Forum > Zelfbouw Speakers

Project met Stage Accompany componenten.

(139 reacties. Pagina 12 van 14)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-1-2008 18:23
Hallo Contour,

Contour schreef:

Voor weinig... , zeg maar gerust een habbekrats als ik de inhoud van dat kistje bekijk!
Je kan het geloven of niet, ik heb dat ding gewoon via een WebShop aangekocht.
Hij stond in eerste instantie voor 45,- euro in de shop te koop (vraagprijs), je kon ook gewoon bieden, wat ik ook heb gedaan.
Het lullige bedrag van 15,- euro wat ik (voor de grap) bood, vonden ze toch wat te weinig.
Maar voor 25,- euro plus verzendkosten mocht ik hem hebben.
Na wat heen en weer gemaild te hebben kwamen we op het wereldbedrag van 25,- euro incl. verzenden uit.

Waarschijnlijk weten ze niet wat dat ding werkelijk waard is.
Maar dat geldt volgens mij voor meer produkten in de shop, bijvoorbeeld staat er een Sony MD speler voor 45,- euro (vraagprijs). Misschien ook te bemachtigen voor "iets" minder.

Ik kijk nu elke dag in die shop laugh :D, waar overigens ook nog een oude SA versterker te koop staat.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
27-1-2008 22:01

driveinteam schreef:

Ik zou ook wel willen weten welke shop.
Tja, je bent hollander of je bent het niet laugh :D

Iedere winkel die occasions heeft, heeft winkeldochters, en dat mazzeltje moet je natuurlijk net hebben. De SA crossover werkt met vaste frequenties, en dat zal voor velen een probleem zijn. (niet iedereen is immers handig met een soldeerbout)

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-1-2008 22:56
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 27-1-2008 23:12
Hallo,

driveinteam schreef:

Ik zou ook wel willen weten welke shop.
Ook jouw een mailtje gestuurd.

(mochten meer mensen het adres willen hebben stuur dan even een mailtje, op die manier word het hier géén veredeld mail-notifycation-system)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-1-2008 23:03
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 28-1-2008 01:10
Hallo Martin,

KVM schreef:

De SA crossover werkt met vaste frequenties, en dat zal voor velen een probleem zijn. (niet iedereen is immers handig met een soldeerbout)
Niet persé noodzakelijk, de (uitneembare) filter-insteekkaartjes kon je in verschillende kantelfrequenties en configuraties krijgen (Stereo: 2-weg en 3-weg, Mono: theoretisch t/m 6-weg, maar of die ooit leverbaar zijn geweest weet ik niet).

Het zelf moeten gaan solderen, hoeft alléén als je een bepaalde kantelfrequentie niet kan vinden of kan bestellen.
Mogelijk heeft SA nog het een en ander te koop/ruil.

Zover ik het kan zien, kun je eventueel die kaartjes zelf maken.
Als je tenminste in het bezit bent van het nodige gereedschap (om printjes te belichten en te etsen) en natuurlijk de kennis.

Daarom zoek ik ook losse kaartjes, zodat, als de kantelfrequentie verandert moet worden, ik alléén maar wat condensatoren en weerstanden hoef te vervangen in de juiste waarden. Printplaatjes zijn voor alle frequenties gelijk, alléén anders bestukt.
Tabellen zijn te vinden in deze post.

Frequenties die standaard te leveren waren (andere frequenties op aanvraag):
23; 28; 50; 100; 140; 180; 225; 280; 350; 500; 800; 1k; 1k25; 1k6; 2k; 2k5; 5k; 8k; 10k; 30k

De laagste en hoogste frequenties werden respectievelijk gebruikt als sub-sonic en ultra-sonic cut-off filters, om rumble en rf interferenties tegen te gaan.

Elk filterkaartje heeft een Low Pass en High Pass.
Op die manier kun je met "overlap" of "hole" het optimale uit de drivers/kasten halen.


Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
27-1-2008 23:41

Webbie schreef:

Niet persé noodzakelijk, de (uitneembare) filter-insteekkaartjes kon je in verschillende kantelfrequenties en configuraties krijgen
....kon..., ik lees nergens in jouw post dat iemand ze op de plank heeft liggen.

Uiteraard is het mogelijk dat iemand toevallig net een setje printjes heeft met de juiste frequentie, en er niets meer mee doet.

