Wat kosten jullie nou?
(2883 reacties. Pagina 117 van 289)Moderator(s): Dré
Philip_JanssenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-10-2003 Laatste: 9-3-2013 Berichten: 532 | 15-3-2006 00:28 |
Gekopiëerde cd's gebruik ik ook. Enerzijds omdat m'n CDspelers er totaal geen problemen mee hebben en anderzijds om m'n originelen heel te houden. Die liggen thuis netjes in een koffer en de andere koffer met kopietjes gaat mee op pad. Is je kopietje kapot: maak je even een nieuwe. Is je origineel kapot: kost je weer de volle mep. Dus voor kopiën is wel wat te zeggen. Echter ben ik tegen het gebruik van illegaal verkregen muziek (hoewel de NL wetgeving daar ook niet duidelijk in is: downloaden mag wel maar uploaden niet ![]() Persoonlijk zou ik gerust 50 tot 100 euro van m'n prijs af kunnen halen als ik al m'n muziek gratis zou verkrijgen (voor een complete show, that is). Omdat mijn doelgroep primair studenten zijn, is 100 euro korting erg aantrekkelijk en zou dat een drempel/voorsprong kunnen vormen ten opzichte van mijn concullega's. Aan de andere kant. Veel DJ's in kroegen krijgen 50 tot 70 euro per avond betaald. Als je daarvan wilt roken en zuipen, moet je verdomd zuinig aan doen als je ook nog je CD's wilt betalen. Het wordt op die manier door de horeca ook wel een beetje in de hand gewerkt, al die kopietjes. Maar op de vraag wat ik kost. Afhankelijk van de grootte van de groep en de wensen voor die avond. In het meest gunstige geval (DJ only, 5 uurtjes, leuk publiek en mijn muziek) wil ik voor 75 euro best een avondje gaan staan. In het minst gunstige geval (5 uurtjes, inclusief eigen licht-/geluidset voor maximaal 200 personen indoor) ben je 450 euro kwijt. En ja, dat word gewoon betaald. Mijn tip voor iedere beginner: vraag rustig een net bedragje. Je kosten zijn niet alleen je CD's, maar ook de afschrijving van je apparatuur en je uurloon (het mag ook wat opleveren). Denk na over je kosten (voor cd's en apparatuur) en bedenk wat je over wilt houden (=uurloon). | |
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is! | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 15-3-2006 07:42 |
Philip_Janssen schreef: Veel DJ's in kroegen krijgen 50 tot 70 euro per avond betaald. Als je daarvan wilt roken en zuipen, moet je verdomd zuinig aan doen als je ook nog je CD's wilt betalen. Het wordt op die manier door de horeca ook wel een beetje in de hand gewerkt, al die kopietjes.Het vreemde is wel al die vrienden van me. Die zijn het hier helemaal niet mee eens. Ik vind het zo gek, die zeggen namelijk dat ik gewoon een andere baan moet zoeken. Philip_Janssen schreef: Denk na over je kosten (voor cd's en apparatuur) en bedenk wat je over wilt houden (=uurloon). | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 16-2-2025 Berichten: 9504 | 15-3-2006 11:10 |
Philip_Janssen schreef: Aan de andere kant. Veel DJ's in kroegen krijgen 50 tot 70 euro per avond betaald. Als je daarvan wilt roken en zuipen,alhoewel ik in mijn resident tijd gewoon black label mocht bestellen ![]() Maar ja wat wil je met een volle tent zuipende mensen, dan zeur je als kroegbaas niet. Is de tent leeg als jij aan het draaien bent, en je besteld je 12e baco, dan kan ik me er iets bij voorstellen dat je zelf moet betalen. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Philip_JanssenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-10-2003 Laatste: 9-3-2013 Berichten: 532 | 15-3-2006 11:17 |
Sylvia schreef: Philip_Janssen schreef: Veel DJ's in kroegen krijgen 50 tot 70 euro per avond betaald. Als je daarvan wilt roken en zuipen, moet je verdomd zuinig aan doen als je ook nog je CD's wilt betalen. Het wordt op die manier door de horeca ook wel een beetje in de hand gewerkt, al die kopietjes.Sylvia schreef: Philip_Janssen schreef: Denk na over je kosten (voor cd's en apparatuur) en bedenk wat je over wilt houden (=uurloon).Enige "probleem" is dat je dan je CD's zelf moet betalen, maar het kan niet altijd meezitten ![]() | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 16-2-2025 Berichten: 9504 | 15-3-2006 11:21 |
In de disco waar ik werkte was er wekelijks (in die tijd) een budget van F 100,- per week voor de muziek. Dat mag je nu rustig vergelijken met € 100,- Het enige nadeel daarvan is dat de collectie dan wel van de kroeg is. Het voordeel is dat je van dat geld de mindere platen koopt, en van je eigen geld kocht je in die tijd de goeie platen. Op die manier was je altijd zeer compleet. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 15-3-2006 11:25 |
