Forum > Geluid

cd spelers of draaitafels

(170 reacties. Pagina 13 van 18)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
31-5-2004 13:28
Zullen we dan nu weer teruggaan naar de discussie over cd-spelers of draaitafels? Over downloaden lopen al (veel te veel) topics.
DJ TimStandaard Lid
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
31-5-2004 13:41
Vind het goed, maar zou graag nog even een korte bevinding willen horen van iemand die wel een korte preview krijgt op de site van ajunabeats indien daar geen bezwaar tegen is wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
31-5-2004 13:44
Ik doelde ook niet op jouw post wink ;) . Het ging mij meer over de illegale download-discussie.
DJ TimStandaard Lid
31-5-2004 13:53
ok wink ;) het is overigens bijna altijd zo dat de cd spelers of draaitafel discussie weer tot dit soort onderwerpen leidt, van het 1 komt het ander, maar laten we dan weer proberen om naar de basis terug te gaan
DJDarknessStandaard Lid
Sinds: 2-4-2004
Laatste: 22-12-2009
31-5-2004 14:07
Zou je deze conclusie kunnen trekken

Vinyl

-lood zwaar
-slijtage
+ voledige versies van jou muziek style, en veel eerder uit

apparatuur

-naalden slijten
-slipmatten slijten
-motor slijt

Cd 's
- als je de onbekende muziek style draai is er bijnan iets van tevinden
- alles is voor gemixt
+ veel lichter
+ geen kwaliteits verlies

afspeel apparatuur
+ kan tegenwoordig zelfde als vinyl
+ lichter
+ minder slijtage
+ geen naalden die verslijten

Ik denk dat je voor je zelf moet uitzoeken wat je balngrijker vind.
ga wel naar dat op cd weinig tot geen goeie mixbare versie te vinden zijn.

Voor de rest heeft door de komst van pioneer (let wel) IN MIJN OGEN de draaitafel geen egt voordeel meer.

Ik begrijp alleen wel dat als je al jaren met vinyl draai dat je het egte dj/ vinyl gevoel mist. Maja volgens mij kun je dat gevoel het beste omschrijven asl rugpijn van de platen koffers wink ;)
Where words fail, music speaks :D
Patrick van VugtStandaard Lid
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
31-5-2004 14:25

DJDarkness schreef:

Zou je deze conclusie kunnen trekken

Vinyl

-lood zwaar
-slijtage
+ voledige versies van jou muziek style, en veel eerder uit

apparatuur

-naalden slijten
-slipmatten slijten
-motor slijt

Cd 's
- als je de onbekende muziek style draai is er bijnan iets van tevinden
- alles is voor gemixt
+ veel lichter
+ geen kwaliteits verlies

afspeel apparatuur
+ kan tegenwoordig zelfde als vinyl
+ lichter
+ minder slijtage
+ geen naalden die verslijten

Ik denk dat je voor je zelf moet uitzoeken wat je balngrijker vind.
ga wel naar dat op cd weinig tot geen goeie mixbare versie te vinden zijn.

Voor de rest heeft door de komst van pioneer (let wel) IN MIJN OGEN de draaitafel geen egt voordeel meer.

Ik begrijp alleen wel dat als je al jaren met vinyl draai dat je het egte dj/ vinyl gevoel mist. Maja volgens mij kun je dat gevoel het beste omschrijven asl rugpijn van de platen koffers wink ;)
Het is een mooi revieuw wink ;) maar toch klopt het niet helemaal, want: naalden slijten inderdaad bij een cdspeler niet, maar wel het loopwerk en het "klepje" sommige cd-spelers (cdj 20)
En de moter in een draaitafel, er zit toch ook een "moter" in een cd-speler?
En bij draaitafel moet dan ook scratchen.
Eigeijk kun je hier dus oneindig over door gaan, je heb b.v. het vinyl gevoel ook nog en zo zijn er nog 100de dingen.
Conclusie: er is eiglijk geen Conclusie wink ;)
*Quukske*
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
31-5-2004 14:53
Ik heb ook de moeite genomen om eens door het forum te lezen en rechtstreeks te quoten.

Kenmerken van Cd's:
+ Je kan geperste cd's (dus legaal in de winkel verkregen) na weet ik veel jaar nog draaien zonder dat ze kraken, tikken of wat ook mits je er zuinig op bent.

