Forum > Geluid

Post hier foto's van het binnenwerk van je versterker

(1789 reacties. Pagina 114 van 179)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
29-12-2007 02:18
Hallo Joost,

Klopt helemaal dat de printjes verschillend zijn, dat hoort ook zo.
Eentje is voor het hoog en de ander voor het mid.

Hier de achterzijde van de printjes.

Mid en High filter zijn door de software in en uit te schakelen, onafhankelijk van elkaar.
Zo zitten er instellingen (presets, 30 in getal) in de versterker voor 2-weg en 3-weg systemen die je door de software kunt selecteren.
Deze versterkers komen uit een Performer set, en stonden zo ook ingesteld (Mid/High).

Deze printjes zijn vrij makkelijk te verbouwen (door iemand die er verstand van heeft), en zo op een vrij makkelijke manier je eigen filters kan ontwerpen en toepassen.

Volgens René van de Laan van SA zijn deze versterkers de beste ooit door SA gemaakt.
Het beste klinken, een hoge bedrijfszekerheid hebben en het makkelijkste zijn te "tweaken".
Daarom was ik ook op zoek naar bepaalde typenummers van de PPA 1200 en PPE 2410.
Op de manier hoe ze toen zijn opgebouwd (lees = vele componenten), is tegenwoordig niet meer rendabel om te doen.

Ook mooi vind ik van deze versterker dat je appart de inschakelvertraging kan instellen van elk kanaal (voeding van 1000VA per stuk).
Bijvoorbeeld de eerste na twee seconden en de tweede na 8 seconden (dacht maximaal 90 seconden) laten inschakelen.
Handig als je een compleet versterkerrack in een keer aanzet, of na een stroomstoring de stroom weer op het rack komt te staan. Dan is namelijk de inschakelpiek niet zo groot.

Duidelijk goed nagedacht tijdens het ontwerpen van deze PPA 1200 door Stage Accompany.

Versterker is absoluut ruis en bromvrij.
Alléén zijn ze wel een beetje zwaar, namelijk 34 kilo per stuk.

De PPE 2400 (die binnenkort wordt vervangen door de PPE 2410) maakt het hele plaatje compleet.
De PPE 2400 staat ook ter reparatie bij Joost, was iets mis met de voeding.

Mocht iemand interesse hebben in de PPE 2400, mail me dan even.

Hieronder nog wat info voor de geïntresseerde:

Technical specifications:

Frequency response : 10 Hz - 60 kHz, (300 W/ 8 Ohm , +0, - 3 dB)
Input sensitivity : +6 dBu for specified output (49 V/ 4 Ohm load)
Input impedance : 20 kOhm, (each leg)
Output power (RMS / Peak) :
2 x 350 / 350 W in 8 Ohm, 20 Hz - 20 kHz
2 x 600 / 700 W in 4 Ohm, 20 Hz - 20 kHz
2 x 900 / 1400 W in 2 Ohm, 20 Hz - 20 kHz
1200 / 1400 W in 8 Ohm, bridge mode
1800 / 2800 W in 4 Ohm, bridge mode
S/N ratio : > 105 dB, 20 Hz - 20 kHz
Common mode rejection ratio : > 65 dB at 1 kHz; > 55 dB at 20 kHz
Channel separation : > 90 dB at 1 kHz; > 80 dB at 20 kHz
THD (300 W / 8 Ohms) : < 0.005 % at 1 kHz; < 0,01% at 20 kHz
IMD : < 0,01 %, 300 W / 8 Ohm, 20 Hz - 20 kHz
Slew rate : > 40 V/µs
Damping factor (with DDC) : 10,000 at 1 kHz; 3,000 at 10 kHz
Housing : 19 in. rack mount, 4 HU high, 375 mm (14.8 in.) deep
Physical dimensions (h x w x d) : 176 x 483 x 375 mm (6.9 x 19.0 x 14.8 in.)
Weight : 34 kg (75 lb)

Leesvoer:

TechDoc en manual PPA 1200.
TechDoc PPE 2400.
TechDoc en manual PPE 2410 (het type wat ik nog zoek).

Al wat wijzer geworden uit de instellingen van de PPE 2400 Joost?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
31-12-2007 02:41
Hier dan een andere Joost, met plaatjes van mijn krachtpatsertje happy :)

https://sub.daclub.nl/plaatjes/amp

'k heb ze met mijn telefoon gemaakt toen hij binnenkwam, was toen op mijn werk en had mijn camera niet bij me, dus ja... vandaar de slechte kwaliteit.

