Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 114 van 130)
Moderator(s): Dré
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 785
14-6-2008 20:17
Hallo,

4 Punishers zou wel genoeg moeten zijn hoor. Twee stuks samen gestacked doen het al al veel beter dan één los. Alleen is 750W wel aan de margere kant voor de Ciare 12.00SW driver. Ik zou proberen 1000W per kast te gebruiken.

MVG Contour
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
14-6-2008 20:52

eriksounds schreef:

ik ben nou ook 4 punishers aan het bouwen ze moeten volgend weekend in een tent voor 400 man spelen
dus 2 per kant en dan 2 tops erop (1x behringer 1520 en 1x van customsound per kant)
dit lijkt me wel genoeg tog?
ik moet nog versterkers kopen (weet iemand welke ik het best kan kopen budget is 1000 euro )
maar nou hat ik er vandaag al 1 klaar en hat er 750 watt op gezet en met eq de tonen afgesteld op 40/100hz dit wordt volgende week crossover natuurlijk
maar ik vondt het geluid best wel meevallen ik weet dat dit wel beter wordt met 4 kasten en meer vermogen erop
maar is dit egt zat voor 400 man in een tent?
misschien een optie om eens naar mijn Studiomasters te kijken welke ik in het tweede hands topic aanbied?

gebrugd per kant eentje plaatsen op 2 punishers zou een 1000 watt per speaker moeten zijn, ik lees hier vaak dat ze dat wel aankunnen en nodig hebben..
kwa budget gaat het ook wel lukken. happy :)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Henkie oet neeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-1-2004
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 38
14-6-2008 22:59
1000 watt op een enkele punisher is aan de magere kant, ja kan wel maar toch.
Ik zet met een V-6001 zoon 1800 watt op een punisher.
En dat gaat lekker, uiteraard wel met een goede processing.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 785
15-6-2008 11:13
Hoeveel Punishers gebruik jij? En wat zijn je toepassingen (indoor, outdoor?)

MVG Contour
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-6-2008 13:12

henkie oet nee schreef:

1000 watt op een enkele punisher is aan de magere kant, ja kan wel maar toch.
Ik zet met een V-6001 zoon 1800 watt op een punisher.
En dat gaat lekker, uiteraard wel met een goede processing.
en dat gaat goed op zn 12" bassje?? Of heb je de processor dusdanig geknepen dat die 1800 watt nooit geredt gaat worden??

Ik blijf erbij dat je niet echt een super kast hebt met zn punisher.. wat een vermogen moet er op een enkele kast, je hebt er meerdere nodig en dan moet je met vermogens gaan slepen welke bijna niet eens meer op een 16A 400v groepje passen!

maare je kunt natuurlijk ook een D1600 bruggen en op een enkele punisher gooien, 1600 watt rms!! gemeten bij een audio signaal, dus niet 1Khz ofzo.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
16-6-2008 10:04

Contour schreef:

Alleen is 750W wel aan de margere kant voor de Ciare 12.00SW driver. Ik zou proberen 1000W per kast te gebruiken.
Kun je dat toelichten? Ik zie niet helemaal in waarom die 1,2dB nou net het "grote verschil" zou moeten geven.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
16-6-2008 11:59
we zijn inmiddels bijna 4 jaar verder nadat de punisher is geintroduceerd.

Wat ik mij afvraag: wat zijn de ervaringen nu met deze kasten? Op de ciare speaker van 1000 watt? rms? worden vermogens gezet waar je al snel van gaat duizelen. Het is een klein speakertje in een erg kleine kast, wat absoluut niet ten goede kan komen van de koeling.

Wie heeft deze kasten nu een tijdje in gebruik en wat zijn de ervaringen? En dan bedoel ik niet een enkel kastje voor een drive-innetje met 2 dap topkastjes erbovenop maar de gebruikers ervaringen waarvoor deze kasten bedoelt zijn: buiten klussen en grotere zalen, hoorngeladen toppen erboven en enkele kasten bij elkaar gepakt.