+ Je hebt minder pijn in je schouders/klauwen/rug na sjouwen met cd's

+ Ik heb een speciale CD. Die heeft beschadigingen van 0 tot 3mm. Sommige spelers spelen de CD probleemloos af, inclusief de 3mm beschadigingen. Als ik zulke beschadigingen op een stuk vinyl zou hebben dan was EN de plaat niet meer af te spelen EN de naald zou gegarandeerd uit z'n socket gerukt worden!

+ Ernstig beschadigde CD's kunnen vaak weer helemaal hersteld worden.

+ Je kan meer met je muziek op cd, reloopen, samplen, resamplen, hot-CUE punten gebruiken, stutter-effect, beatcutter op de CDJ800 bijvoorbeeld, CUE-punten opslaan op een SD-kaartje, quick-return, alpha play, de display op zich alleen al vind ik een voordeel, reverse play

- Op cd komt er weinig underground muziek uit.

Kenmerken van vinyl:
+ Je kan platen makkelijker herkennen door de kleur/vorm van de hoes, ook omdat ze groter zijn.

+ Voor veel mensen is vinyl toch de nostalgie en gewenning.

+ Soort verzameldrift.

+ 4 rotte persingen tussen mijn promo's zitten. Vinyl kan ook "bol" gaan staan.

- Vinyl is gewoon peperduur.

- Een verneukte plaat is nog maar goed voor 1 ding: Muurversiering. Een plaat is vaak moeilijk opnieuw te krijgen.

Over de techniek van mixen: Bij beide technieken van mixen is het een kwestie van gevoel, bij vinyl is het: "hoe hard moet ik een duwtje geven?" en bij Cd ist het: "hoelang moet ik het bend-knopje induwen om een nummertje gelijk te krijgen. De pitchfader verschuiven is toch hetzelfde, buiten dat bijvoorbeeld dubbele Cd-spelers een pitchfader van 60mm hebben, maar je kan er retestrak op mixen, dus dit vind ik een te verwaarlozen punt.

Om af te sluiten nog een mooie quote van Dré:
No problem zolang niemand gaat roepen "een CD-DJ is geen DJ" of, net zo dom, "een Vinyl DJ is een cult eikel".
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
DJ TimStandaard Lid
31-5-2004 17:46

Skit schreef:

Kenmerken van vinyl:
+ Je kan platen makkelijker herkennen door de kleur/vorm van de hoes, ook omdat ze groter zijn.
Dit kan toch ook met cd's? Maar dan zou je ipv 12" cd-singles moeten kopen, maar die zijn er op underground gebied niet omdat iedereen het altijd snobbistisch bij vinyl gehouden heeft. Niettemin heeft een vriend van me erg veel cd-singles op dance gebied die je wel redelijk underground zou mogen noemen.
Volgens mij is dit een minpunt? wink ;)
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
31-5-2004 19:13

Skit schreef:

Kenmerken van vinyl:
Dit kan toch ook met cd's? Maar dan zou je ipv 12" cd-singles moeten kopen, maar die zijn er op underground gebied niet omdat iedereen het altijd snobbistisch bij vinyl gehouden heeft.
Jep, ben ik ook mee eens, ik heb ook maar gequote. Is ook niet zo'n sterk argument vond ik zelf, maar het werd wel een paar keer vernoemd, daarom dat ik het tussen het rijtje zet. Wat ik van plan ben is alles in DVD-doosjes te steken, neemt iets meer plaats in beslag, maar ik vind het duidelijker, ook omdat ze groter zijn dus. En DVD-hoesjes zijn ook gewoon veel degelijker, en makkelijker, gewoon ff drukken in het midden en je hebt je Cd.
Volgens mij is dit een minpunt? wink ;)
shocked 8O oops idd is dit een minpunt. lang leve de CD happy :)
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
DJ TimStandaard Lid
31-5-2004 21:19

Skit schreef:

Wat ik van plan ben is alles in DVD-doosjes te steken, neemt iets meer plaats in beslag, maar ik vind het duidelijker, ook omdat ze groter zijn dus. En DVD-hoesjes zijn ook gewoon veel degelijker, en makkelijker, gewoon ff drukken in het midden en je hebt je Cd.
Nee, geef mij maar liever een mapje, minder gesjouw, ga weer wat labels maken voor op mijn cd's (nummers op alfabetische volgorde, en klaar ben ik.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)