Forum > Zelfbouw Speakers

Nieuwe top/line-array kast ( 4x8" )

(139 reacties. Pagina 12 van 14)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
11-4-2011 13:37

Dj Flashlight schreef:

ivo2 schreef:

De componenten die gebruikt gaan worden zijn bekend, voor het laag 2x 8" precision devices, voor het hoog 2x 1" BMS.
Freqentie bereik voor het laag 100-800Hz (12dB/okt).
Vermogen van het laag 400Watt, 96db/1w, vermogen van het hoog 160Watt.
Uit zijn topic over een line array die hij ook gebouwd heeft.
En wel op deze top lijkt.
Nee er is geen pd gebruikt maar bms speakertjes, heb de orginele 8" er wel bij en had zelf de bms 4510nd waveguides liggen, dus componenten zijn orgineel zoals Ivo ze ook gebruikt, gebouwd berekend heeft!

Ik zal arta eens proberen, gisteren al even wezen stoeien met processor en smaart en meetmic ervoor.
Ik bezit alleen zelf te weinig kennis over de verschillende filters die te kiezen zijn en ook juist waarom er voor een bepaald filter met steilheid wordt gekozen... een richtlijn zou dus erg mooi wezen... als dat kan natuurlijk...
Ik ben mij inmiddels wat meer aan het verdiepen in de filters en wat deze dan precies doen... genoeg te lezen dus.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
11-4-2011 21:55
De BMS4510nd mag volgens specs vanaf 1kHz gebruikt worden, maar de driver is pas recht vanaf 1.5kHz.
Welke 8" BMS gebruik je? De 8S215 loopt door tot iets meer dan 2kHz, de 8N515 lijkt iets verder door te lopen.

Mijn regel is altijd: gebruik de low-mid driver zover mogelijk om de high-driver te ontlasten v.w.b. vermogen en
luchtsnelheid in de hoorn (--> vervorming). Een goed start punt is in dit geval een kantelfrequentie van 2kHz, filtertype: Linkwitz-Riley 24dB/oct (= 4e orde).

Mag ook een ander filtertype zijn wat je lekker vindt klinken, maar ik zou wel vasthouden aan 24dB/oct.
Minder dan 24dB/oct belast de hoogdriver onnodig, meer dan 24dB/oct geeft onnodige neveneffecten (fasedraaiing, ringing in impulse-response, ...).

Bij 4e orde filters moet het signaal van de hoogdriver geinverteerd worden t.o.v. de middriver.
Verder moet je het mid (en laag) nog time-alignen met het hoog: De hoogdriver zit het verst naar achter en het hoog komt dus het laatst aan. Hiervoor moet je je mid (en laag) delayen. Effe opmeten: begin hoornmond van het hoog recht naar voren tot ter hoogte van poolkappen 8" drivers. Dit levert enkele tienden ms delay (delay=afstand[m] / geluidssnelheid[m/s]) voor je mid (en laag). Dit time-alignen is belangrijk om de verticale afstraling bij de kantelfrequentie horizontaal te krijgen.

Effe rekenen:
Mid-driver zal een rendement hebben van 96dB/1W/1m, 200W AES = 400W Program? --> 4 drivers vlak bij elkaar (akoestische koppeling) leveren dan ~102dB/1W/1m, 1600W Program --> max. SPL mid = 102 + 10 * log (1600/1) = 134dB. Powercompressie en hoornwerking van de constructie heb ik voor het gemak even vergeten.
High-driver heeft rendement van 112dB/1W/1m op 90x10 waveguide, 80W AES, laten we zeggen 160W program (BMS zegt 450W peak, maar hoelang?). Neem even aan dat de hoogdrivers *niet* akoestisch koppelen. --> max. SPL hoog = 112 + 10 * log (2*160/1) = 137dB.
Kortom je hoog houdt je mid wel bij, tenminste binnen de 10 graden verticale spreiding. Ook RMS zal de hoogdriver geen probleem hebben (zie sommetjes van Dré in topic over mt122: in een 3-weg set met kantelfrequenties op 125Hz en 1-1.5kHz moeten mid en hoog ongeveer hetzelfde *gemiddelde* akoestische vermogen kunnen produceren).

Gain: Gebruik ARTA met meetmic (bijv. een Behringer ECM8000) in 2 kanaalsmodus. Regel de gain van het hoog zodat je een vlakke response krijgt (hoog zal orde grootte 10dB zachter moeten dan mid, exclusief gain verschil tussen je versterkers). In een woonkamer kan dat heel "vlak" klinken! ...