Philip_Janssen schreef: Hoezo is het onzin? De kroegbaas zal natuurlijk nooit zeggen "download jij de muziek maar illegaal, da's lekker goedkoop voor je". Maar het word daar gewoon keihard gedoogd door eigenaren van veel kroegen. Ze vragen van hun DJ's om nieuwe muziek bij zich te hebben en ze betalen er niet voor.Maar zowel de dj als de opdrachtgever hebben hierin hun eigen verantwoordelijkheid. Dat een uitbater het draaien door een dj met illegale downloads gedoogt, wil nog niet zeggen dat de dj in kwestie dit dan ook maar moet gaan doen. Ik weet niet zeker hoe dit wettelijk gezien in elkaar zit, instinctief zou ik zeggen dat bij een controle de dj de l*l is als bij controle blijkt dat er met illegale muziek wordt gedraaid (en die muziek bevindt zich in de collectie van de dj). Daarnast blijf ik van mening dat een dj die vergoeding vraagt voor zijn diensten (hoe hoog of laag ook) gewoon met legale muziek moet werken. Verder heb ik zeker 10 jaar gedaan wat Tom zegt: draaien op de collectie van de horecagelegenheid in combinatie met een kleine eigen collectie. Zo wordt de avond anders dan anders vanwege je eigen muziek, en toch breed vanwege de reeds aanwezige collectie. Ik zie niet in waarom dj's die geen geld hebben voor een legale collectie dit nu niet meer zo zouden doen. | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 15-3-2006 12:16 |
Philip_Janssen schreef: Hoezo is het onzin? De kroegbaas zal natuurlijk nooit zeggen "download jij de muziek maar illegaal, da's lekker goedkoop voor je". Maar het word daar gewoon keihard gedoogd door eigenaren van veel kroegen. Ze vragen van hun DJ's om nieuwe muziek bij zich te hebben en ze betalen er niet voor. "Ze" ?Kwestie van onderhandelen en goede afspraken maken. Velen zijn te bang dat men zegt: "ik ga wel naar een ander die goedkoper is". Nieuwe muziek is ook een kwestie van goed uitzoeken, en dan valt het uiteindelijke kostenplaatje wel mee. Martin. | |
kvm entertainment | |
Philip_JanssenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-10-2003 Laatste: 9-3-2013 Berichten: 532 | 15-3-2006 15:07 |
1 x bewerkt. Laatst door Philip_Janssen op 15-3-2006 15:35 Silvia, KVM, jullie hebben helemaal gelijk in het punt dat de DJ (mede-) verantwoordelijk is. En alle punten zijn te begrijpen. Zowel vanuit het perspectief van de platenmaatschappijen/artiesten, als van de DJ, als van de kroegbaas. We snappen allemaal dat het om geld gaat en dat iedereen wat wil verdienen. Ik vind het alleen erg jammer dat de DJ over het algemeen aan het kortste eindje trekt en vanuit die optiek kan ik de DJ met illegale platen wel snappen. Neemt niet weg dat de kroegbaas net zo goed recht heeft op winst en dat de platenmaatschappijen en artiesten ook gewoon recht hebben op hun geld.Wel ben en blijf ik van mening dat iedereen evenveel recht heeft op zijn verdienste. (Dus niet recht hebben op evenveel verdiensten!) Het lijkt me dat dit probleem in samenwerking met de betrokken partijen (platenlabels, artiesten, stichtingen die de rechten van de artiest waarborgen, horeca en DJ's) kan en moet worden opgelost. Om eens een schot in de ruimte te doen, geef speciale cd's uit voor kroegen/DJ's die men voor een gereduceerd tarief kan krijgen. Dat is een beetje hetzelfde idee als legaal muziek downloaden of ontvangen bij een horeca MP3speler. Draaien op een kleine eigen collectie en een collectie van iemand anders (bijvoorbeeld de kroeg waar je werkt) is ook zeker een goede optie. Maareh, ging dit topic niet over wat we kosten? (Topic splitsen dan maar, of word dat erg lastig?) Edit: begrijpelijk dat splitsen lastig is. Back on topic! | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 15-3-2006 15:14 |
Topic splitsen wordt lastig, we zouden de discussie voort kunnen zetten in één van de vele andere buma-achtige topics. | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 16-3-2006 00:30 |
Philip_Janssen schreef: Silvia, KVM, jullie hebben helemaal gelijk in het punt dat de DJ (mede-) verantwoordelijk is.Ik vind het alleen erg jammer dat de DJ over het algemeen aan het kortste eindje trekt en vanuit die optiek kan ik de DJ met illegale platen wel snappen. Waarom trekt de DJ aan het kortste eind? Dat hij aan het kortste eind trekt, kan ook aan de DJ zelf liggen. Als voorbeeld: Huur als DJ een zaal, en geef daar 1 keer in de maand een show. Heb zoiets jaren gedaan, zaal kreeg ik gratis vanwege de goede omzet, entree heffen, T-shirt handel etc. Ieder maand 300 / 350 man. Tegenwoordig liggen glow producten ook goed in de markt. Zoek sponsors/ adverteerders die je de hele avond op een groot scherm voorbij laat komen, kortom mogelijkheden genoeg. Uiteraard moet je wel de "kracht" hebben zoiets op poten te zetten en bovendien diverse connecties hebben, op die manier zet je de juiste mensen op de juiste plaats. Velen zien het als een lolletje,(vandaar ook sommige absurd lage prijzen) maar het is wel degelijk serieus werk. Martin. | |
kvm entertainment |