Greets Joost
Nee, jij trekt volle zalen!?
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
31-12-2007 08:44
Ik ben inmiddels ook voorzien van een 'nieuwe' versterker. Deze heb ik uiteraard 2e hands gekocht, nieuw is dit soort spul nauwelijks te betalen.

Ik zal het raden jullie besparen aangezien het hier geen PA-amp betreft maar eentje die voor hifi / hi-end is bestemd. Het gaat om een wat oudere versterker namelijk een Rotel RHB-05 uit de Rotel Michi serie. Volgens kenners zo ongeveer het beste wat Rotel ooit heeft gemaakt, en ik moet toegeven, de versterker klinkt werkelijk heel goed. Vrij onbelangrijk maar het vermogen is 2x 100W aan 8 ohm en 2x 160W aan 4 ohm.

De versterker is dual mono opgebouwd, dat kun je bijvoorbeeld mooi zien aan de dubbele ringkern voedingstrafo's:

Rotel RHB-05 Michi

vooraanzicht (bovenste apparaat)

Webbie, ik had eigenlijk gehoopt dat je voor zo'n soort versterker zou gaan i.p.v. De Stage Accompagny.. Maar ieder zijn meug natuurlijk!

Ik heb in het verleden ook gedraaid met een volledig aktief 3-weg gescheiden hoorngeladen PA systeem van ik geloof 3.5kW op een 18m2 studentenkamer (3 versterkers, processor, de hele mikmak). De kick dat het zo onvervorm hard kan gaan is natuurlijk prachtig echter ik heb dit één keer kunnen doen voordat alle buren uit de hele straat op de stoep stonden om te klagen. Toen ben ik langzamerhand toch maar gaan afbouwen van PA richting de hifi waar het accent dus meer op geluidskwaliteit i.p.v. geluidskwantiteit komt te liggen. Ik heb overigens nu nog wel een 18" Void woofer als sub dus enigzins hard gaat het nog wel ;-)

Misschien dat ik ooit weer terug ga naar de grote hoorngeladen systemen, maar dit zal dan sowieso meer hifi gericht zijn. Maar dat doe ik alleen als ik dan een hele grote woonkamer heb!

MVG Contour
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
31-12-2007 09:40
Powersoft LQ2804 :-)
Had hem overigens zonder foto's van de front- en achterplaat ook wel geweten. Regelmatig powersoftjes ter reparatie hier gehad, en heb hier zelf nog een LD2004 staan. Daarnaast had Powersoft op de PLS in Frankfurt dit jaar zo ongeveer alles open liggen op de stand.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
31-12-2007 10:36
Hallo Contour,

Contour schreef:

Webbie, ik had eigenlijk gehoopt dat je voor zo'n soort versterker zou gaan i.p.v. De Stage Accompagny.. Maar ieder zijn meug natuurlijk!
Heeft eigenlijk een paar redenen dat ik niet voor een HighEnd versterker ben gegaan, namelijk:

* bijna alles wat de naam draagt "HighEnd" heeft meestal een prijskaartje waar ik toch wel mijn vraagtekens bij zet, met name of de hoge prijs nu ook zo gerechtvaardigd is.
* en waar eindigd dan de HighEnd ellende, in dure interconnects, speciale stroomvoorzieningen enz..?
* omdat het voor mij maar een hobby is probeer ik toch voor een redelijk bedrag steeds betere spulletjes te krijgen.
* wat me aantrok in de SA PPA 1200 was het volgende:
a] versterkers van SA zijn gewoon goede versterkers, zal denk ik ook niemand ontkennen (zelfs bij HighEnd-fanaten kom je ze tegen).
b] de PPA 1200 is, volgens René van de Laan van SA, de beste versterker kwa klank en bedrijfszekerheid die ze ooit hebben gemaakt. En mochten ze ooit kapot gaan, zijn ze vrij simpel te repareren daar ze géén exotische componenten bevatten.
c] de PPA 1200 kun je vrij eenvoudig "tweaken" d.m.v. de software aan te passen en de "losse" filter-printjes, wat me heel erg aansprak.
d] de HighEnd setjes die ik tot nu heb mogen horen klonken allen perfect, misschien wel te perfect. Ik hou niet van dat geluid, het is te lief, te netjes. Volgens mij kan alléén een goede PA set dat live-gevoel weergeven van een concert, immers word het geluid bij een live-concert ook over PA luidsprekers gespeeld.

Tot nu was ik altijd op zoek naar de ideale balans tussen HiFi en PA, en denk die met Stage Accompany componenten aardig te hebben gevonden.

Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Wat natuurlijk ook meespeeld is dat het setje heel af en toe naar buiten gaat, en een keertje naar school voor bijvoorbeeld een discootje.
Ik zie niemand met zijn HighEnd spulletjes een discootje geven op school laugh :D.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
31-12-2007 10:58
Hallo Webbie,

Ik snap je motivatie voor je keuze. Als je zo nu en dan nog eens een feestje wil geven met je systeem dan denk ik dat je met je huidige set een goede balans hebt gevonden. Het mooie aan SA apparatuur vind ik dat het eruit ziet als apparatuur uit een laboratorium of iets dergelijks, functioneel en industrieel.

Begrijp ik het goed dat je het laag/mid en hoog uit je SA speakers apart gaat aansturen (aktief filteren)?

MVG Contour
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
31-12-2007 11:19
Hallo Contour,
Begrijp ik het goed dat je het laag/mid en hoog uit je SA speakers apart gaat aansturen (aktief filteren)?
Dat begrijp je helemaal goed.
Eén PPA 1200 per kast aktief gefilterd.

Een PPA 1200 bezit namelijk twee interne filter-kaartjes die je desgewenst appart kan aansturen via de software.
De "losse" filter-kaartjes en software kun je tweaken.

Mede daarom heb ik gekozen voor deze versterkers.

Wat ik me wel afvraag of het gebruik van DDC (Dynamic Damping Control) nog invloed heeft op het totaalgeluid van de set, daar mijn kabels relatief kort zijn (15 meter).

Op dit moment is de DDC niet aangesloten omdat dat het dubbele aantal (lees: 8-aders per kast als de zaak aktief word aangestuurd) aan kabels en aansluitingen vraagt.
Maar ga het zeker een keer uittesten.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
31-12-2007 17:01

Webbie schreef:

* bijna alles wat de naam draagt "HighEnd" heeft meestal een prijskaartje waar ik toch wel mijn vraagtekens bij zet, met name of de hoge prijs nu ook zo gerechtvaardigd is.
Vaak is het een combinatie van, het design moet uiteraard ook betaald worden.

Het zelfde zie je bij plasma televisies. De design modellen zijn stukken duurder.

Martin.
kvm entertainment
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
2-1-2008 00:18

JVS schreef:

Powersoft LQ2804 :-)
Had hem overigens zonder foto's van de front- en achterplaat ook wel geweten. Regelmatig powersoftjes ter reparatie hier gehad, en heb hier zelf nog een LD2004 staan. Daarnaast had Powersoft op de PLS in Frankfurt dit jaar zo ongeveer alles open liggen op de stand.
Klopt idd helemaal, ik ben erg blij met het beestje, lekker licht en klein voor de kracht die hij levert. Had wel het geluk dat ik hem voor inkoopprijs bij mijn vorige werkgever kon kopen, scheelde me toch zo'n 400 euro laugh :D
Nee, jij trekt volle zalen!?
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-1-2008 20:43
Hallo Martin

KVM schreef:

Is je trouwens opgevallen dat de linker niet geheel gelijk is aan de rechter.(kwa opvulling?)
Nog even terug te komen op bovenstaande.
Origineel moeten ze inderdaad gelijk zijn, op de plaats van de draad-brug behoort een relais te zitten.
Dat is ook de reden van het defect van het apparaat, hij staat in deze situatie konstant in filter-modus.
Kan dus niet meer op full-range gezet worden zo.

Joost gaat dit ongetwijfeld netjes oplossen. Stage Accompany was zo vriendelijk de schema's van de PPA naar hem toe te sturen.

Nog extra info over de PPA 1200:

* De PPA is geproduceerd tot 1998, totaal ongeveer 2000 stuks.
* De PPA kan ook zonder filterkaartjes gebruikt worden, en kan dan bijvoorbeeld aangestuurd worden door de SA X60a (electronische cross-over, die ook weer werkt met filterkaartjes). Als (parametrische) EQ hoort dan daar de PPE 2410 of PPE 2410 bij.

Hoe meer ik kom te weten over deze SA componenten, hoe enthousiaster ik wordt.
Het geluid is toch wel vrij uniek en kan het niet echt vergelijken met iets anders.
Zeker als ik het vergelijk met wat ik heb gehad hiervoor aan apparatuur.

Moet nog even kwijt dat René van der Laan van SA steeds onvermoeibaar info blijft spuien als je er om vraagt.
Inmiddels toch al wel een 25 mailtjes van hem gehad met antwoorden op mijn vragen.
Een smak aan info en PDFjes rijker door hem geworden.

Daarom gisteren dan maar eens een keer gebak geregeld voor het complete team bij Stage Accompany.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)