Wat voor versterker hang je aan het hoog? Dat mag wel een aardige kwaliteitsversterker zijn: iets van 2x500W @ 4Ohm.
Naast de lagere gain voor het hoog, ook de limiter voor het hoog een stuk strakker zetten zodat er niet meer dan zeg 300W@4Ohm peak door de drivers gaat. Wees gerust, bij normaal gebruik blijft het heel: Ik heb een SA1600 op het hoog (1" 70W AES/140W program).

Waar ik me bij deze kasten nog zorgen om zou maken is de aansluiting op het laag. Ik vrees dat deze kasten geen 100Hz halen en er zou dus een gat kunnen ontstaan tussen 100Hz en ~200Hz. Misschien heb je dus nog een 15" nodig voor je low-mid...
Of kun je je subs verder door laten lopen tot ~200Hz?

Als dit allemaal ergens op begint te lijken, kun je gaan fijn-tunen: afvallend top-hoog een beetje rechttrekken, idem voor mid, eventuele resonantie-pieken van kasten wegwerken, enz.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-4-2011 22:21

PvG schreef:

Mijn regel is altijd: gebruik de low-mid driver zover mogelijk om de high-driver te ontlasten v.w.b. vermogen en
luchtsnelheid in de hoorn (--> vervorming).
Ik denk dat je drukverschillen bedoelt (want dat is waar lucht je met z'n niet lineaire gedrag in je kont gaat bijten). Semantics...
Een goed start punt is in dit geval een kantelfrequentie van 2kHz, filtertype: Linkwitz-Riley 24dB/oct (= 4e orde).

Mag ook een ander filtertype zijn wat je lekker vindt klinken, maar ik zou wel vasthouden aan 24dB/oct.
De keuze voor een LR filter of een BW/Bessel/etc filter hangt af van het gegeven of de drivers zo dicht bij elkaar staan dat ze akoestisch als één gezien worden. Is dat het geval dan is de keuze voor LR absoluut gerechtvaardigd (chips, de hele gedachte van LR filters is erop gebaseerd). Is dat echter niet het geval dan kies je dus ook NIET voor een LR filter!

Daarnaast zal niemand (zeker je oren niet) je in de weg staan om bijvoorbeeld een 4e orde (BW of Bessel) HPF op je hoog te zetten en een 2e orde (BW of Bessel) LPF op je laag. Heeft wellicht een gunstige invloed op het fase verhaal en impulsgedrag.
Bij 4e orde filters moet het signaal van de hoogdriver geinverteerd worden t.o.v. de middriver.
Nou nee. Ten dele omdat het afhangt van het POO (Point Of Origin). ALS dat dan voor beide drivers identiek is (en hun akoestische faseverloop is ook vergelijkbaar) dan moeten ze NIET nog steeds geinverteerd worden ten opzichte van elkaar omdat de fasedraaing op het overnamepunt 360 graden is! (je bent wellicht in de war met een 2e orde filter (tssk tssk ;-)).
Verder moet je het mid (en laag) nog time-alignen met het hoog:
Daar BEGIN je mee (nog voordat je ook maar de eerste gedachte over het filter op papier hebt staan. En liefst meet je de POO met een (stuk software) signaal (want als je het meet met een duimstok moet je aannemen dat het POO op het punt van de poolplaat ligt (en dat is lang niet altijd zo)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
11-4-2011 22:41

Dré schreef:

De keuze voor een LR filter of een BW/Bessel/etc filter hangt af van het gegeven of de drivers zo dicht bij elkaar staan dat ze akoestisch als één gezien worden. Is dat het geval dan is de keuze voor LR absoluut gerechtvaardigd (chips, de hele gedachte van LR filters is erop gebaseerd). Is dat echter niet het geval dan kies je dus ook NIET voor een LR filter!

Daarnaast zal niemand (zeker je oren niet) je in de weg staan om bijvoorbeeld een 4e orde (BW of Bessel) HPF op je hoog te zetten en een 2e orde (BW of Bessel) LPF op je laag. Heeft wellicht een gunstige invloed op het fase verhaal en impulsgedrag.
Yep, die akoestische koppeling is niet altijd 100%. Dus soms klinkt het ene type gewoon net wat beter dan het andere en soms zit het tussen je oren wink ;)

Dré schreef:

PvG schreef:

Bij 4e orde filters moet het signaal van de hoogdriver geinverteerd worden t.o.v. de middriver.
Nou nee. Ten dele omdat het afhangt van het POO (Point Of Origin). ALS dat dan voor beide drivers identiek is (en hun akoestische faseverloop is ook vergelijkbaar) dan moeten ze NIET nog steeds geinverteerd worden ten opzichte van elkaar omdat de fasedraaing op het overnamepunt 360 graden is! (je bent wellicht in de war met een 2e orde filter (tssk tssk ;-)).
Arghh, oeps. Ik weet zeker dat ik mijn hoog inverteer met LR24 filters en dat is inderdaad niet vanwege het 4e orde filter... Ik heb Beyma hoog en JBL/SA mid. JBL en SA hebben omgekeerde polariteit t.o.v. Beyma. ashamed :$ Bij 4e orde moeten mid en hoog dus inderdaad netjes in fase.
't is maar een hobby...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
12-4-2011 12:04
A top, hier kan ik wat mee, en ga dus van de week ook zeker weer even verder hobbyen.

