschien beter kunnen doen. Hier zal ik de volgende keer op gaan letten.
Ja hoor, dan ga je afspreken met je opdrachtgever: "ik zet mijn versterker vanavond niet harder dan standje 7"

Kom op zeg, dat is gewoon iets wat je moet leren aanvoelen.
En misschien af en toe ook een beetje durven.
Maar je moet dan wel heel goed weten wat je doet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 28-10-2024
25-11-2008 10:42

Tom schreef:

djspiky schreef:

Verder ben ik het helemaal met je eens dat je ook nee moet kunnen zeggen, dat had ik in dit geval misschien beter kunnen doen. Hier zal ik de volgende keer op gaan letten.
Ja hoor, dan ga je afspreken met je opdrachtgever: "ik zet mijn verterker vanavond niet harder dan standje 7"

Kom op zeg, dat is gewoon iets wat je moet leren aanvoelen.
En misschien af en toe ook een beetje durven.
Maar je moet dan wel heel goed weten wat je doet.
Ik heb toch niet gezegt dat ik wat af ga spreken over hoe hard ik mijn versterker zet? shut up :X Ik doe wat de opdrachtgever wil en in dit geval vond deze alles best en was er niks over afgesproken (zolang het uiteraard een beetje normaal bleef).
Ik snap ook niet wat je met je laatste stukje precies wil zeggen? Ik geef toch duidelijk aan dat ik ondertussen begrepen heb dat het een kwestie van aanvoelen is en dat ik daar op ga letten?
TomVIP Lid
25-11-2008 11:53
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 26-11-2008 11:09
Ik had het verkeerde stukje in de quote laten staan,
ik bedoelde dit stukje:

djspiky schreef:

Deze opdrachtgever heeft zich de hele avond niet met de muziek of het volume bemoeid. Ook is hier van tevoren niets over afgesproken.
waar je in aangeeft dat je over het volume afspraken zou willen maken.
DjspikyStandaard Lid
25-11-2008 11:59
1 x bewerkt. Laatst door Djspiky op 25-11-2008 13:34
Oke, dat verklaard veel razz :p. Misschien heb ik het dan verkeerd verwoord. Ik bedoelde daarmee te zeggen dat als de opdrachtgever wenst dat er een bepaalt volume gehanteerd word, dat hij daar zelf wel mee aan was komen zetten. Natuurlijk ga ik niet aan de opdrachtgever vragen of hij/zij wensen heeft over het volume op een manier als: "hoe hoog mag ik de versterker maximaal zetten?"
PimWStandaard Lid
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 15-12-2010
25-11-2008 13:23

djspiky schreef:

Natuurlijk ga ik niet aan de opdrachtgever vragen of hij/zij wensen heeft over het volume.
Waarom niet? Dat zou ik júist peilen als ik een drive-in opdracht zou aannemen. Communicatie vooraf kan ontzettend veel geheibel schelen!
DjspikyStandaard Lid
25-11-2008 13:25
Daar heb je ook gelijk in, maar niet op de manier zoals Tom het zei. De versterker niet hoger dan 7 zetten bijvoorbeeld. Als de opdrachtgever bijvoorbeeld vraagt om het volume zo te houden dat de gasten nog goed kunnen praten zal ik dat natuurlijk ook doen. En dat moet je, zoals Tom ook al zei, natuurlijk zelf kunnen aanvoelen.

Edit: ik heb mijn vorige post dan ook even bewerkt.
TomVIP Lid
26-11-2008 11:12
even pijlen hoeveel geluid men verwacht,
dat doe je bij zaken waar je je twijfels hebt.
een receptie=achtergrond geluid, dus dat gaat nooit zo hard dat de mensen niet meer kunnen praten
een schoolfeest heeft weer heel andere wensen.

Daar zou je dus wel even kunnen vragen of men beperkingen heeft ten opzichte van het volume.
Want als een school een vergunning heeft moeten aanvragen voor het geluidsoverlast, staan daar meestal ook beperkingen in.
EriswaStandaard Lid
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
26-11-2008 14:08
Wij spreken altijd af wat voor volume we moeten draaien in "boeren nederlandse taal" Dus zoiets als: "volume waar nog wel gepraat kan worden" "achtergrond muziek" "disco-volume" dat soort termen. Dan is het verder een kwestie van aanvoelen en erop inspelen.
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
27-11-2008 11:34
Ik zeg altijd vooraf tegen de opdrachtgever dat hij/zij maar even naar me toe moet komen als het volume of de muziekstijl niet naar wens is. Als je een het een beetje weet aan te voelen zie je ze de hele avond niet. Ik loop zelf ook wel regelmatig te zaal in om het volume te checken, meestal gecombineerd met een bar of toiletbezoek wink ;)
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Andy S&LStandaard Lid
Sinds: 13-2-2006
Laatste: 28-12-2018
27-11-2008 13:16

djspiky schreef:

Laatst draaide ik op een receptie waarbij er daarna nog een feestje was. De receptie was prima verlopen. En het feestje ging ook aardig los happy :). Mensen die wilden dansen dansten, mensen die wilden praten stonden dan ook te praten. Op een gegeven moment kwam iemand ACDC - Highway To Hell aanvragen. Prima, plaatje klaargezet.

Toen ik de plaat uiteindelijk startte wenkten ze (degenen die het aangevraagd hadden) vanuit het publiek dat het harder moest. etc etc
Het is, wat Tom al zei, de kunst om de plaat op het juiste moment te draaien. Beetje inschatten of het publiek er al klaar voor is.
Valt de plaat, na mijn mening, buiten de smaak van de avond zal ik nee verkopen.
Is het een beetje een twijfelgeval zal ik de plaat door de microfoon aankondigen... verzoekje van etc. Je kent het wel?

Dit doe ik ook met het volume: Slaat de plaat maar bij een selectief klein groepje aan zal ik het volume niet gaan opschroeven.
Slaat de plaat wel aan? Dan zet ik het volume wat harder en daarna weer zachter.
Dit is allemaal per avond verschillend en moet je leren inschatten.
Je leert altijd weer nieuwe dingen en weet daar steeds beter mee om te springen. Ook wel ervaring genoemd happy :)
Twitter mee met @andycobbennl

Terug naar forum Reageer (zonder quote)