Forum > Algemeen Forum

Waar vervoeren jullie de drive in mee?

(2184 reacties. Pagina 125 van 219)
Moderator(s): Dré
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
16-10-2009 13:04
Hier lenen we auto van ouders :p Eigen auto mag aanhanger niet trekken, ding mag in praktijk 2000kg wegen, maar hebben we bij de rdw terug laten zetten naar 1200kg, kostte 40 euro oid.

De autos die we lenen wegen beiden minimaal 1200kg, dus we mogen gewoon met alleen B met de combinatie rijden.

let wel op, je krijgt nu geen simpele bekeuring als ze je aanhouden, maar een flinke boete (300+ euro!), daarbij is het een misdrijf en wordt je geregistreerd... kan problemen opleveren met verzekeringen ed in de toekomst.
Ook rij je onverzekerd rond, omdat je officieel zonder rijbewijs rondrijdt... dus als je iemand anders schade toebrengt...

Voordeel van een aanhanger is weer dat het ding alleen geld kost bij de aanschaf en een heel klein beetje onderhoud.

Zal binnenkort eens beetje rondspeuren naar verschillende busjes, zo'n Master is opzich ook wel okee, geloof nog goedkoper ook dan vw/mercedes busjes en bij wat nieuwere modellen wordt steeds beter nagedacht over een wat vierkantere vormgeving, zodat er meer en makkelijker geladen kan worden.
vaj-ta-lie-tie
DjbirdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2004
Laatste: 18-10-2023
Berichten: 372
16-10-2009 13:12

Roeltje schreef:

Hier lenen we auto van ouders :p Eigen auto mag aanhanger niet trekken, ding mag in praktijk 2000kg wegen, maar hebben we bij de rdw terug laten zetten naar 1200kg, kostte 40 euro oid.
Kun je uitleggen hoe dit precies zit? En kun je de aanhanger later evt. weer terug laten keuren naar z'n oorspronkelijke maximaal laadvermogen?

Zit er aan te denken om een aanhanger aan te schaffen maar ben nog niet in bezet van BE-rijbewijs.
DjpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2004
Laatste: 31-8-2016
Berichten: 382
16-10-2009 13:19
gewoon BE halen, kost je een dag en 450 euro en je hebt een hoop gezeur minder.
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
16-10-2009 13:23
op te beginnen ben ik niet meerder keren per week weg.
Ik ben ook gewoon klein begonnen en destijds zelf een aanhanger gehuurd. we hebben hier een gezien met drie kinderen, dus mijn vader had toch al een redelijk auto met trekhaak. de enige fatsoenlijke aanhanger verhuurder hier in de buurt stopte ermee. Want die pak een bak enzo wat een rommel daar druf ik mijn spullen niet in te zetten. Dus toen zelf naar een aanhanger gekeken. en er op uitgekomen dat het een nieuwe moest worden.
Deze laten maken (aangapaste maatvoering) en nog steeds veel plezier van. Pas als het er groot is of als we verder weg moeten dan huren we een bus. maar die zijn hier in de buurt niet heel goedkoop. tot die tijd gaat het allemaal prima.
En ja ik heb er mijn E voor moeten halen, maar deze had ik ook nodig voor mijn werk dus een deal kunnen maken. en als ik kijk hoevaak ik er al plezier van heb gehad ook prive, en zeker toen ik werd aangehouden en rijbewijs moest tonen. Is het voor mij een goede investering geweest.

Het is denk ik maar net hoe je er tegenover staat.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
16-10-2009 15:16

djbirdie schreef:

Roeltje schreef:

Hier lenen we auto van ouders :p Eigen auto mag aanhanger niet trekken, ding mag in praktijk 2000kg wegen, maar hebben we bij de rdw terug laten zetten naar 1200kg, kostte 40 euro oid.
Kun je uitleggen hoe dit precies zit? En kun je de aanhanger later evt. weer terug laten keuren naar z'n oorspronkelijke maximaal laadvermogen?

Zit er aan te denken om een aanhanger aan te schaffen maar ben nog niet in bezet van BE-rijbewijs.
Wel zorgen dat de trekauto een leuk gewicht heeft, bv minstens 1200kg leeg. Even op autoweek bv kijken wat hij weegt.