De gebruikte middrivers zijn de 8N515.
Zelf denk ik dat de waveguides eerder dan de aangegeven 2Khz kunnen beginnen. Zoals BMS zelf al schrijft in te zetten vanaf 1000 hz. Wat van deze drivers afkomt is echt niet normaal...

Gebruikte versterker is labgruppen 1300c voor het hoog.

Het is de bedoeling dat er 3 enkel 18" kasten onder komen. Doordat ik voldoende versterker en processor kanalen heb evt te proberen om de derde 18" hoger door te laten lopen om een goede aansluiting te verkrijgen tov de top.

Ik heb nu echter een aantal uitgangspunten en ga hier het een en ander mee proberen, ik hou jullie op de hoogte.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
12-4-2011 12:57

PvG schreef:

De BMS4510nd mag volgens specs vanaf 1kHz gebruikt worden, maar de driver is pas recht vanaf 1.5kHz.
Welke 8" BMS gebruik je? De 8S215 loopt door tot iets meer dan 2kHz, de 8N515 lijkt iets verder door te lopen.

Mijn regel is altijd: gebruik de low-mid driver zover mogelijk om de high-driver te ontlasten v.w.b. vermogen en
luchtsnelheid in de hoorn (--> vervorming). Een goed start punt is in dit geval een kantelfrequentie van 2kHz, filtertype: Linkwitz-Riley 24dB/oct (= 4e orde).
Deze stelregel lijkt me prima om vanuit te gaan bij conventionele toppen maar je ziet toch dat bij systemen met waveguides wel vaker redelijk laag gecrosst wordt. Je hebt vaak relatief veel hoogdrivers in zulke systemen en dus veel vermogen waardoor lager crossen geen problemen vormt en het zorgt vaak voor beter controleerbare spreiding en beter fasegedrag in belangrijke frequentiegebieden.

PvG schreef:

High-driver heeft rendement van 112dB/1W/1m op 90x10 waveguide, 80W AES, laten we zeggen 160W program (BMS zegt 450W peak, maar hoelang?). Neem even aan dat de hoogdrivers *niet* akoestisch koppelen. --> max. SPL hoog = 112 + 10 * log (2*160/1) = 137dB.
Volgens mij is het hele idee dat ze juist wél akoestisch koppelen?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
12-4-2011 20:40

René Eppink schreef:

PvG schreef:

De BMS4510nd mag volgens specs vanaf 1kHz gebruikt worden, maar de driver is pas recht vanaf 1.5kHz.
Welke 8" BMS gebruik je? De 8S215 loopt door tot iets meer dan 2kHz, de 8N515 lijkt iets verder door te lopen.

Mijn regel is altijd: gebruik de low-mid driver zover mogelijk om de high-driver te ontlasten v.w.b. vermogen en
luchtsnelheid in de hoorn (--> vervorming). Een goed start punt is in dit geval een kantelfrequentie van 2kHz, filtertype: Linkwitz-Riley 24dB/oct (= 4e orde).
Deze stelregel lijkt me prima om vanuit te gaan bij conventionele toppen maar je ziet toch dat bij systemen met waveguides wel vaker redelijk laag gecrosst wordt. Je hebt vaak relatief veel hoogdrivers in zulke systemen en dus veel vermogen waardoor lager crossen geen problemen vormt en het zorgt vaak voor beter controleerbare spreiding en beter fasegedrag in belangrijke frequentiegebieden.
Als je echt veel van deze drivers hebt: ja, je hebt dan zoveel over in het hoog dat je het ook niet zo zwaar hoeft te belasten en dus best de kantelfrequentie wat lager kunt leggen. In deze set zitten er echter (vooralsnog) maar 2 per kant...
Verder is de 4510 bij 1kHz nog niet op volle sterkte, dus is het waarschijnlijk makkelijker de response recht te krijgen door vanaf 2kHz te crossen.

