Forum > Geluid

In het rood draaien en clippen

(286 reacties. Pagina 10 van 29)
Moderator(s): Dré
OrkzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2004
Laatste: 19-3-2004
Berichten: 34
14-1-2004 20:31
en wat een compressor doet weet ik ook wel...er zit trouwens zo weinig dynamiek in top-40 muziek omdat dat in de studio vaak al uitgebreid door de compressor is gehaald.
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
14-1-2004 20:34
ja maar dat is hetzelfde als een speaker met een verwarming vergelijken. Ze zetten allebei energy om in warmterazz :p. Het gaat erom dat een geclipt signaal gewoon NIETS met dc te maken heeft. Ja het ziet er zo uit. Nou en, ze zijn totaal verschillend. Ten eerste is een geclipt signaal uit verschillende frequenties opgebouwd, een dc signaal niet. Door die frequenties die verdeeld worden over woofer en tweeter staat hij zoiezo niet stil. Lees nou terug. Ik heb precies dezelfde vragen als jij gesteld.

@rademaker

Mijn reactie was ook niet echt op jou, veel meer op orkz. Het blijft gewoon feit dat een uitsluitsel van oorzaak nog niet gevonden is.

Jij maakt ook een foutje overgens, clippen zorgt inderdaad voor oneven harmonische boventonen wat je als distorsion kan zien. Maar das niet de oorzaak van speakerschade, compressie, dat is de meest waarscheinlijke oorzaak.
correct me if I'm wrong...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
15-1-2004 00:53
En ik snap er geen ene hol meer van laugh :D

Gelukkig ben ik maar een "domme" dj (wat het leven soms een stuk makkelijker maakt als ik het hier allemaal lees wink ;) )
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
15-1-2004 01:12
En ik snap er geen ene hol meer van
Je bent niet de enige wink ;). ME; wat is volgens jou het verschil tussen compressie en clippen. (En dan uiteraard de tot het clippen gerelateerde compressie).

(Volgens mij lees jij beweringen in mijn tekst die ik niet maak).

Leuk zo'n discussie happy :)

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
15-1-2004 12:57
Waar gaat die topic eigenlijk nou nog over? Op de vraag wat clippen is, is allang een antwoord gegeven volgens mij.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
15-1-2004 13:11
2 x bewerkt. Laatst door Dré op 15-1-2004 13:22
Het verhaal rammelt werkelijk aan ALLE kanten.

1. De DC "achtige" mythe komt weer eens om de hoek.

(Dat het geen DC is hoeven we hopelijk niet meer te bewijzen?).

2. De "stilstaan" mythe komt weer eens om de hoek.

(LF drivers volgen het signaal niet (volgen eerder een driehoekvorm wanneer ze een zwaar geclipped signaal toegevoerd krijgen), HF drivers krijgen de ondertoon van het clippend signaal NIET toegevoerd en wiebelen dus vrolijk heen en weer op sinusjes).

3. Het inertiaverhaal komt weer eens om de hoek.

(HF drivers hebben weliswaar een (bij zware systemen IETS) lagere totale massa MAAR de thermische koppeling tussen spreekspoel en luchtspleet/motorsysteem is VEEL beter dan bij een LF driver. Een LF driver is ten eerste altijd OVERHUNG (dus gedeelte bevindt zich buiten de luchtspleet) EN nooit voorzien van een vloeistofkoppeling EN voorzien van een luchspleet die veel groter is dan bij een HF driver).

Kortgezegd: Verhaal in kwestie is leuk bedacht door iemand die vast erg goed is in de praktijk dingen maar geen hol weet van de theorie erachter.

Sorry.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
15-1-2004 13:20

Rademakers schreef:

En ik snap er geen ene hol meer van
Je bent niet de enige wink ;). ME; wat is volgens jou het verschil tussen compressie en clippen. (En dan uiteraard de tot het clippen gerelateerde compressie).
Compressie heeft als doel het verlagen van de dynamiek van de muziek. Er wordt dus een bepaalde logaritmische functie op het signaal toegepast. Compressie wordt gebruikt in companders (S/N verbeteraars) maar ook bijvoorbeeld in PA om het dynamisch bereik van een artiest (of z'n microfonische onkunde) wat in toom te houden. In essenstie worden harde signalen afgezwakt en zachte signalen opgepomp.

Clippen heeft als RESULTAAT (niet als doel) dat de dynamiek van muziek minder wordt. Niet omdat de zachte stukken opgetild worden MAAR alleen omdat de harde stukken botweg afgekapt worden.

Beiden hebben wel iets met elkaar te maken en ook zeker raakvlakken MAAR zijn niet hetzelfde.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WappieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 27-11-2009
Berichten: 28
15-1-2004 14:26
Bij mijn weten is het clippen in wat voor audio apparatuur niet meer dan dat het signaal tegen te maximale spanning oploopt en dus niet meer kan leveren. Dit gebeurt bijvoorbeeld als er enorm hard ingegaind wordt en er dan nog hard uitgestuurd wordt. De componenten in bijv de mixer versterken het geluid steeds meer tot ze aan de maximale uitangsspanning komen en gaan dan de clip in. als je net op de grens zit en je zou een sinus nemen zie je nog de ronding op de boven kant. Ga je verder versterken(harde uitsturen) dan zal de bovenkant van de sinus nooit hoger komen dan de maximale waarde. Deze spannig is een DC spanning daarom zal de top van je signaal er dan plat uitzien. daaronder blijft het signaal intakt maar op de toppen zal er dus vervorming optreden en dit is ook hoorbaar.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
15-1-2004 14:32
Hoi Wappie,

Wellicht is het een optie het topic eens door te lezen?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
15-1-2004 17:58

Rademakers schreef:

ME; wat is volgens jou het verschil tussen compressie en clippen. (En dan uiteraard de tot het clippen gerelateerde compressie).
Dré zegt het al, clippen leidt tot compressie doordat lage tonen niet meer kunnen toenemen in vermogen en hoge tonen wel (dit komt weer door het feit dat er veel minder vermogen in hoge tonen zit dan lage tonen).

Een compressor haalt zachte stukken omhoog en harde stukken omlaag. Dit heeft natuurlijk met elkaar te maken. Bij beide wordt het totale vermogen hoger. Alleen zal dat blij clippen specifieker in hoge tonen gebeuren. Een sterk gecompresseerd signaal zal OOK zorgen voor stukke speakers.

Leuk stuk om te lezen www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/clipping/page1.html (Wie het stuk over lekkage van LF tonen kan uitleggen, graag, heb het geprobeerd maar lukt niet helemaal wink ;) )
correct me if I'm wrong...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)