Hoe houdt de speaker zich? Is het nu echt een ideale kast.. wat is de klank, zijn de kilozware ampracken die mee moeten worden gesjouwd het allemaal waard?
Zit er echt een wereld van verschil tussen wanneer je er 1500 watt inpompt in plaats van 1200 watt? of zelfs maar 1000 watt?

Komt de kast en speaker met deze wattages niet aan de grenzen te spelen?
Ik hoor vaak, "wat een goede kast, maagbassen enz enz" maar nooit echt gebruikers ervaringen.. liever nog vergelijkingen met "standaard" 18" bassreflexen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 785
16-6-2008 12:51
Lees eens wat rond op speakerplans of het squatjuice forum. Hier in Nederland wordt de Punisher naar mijn weten maar weinig, of in kleine aantallen gebruikt.

En Dre, waarom dan niet 500W ipv 750W? Je moet natuurlijk ergens de 'praktische' grens trekken qua vermogen dat je adviseert. Stop je er te weinig vermogen in dan benut je de grote lineaire x-max niet goed. Dus dan haal je niet het maximale uit de kast, dan kun je beter reflex kasten gebruiken.

Sowieso is een Punisher in kleine ruimtes niet ideaal. Dat is inmiddels wel bekend. Mijn advies luid dan ook de Punisher in grotere zalen of in de openlucht te gebruiken. bij voorkeur met 4 of meer in een stack. Onder die omstandigheden kan het ontwerp optimaal presteren. En nee, dat zijn niet de omstandigheden van de gemiddelde forumgebruiker hier. Het verbaast me dan ook niet dat de meeste mensen reflex blijven gebruiken.

Groetjes Walter
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
17-6-2008 01:49
De Lineaire X-max kan ook bereikt worden zonder maximale vermogen hoor laugh :D !
Ik ben van mening dat de Punisher z'm doel van hoorn voorbij gegaan is, immers hoornkasten stammen vanaf het jaar nul in de audio wereld en was DE techniek om uit relatief weinig vermogen een behoorlijk geluidsdruk te verkrijgen.
Nou, dat gaat bij de Punisher niet op, sterker nog, volgens die 'uit het jaar nul' hoorn principes is de Punisher een zeer slechte hoorn want er moet verschikkelijk veel vermogen in gepompt worden voor een 'zeg maar' indrukwekkend SPL!!
De genoemde/verwachtte SPL is maar een schijntje tot de andere hoorn modellen die niet zulke grote vermogens voor de kiezen krijgen.
Ik praat niet over de bouw kosten en de toegepaste luidspreker prijs, nee ik praat meer over de aantallen die je dus nodig hebt om een redelijke diepgang te krijgen, en de aantallen versterkers die in hun prijsklasse echt niet tot de 'goedkoopste,iedereen kan ze kopen'klasse vallen...

Punisher is leuk om z'n formaat tussen de concurrenten, maar zeker niet het wonder middel kwa kosten om deze daadwerkelijk aan het werk te zetten.

Maargoed, da's ff mijn mening en ik hoop dat ik Contour niet het gevoel gegeven te hebben dat ik hem aanviel wink ;) .

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
EriksoundsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2008
Laatste: 4-4-2014
Berichten: 47
17-6-2008 22:01
ik ga er zaterdag 4 gebruiken als ik ze af krijg maar lukt denk ik wel en het is in een grote tent die voor 400 man bedoeld is en waarschijnlijk vol komt te staan
het is bij zeskamp van beek en donk daar komen enkele bandjes optreden zoals de lekke band
en voor en na de bandjes moeten de punishers zijn werk doen
ik ga morge waarscijnlijk tog de dap palinium 2000 kopenof hoe de naam ook is (2 stuks)
en dan hoop ik dat die vrijdag al gaat spelen tot zondag daar en hopelijk zorgt het voor een goede baslaag
ik zal volgende week mijn ervaring met de punisher plaatsen en foto's

Terug naar forum Reageer (zonder quote)