René Eppink schreef:

PvG schreef:

High-driver heeft rendement van 112dB/1W/1m op 90x10 waveguide, 80W AES, laten we zeggen 160W program (BMS zegt 450W peak, maar hoelang?). Neem even aan dat de hoogdrivers *niet* akoestisch koppelen. --> max. SPL hoog = 112 + 10 * log (2*160/1) = 137dB.
Volgens mij is het hele idee dat ze juist wél akoestisch koppelen?
Met akoestisch koppelen van 2 drivers bedoel ik dat het rendement van de drivers omhoog gaat. 3dB extra winst naast het feit dat je 3dB output wint omdat je het dubbele vermogen uitstuurt: 2 subs naast elkaar geven 6dB meer output dan 1 sub.
Gaat het rendement van 2 HF compressiedrivers ook met 3dB omhoog als de hoornmonden "koppelen"? Mijn buikgevoel zegt van niet, omdat de compressiedriver nagenoeg geen drukverhoging "ziet" bovenop de drukverhoging door de compressie (m.a.w. verwaarloosbaar)?? Iemand die weet hoe het zit?
't is maar een hobby...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
12-4-2011 21:06

Watt-Xtra schreef:

A top, hier kan ik wat mee, en ga dus van de week ook zeker weer even verder hobbyen.
Daar doen we het voor happy :)

Watt-Xtra schreef:

De gebruikte middrivers zijn de 8N515.
Zelf denk ik dat de waveguides eerder dan de aangegeven 2Khz kunnen beginnen. Zoals BMS zelf al schrijft in te zetten vanaf 1000 hz. Wat van deze drivers afkomt is echt niet normaal...
Hangt een beetje af van wat de 8"-ers naast elkaar voor afstraalgedrag vertonen. Als dat goed is tot 2kHz heb je geen probleem. Als er te sterke bundeling/lobbing optreedt, moet je mogelijk wat zakken om de horizontale spreiding goed te krijgen.

Watt-Xtra schreef:

Gebruikte versterker is labgruppen 1300c voor het hoog.
Lijkt me een prima bakkie voor deze toepassing happy :)

Watt-Xtra schreef:

Het is de bedoeling dat er 3 enkel 18" kasten onder komen. Doordat ik voldoende versterker en processor kanalen heb evt te proberen om de derde 18" hoger door te laten lopen om een goede aansluiting te verkrijgen tov de top.
Hmm. Dat wordt een uitdaging. Je mid heeft een rendement van ongeveer 102dB/1W/1m. Dat haalt een enkele 18" niet, dus dan zou je het frequentiegebied tussen 100 en 200Hz een dB of 4 moeten boosten (en daarbij ook het fase gedrag rondom de kantelfrequenties goed houden). Volgens mij is het dan makkelijker om 1 18" alleen in te zetten tussen 100 en ongeveer 300Hz (op +3-5dB). Kost je wat sub, maar zal denk ik beter klinken.
Edit: Hmm. 100-300Hz is wel een heel klein bandje... misschien moet de 18" zelfs nog wat verder doorlopen. Of waarom laat je niet al je subs wat verder doorlopen? BR neem ik aan?
Yep, dit is denk ik je grootste uitdaging bij deze set. wink ;)
't is maar een hobby...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
13-4-2011 11:12
@Peter, hartstikke bedankt voor de nu al ingebrachte input... Hier ga ik zeker mee aan de gang.
Klein kanttekeningetje... In deze topkast wordt gebruikt gemaakt van 4*8", maar ook 4 keer de 4510nd waveguide!

De gebruikte 18" zijn de JBL 2241 in idd en BR kast. Wat ik verder aan optie heb, ik zou evt een zelfde kast bij kunnen bouwen maar dan zonder de waveguides.. Dus eigenlijk een extra midlaagkast met ook 4*8" bms erin. Hierdoor zou ik dus meer midlaag moeten kunnen creeren door het verdubbelen van het midlaag gedeelte. Ik zie dat de 8" speakertjes niet eens bijsterduur zijn, dus dat is nog wel eens te doen. Kan ik natuurlijk eerst testen met beide toppen op elkaar te stapelen en bij de onderste topkast dan het hoog gedeelte uit laten.

Genoeg te doen dus..
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
14-4-2011 10:59

Watt-Xtra schreef:

De gebruikte 18" zijn de JBL 2241 in idd en BR kast. Wat ik verder aan optie heb, ik zou evt een zelfde kast bij kunnen bouwen maar dan zonder de waveguides.. Dus eigenlijk een extra midlaagkast met ook 4*8" bms erin. Hierdoor zou ik dus meer midlaag moeten kunnen creeren door het verdubbelen van het midlaag gedeelte. Ik zie dat de 8" speakertjes niet eens bijsterduur zijn, dus dat is nog wel eens te doen. Kan ik natuurlijk eerst testen met beide toppen op elkaar te stapelen en bij de onderste topkast dan het hoog gedeelte uit laten.
Daar zou ik eerder voor kiezen dan een 18" door laten lopen tot zelfs 300 hz..
If it ain't Dutch it ain't much...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)