Als je een dergelijke unit koopt, is het dus mogelijk dat je niet de juiste frequenties vind, en ze uiteindelijk zelf moet maken. (en daar doelde ik op)
Dat zal dan ook de reden zijn van de lage verkoopprijs.
Veel units met vaste frequenties zijn onverkoopbaar, het mooie van SA is, dat aan de hand van de tabel, zelf de juiste frequentie te maken is.

Heb zelf ooit eens een bose controller ingeruild, die al zeker twee jaar stof stond te happen. Uiteindelijk verkocht voor 40 gulden.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-1-2008 23:54
Hallo Martin,

Zover ik weet heeft SA nog minstens één X60a nieuw op de plank liggen, en zou het me niet verbazen als ze ook nog de losse kaartjes hebben.

Natuurlijk wordt het zoeken naar een setje kaartjes met de goede kantelfrequenties steeds moeilijker, maar het is altijd te proberen.
En mocht dat niet lukken kan er altijd nog op het kaartje zelf gewijzigd worden.
Natuurlijk kun je altijd zelf nog een kaartje maken, mits de apparatuur en kennis aanwezig is.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
29-1-2008 13:26
Hallo,

Nog even wat info over de SA X60a cross-over (met dank aan René van der Laan van SA):

* De X60a kostte 1595,- gulden exclusief de filterkaartjes in 1993.
* De filterkaartjes zelf kostte toen 120,- gulden per stuk.
* De X60a is gemaakt tot 1996, totaal 625 stuks.

Ook gelijk even gechecked: Losse filterkaartjes zijn nog steeds op voorraad bij SA.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-2-2008 11:40
Hallo,

Uiteindelijk na wat zoeken een zeer nette PPE 2410 gevonden.
Inclusief de "papieren" handleiding.
Het apparaat komt uit een studio en ziet er daarom nog netjes uit.

De PPE 2410 ziet er van binnen een stuk robuster uit dan de PPE 2400, alle verbindingen zijn nu van het vergrendelbare type.
Kast is overigens ook een stuk dieper als zijn voorganger.
Het grote voordeel van de PPE 2410 is, dat hij een "leveller" (limiter) heeft die heel geleidelijk in grijpt, je hoort het bijna niet.
Ook de filters zijn anders van opzet, bij de PPE 2400 waren namelijk de filters parallel (met het nadeel dat ze "optelden").
De PPE 2410 (met een serienummer hoger dan xxxxxxx90) heeft seriële filters, en de elektronica aan boord is herzien.
De PPE 2410's met een lager serienummer hebben nog de "oude" parallele filters.
Alle IC's zitten nu in "voetjes" wat het servicen een stuk makkelijker maakt.

Klank is overigens gelijk, behalve als je op beide EQ's tegelijk de zelfde waarde instelt, zul je een verschil kunnen horen.
De filters in de PPE 2410 zijn, volgens SA, een stuk nauwkeuriger dan die van de PPE 2400.

Natuurlijk weer kijkvoer:

* Fotoshoot PPE 2400
* PPE 2400 vs. PPE 2410

HighRes foto's zijn hier te vinden, overigens ook de produkt informatie en de handleidingen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
30-7-2009 11:54
Na een interessante mailwisseling met Webbie overeengekomen dat ik een paar ribbons en de 15LX60 speakers van hem ga kopen.
Mijn doel is hier een topkast mee te gaan bouwen (alles komt immers uit een BB) met een stevig laag een ijzersterk hoog.

Meteen de eerste vragen voor de techneuten die Webbie ook niet kon beantwoorden:
*- De BB geeft een vermogen van 350 watt RMS af aan de ribbon, de ribbon heeft volgens de specs maar 60 watt. Hoe kan dit en welk vermogen kan ik er het beste achter zetten?
Voor de laagdriver heb ik een DL-1800 of MF-24 beschikbaar.
*- gaat de ribbon de laagdriver bijhouden qua vermogen? (heb ook nog subs voor eronder)

Meer volgt zodra ik aan het rekenen en ontwerpen ga. Heb ook nog een tuin aan te leggen dus zal wellicht niet heel snel gaan.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
30-7-2009 12:04
Alvast over die 350 watt,

Dat is het versterkervermogen,
Dat word niet continu gebruikt waarschijnlijk,
Die 350 watt word gebruikt als headroom voor kortstondige piekjes,
Wellicht word die 60 watt niet eens als continu ingesteld vermogen gehaalt.

die 15LX60.. loopt die hoog genoeg door om aan te sluiten op de ribbon?
If it ain't Dutch it ain't much...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)