Forum > Geluid

rood draaiers hoe te beschermen?

(137 reacties. Pagina 11 van 14)
Moderator(s): Dré
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
21-8-2009 17:21
Als geluidsman doe je het ook nooit goed, speelt een band te hard en schuif je bij wat er ontbreekt dan ben JIJ degene die het te hard zet sneaky :V .
Doe je dat niet, dan ben JIJ degene die een slechte mix maakt sneaky :V .
En, geloof mij maar als ik zeg dat er nog best veel 'professionele' muzikanten zijn die alleen maar hard kunnen shocked 8O .
Maar, ik merk dat de discussie hier precies hetzelfde 'welles/nietes' verhaal wordt als in real life. laugh :D
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-8-2009 17:31

MusicXtra schreef:

Maar, ik merk dat de discussie hier precies hetzelfde 'welles/nietes' verhaal wordt als in real life. laugh :D
Afhankelijk met wie je praat.

De geluidsmensen die veel o.t.r. zijn en die echt veel bands kennen zitten allemaal op de zelfde lijn. Die jongens mixen ook allemaal gelijk. Het enige onderscheid is de keuze van het merkje op de PA.

Martin.
kvm entertainment
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
21-8-2009 17:36

MusicXtra schreef:

Om die reden is het ook vrij normaal dat de DJ tussen de sets door wat zachter gaat als de band, het publiek krijgt dan even rust
En dat is dan meteen het probleem. Het is niet de bedoeling dat het publiek wat rust krijgt, het is de bedoeling dat de sfeer zoals die is erin blijft. En dat kan alleen met hetzelfde volume, anders gaat men inderdaad lekker kletsen en dan kun je het vergeten.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
21-8-2009 17:41

KVM schreef:

[citaat van YourLiVe schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Als ik als dj een stuk zachter wordt gezet dan de band krijg ik de sfeer er niet in. Dan denkt de opdrachtgever dus dat het aan de dj ligt terwijl het gewoon aan het volume ligt.
Wat een onzin toch, je hebt toch een mond gekregen om de opdrachtgever dat duidelijk te maken? (In dat geval heb je mijn post niet begrepen)
Ik heb je wel begrepen, maar een opdrachtgever doet zaken met een professioneel bedrijf om geen gezeik te hebben. Daar hoort ook bij dat hij geen zin heeft in allerlei gezeik. Natuurlijk kun je in geval van twijfel even overleggen, maar dit soort (in mijn ogen logische) dingen kun je ook zelf bedenken.
En dan kun je wel zeggen "dan neem je zelf alles mee" maar dat is natuurlijk ook een kostenkwestie. Als ik zelf een geluidsset mee moet nemen kost dat een stuk meer dan wanneer ik alleen een dj booth meeneem.
Uiteraard, maar dan ben je wel van het gezeur af.
Dat wel, maar je moet het ook doorberekenen aan de opdrachtgever. Wat moet ik dan zeggen? Tja, het kost wel 200 euro meer maar de geluidsman is zo'n eigenwijze zak hooi dat ik wel moet...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
21-8-2009 17:57
Natuurlijk werk ik ook alleen maar met de meest professionele bands en DJ's zoals iedereen hier op het forum maar ondanks dat gaat het toch wel eens mis.
Als ik kijk naar de keren dat ik problemen met een DJ heb gehad dan zijn die allemaal te herleiden naar een paar oorzaken.

1) Er is op voorhand geen overleg geweest met de opdrachtgever wat de bedoeling is, dit is geen gezeik maar gewoon normaal overleg tenzij je het pas aankaart op het moment dat je er problemen door hebt. Vergeet niet dat een opdrachtgever vaak totaal niet weet waar hij opdracht voor geeft, aan jou dus de taak om dat duidelijk te krijgen door van te voren overleg te plegen en de opties voor te leggen.
2) De DJ heeft totaal geen kennis van techniek, kickt erop dat hij eindelijk eens op een serieuze PA kan draaien en gaat volledig uit zijn dak. In dit geval moet je dus even gaan 'praten' sneaky :V en hem duidelijk maken dat het jouw spullen zijn die hij naar de galamiezen aan het helpen is en dat jij dat gaat voorkomen door de stekker eruit te trekken als hij niet als de sodemieter uit het rood gaat en blijft.
3) De DJ heeft wel kennis van techniek maar is het niet eens met het beleid van de opdrachtgever wat jij inderdaad netjes uit probeert te voeren. In dit geval kun je punt 2 gewoon toepassen, resultaat is nl gelijk. wink ;)
En om te voorkomen dat het op een moment van onoplettendheid alsnog ff mis dreigt te gaan zet je voor alle zekerheid een compressor op de kanalen waarop hij binnen komt.