Ik weet niet meer precies hoe en wat, maar door de aanhangerpapieren naar de rdw te sturen, bedrag over te maken, pasten ze de papieren aan naar de nieuwe gegevens en die krijg je wat later thuisgestuurd.

Zover ik weet is het gewicht later gewoon weer terug te zetten, even naar RDW bellen dan weet je het zo.

Hier zijn we met 2 personen en 'even' met z'n 2en een dag lessen en 450 euro/pp uitgeven zit er gewoon eventjes niet in. Dan is die 40 euro (ong) stukken goedkoper.

Waar je met die aanhangers en BE nog wel mee zit, het maximale te trekken gewicht van de auto. Je kan leuk BE halen, een aanhanger hebben die 2000kg mag wegen, als je auto niet meer dan 1200kg mag trekken heb je daar ook weinig aan. Dat is ook een punt om rekening mee te houden bij aanhangers.
vaj-ta-lie-tie
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
16-10-2009 16:36
Denk dat de theorie al vaak genoeg voorbij is gekomen.
Je mag met rijbewijs B een aanhanger trekken (enkel en tandemasser) mits de MTM (maximaal toegestande massa, dus gewicht+ laadvermogen)niet boven het rijklaar gewicht van de auto uitkomt EN het rijklaargewicht van de auto + de MTM niet boven de 3500 kg zit.
Met een zware auto van 3000 kg geeft dus aan dat de MTM van je aanhanger maximaal 500 kg mag zijn.

Heb zelf ook een aanhanger "terug laten keuren". Het is inderdaad vrij eenvoudig, maar houdt er rekening mee dat je nog wel eens een iets lichtere auto kan kopen of wat dan ook. RDW past voor € 57,75 de MTM aan.
Weer terugzetten naar het oude laadvermogen vraagt een keuring op één van de RDW stations.

Met rijbewijs BE mag een aanhanger met een MTM van 2000 kg wel achter een auto van 1000 kg, mits de totale massa van de aanhanger + lading niet boven het maximaal te trekken gewicht van de auto uitkomt.

Kortom, met B rijbewijs is de MTM maatgevend, bij BE rijbewijs het werkelijk gewicht.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2074
16-10-2009 17:15
En dat is juist het hele idiote van deze regelgeving...

Men kijkt naar de maximum toegelaten massa, terwijl dit niets meer is dan een papieren waarde (anders was deze ook niet zo makkelijk te wijzigen).

Verder zal een auto van 1000kg niet snel 2000 mogen trekken, dus waar is dan de meerwaarde van BE?
Niet goed, wel hard!
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
16-10-2009 17:17

Ronny B schreef:

Het is denk ik maar net hoe je er tegenover staat.
Ik bekijk het gewoon heel zakelijk. Ik heb een aanhanger die me 2000 euro gekost heeft. Ik moet er onderdak voor hebben, want ik laat dat ding niet buiten staan. Ik moet er een auto voor zetten die 1500kg mag trekken. (Die heb ik toevallig)

Voor die 2000 euro kan ik 30x een grote bestelbus huren. Dan denk ik gauw bij mezelf, ik kan dat geld beter in de broekzak houden. Een bus is makkelijker, je mag en kan harder rijden, geen gestuntel met die aanhanger en heel belangrijk, mijn apparatuur blijft in betere staat, omdat ik niet zo hoef te proppen.
I am a TimeDriver!
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
16-10-2009 19:12

joepurlings schreef:

Verder zal een auto van 1000kg niet snel 2000 mogen trekken, dus waar is dan de meerwaarde van BE?
Nee maar je mag met BE en een auto van, in jouw voorbeeld een ledige massa van 1000 kg, wel een aanhanger met 2000 MTM trekken, mits de TM niet boven de toegestane treklast van het getrokken voertuig komt. Dit mag met B niet, maar dit staat hierboven ook al vermeldt wink ;)
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
16-10-2009 19:43
Huh? Ben je nou dezelfde conclusie aan het trekken die joep ook al getrokken moet hebben (anders zou hij dat niet posten) of lijkt dat maar zo?
Hét grote voordeel van BE is dat je een treingewicht van meer dan 3500kg mag hebben.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)