Heb je geen zin om iedere keer te 'praten' dan is de aanschaf van een goeie limiter met waarschuwingslamp en auto-mute een optie.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-8-2009 18:12

YourLiVe] schreef:

En dan kun je wel zeggen "dan neem je zelf alles mee" maar dat is natuurlijk ook een kostenkwestie. Als ik zelf een geluidsset mee moet nemen kost dat een stuk meer dan wanneer ik alleen een dj booth meeneem.
Uiteraard, maar dan ben je wel van het gezeur af.
Dat wel, maar je moet het ook doorberekenen aan de opdrachtgever. Wat moet ik dan zeggen? Tja, het kost wel 200 euro meer maar de geluidsman is zo'n eigenwijze zak hooi dat ik wel moet...
Het lijkt mij toch dat jij een persoon bent die weet wat hij moet zeggen. Uiteraard kom je niet met het verhaal wat je nu brengt.

Hou het simpel, ik verhuur uitsluitend met geluid. En als dat te duur is kan je natuurlijk altijd nog een keuze maken. Dan kijk jij wat jij belangrijker vind.

Martin.
kvm entertainment
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
21-8-2009 18:36
Hou het simpel, ik verhuur uitsluitend met geluid. En als dat te duur is kan je natuurlijk altijd nog een keuze maken. Dan kijk jij wat jij belangrijker vind.
Dat is wel makkelijk gezegd maar voor een DJ die bij een live event de pauzes vult is er meestal geen plaats voor een dubbele PA en de band die optreedt zal niet over de set van de DJ willen spelen.....
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-8-2009 18:42

MusicXtra schreef:

Dat is wel makkelijk gezegd maar voor een DJ die bij een live event de pauzes vult is er meestal geen plaats voor een dubbele PA en de band die optreedt zal niet over de set van de DJ willen spelen.....
Dan heb je mij post totaal niet begrepen, ik zeg immers:
Dan kijk jij wat jij belangrijker vind.
Aan jouw dus de keuze of je er wel of niet wil staan zonder eigen geluid.

Martin.
kvm entertainment
MarkRomboutsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2005
Laatste: 24-9-2014
Berichten: 62
21-8-2009 18:45
Ik heb er als live mixer ook geen problemen mee om in te prikken bij een DJ hoor.
Mits de pa en mixer van goede kwaliteit zijn uiteraard.

Heb ik regelmatig gedaan en eigenlijk altijd tot tevredenheid. Ik heb wel een aantal keren de DJ via mijn mixer laten lopen, ivm mindere kwaliteit van de DJ mixer.

Scheelt een hoop gesjouw hoor...
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
21-8-2009 19:09
Ook ik maak regelmatig mee dat de band bij mij inprikt. Geen probleem.
Meestal laat ik dan wel inderdaad de pa mixer via mijn mixer lopen.
Dit heb ik 2 maal niet gedaan, en toen stond ik zelf inderdaad een stuk zachter dan de band sad :(
(beide keren gemeten met db meter) Ondanks het praten met de geluids man van de band niet uitgekomen.
Uiteindelijk de tweede set van de tweede keer dat ik het mee maakte, de twee lijntjes die naar de pa mixer liepen losgetrokken en in mijn eigen x-over gedaan, en de twee lijntjes van de pa-mixer in mijn mixer.
De geluidsman stond wel raar te kijken toen hij mij zachterschoof en het miet werkte laugh :D .

Daar in tegen als de band bij mijn ingeprikt staat krijgen ze ook gewoon volledig de kans tot 0db uit te sturen.
Tenzij ik van mening ben dat het echt te hard gaat dan knijp ik ze, maar dan knijp ik ook mezelf. we blijven wel eerlijk, dat duurt het langste in mijn ogen.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)