Forum > Geluid

Dap LB184 ft X12-T

(96 reacties. Pagina 10 van 10)
Moderator(s): Dré
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
12-8-2008 14:16
mooie set inderdaad.
welke versterkers heb je erop staan?
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
12-8-2008 17:22

davy gabriels schreef:

mooie set inderdaad.
welke versterkers heb je erop staan?
4x LD SP1800 voor laag achter
2x LD SP1600X voor toppen voor en achter
2x DB tech. 2.0 voor laag voor

processor:
2x DBX driverack PA
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
12-8-2008 17:33
1 x bewerkt. Laatst door TCMC op 12-8-2008 20:04

Victor Junior schreef:

Wagen zag er overigens wel netjes uit. Panorama stack op de achterkant was impressive en slim geplaatst (zo trek je mensen achter je kar mee). Toch had het harder gemogen, ik had het idee dat de andere keren dat ik de set heb geluisterd, vooral de toppen veel meer in zich hadden, bassen vielen me ditmaal eigenlijk wel mee. Die X15 blies trouwens ook best netjes door aan de zijkant.

Voor de geïnteresseerden een foto van de kar: klik
Ondanks dat je niet een goed oordeel kon vellen, hoe was het met de spreiding van het mid-hoog?
Geen last gehad lobbing effecten, uitdovingen en/of overlappingen (fading) bij hogere frequenties etc?

TCMC
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
12-8-2008 17:46
Recht achter de kar niet. Het geheel was redelijk gelijkmatig verspreid en op orde. Enkel wat meer naar de zijkant achter van de kar had je af en toe wat overlapping waardoor sommige gebieden van meer volume voorzien leken te zijn. Maar last wat betreffend frequenties die elkaar uitdoofden of elkaar tegenwerkten door delay oid heb ik niet gehad.
Waar zit de cut op dit apparaat?
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
12-8-2008 19:52
Geen last gehad lobbing effecten, uitdovingen en/of overlappingen (fading) bij hogere frequenties etc?

Die X12T-tjes hebben daar niet zo'n last van, ook als de stack binnen staat, dan blijft het mid/hoog mooi egaal. Je moet ze dan wel in de banaanvorm zetten, want als je ze recht zet, heb je idd hoogpieken er in zitten...
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
12-8-2008 20:17

Victor Junior schreef:

Heb ook even geluisterd (voor zover mogelijk met die harde herrie ;-)). En kan me eigenlijk wel vinden in de opmerking van Wouter, het hoog had harder gemogen, heb het bassgebrek niet erg opgemerkt.
Heb net nog even de foto bekeken. De X-15 ken ik als stand alone kasten waar best wel veel hoge tonen uitkomen, zelfs op een vrij aangename manier. Ik heb de neiging om het hoog op het mengpaneel iets terug draaien. (ongeveer -3 dB stand).

Als je die kasten gaat clusteren zoals op de foto te zien is, krijg je met name in het laag maar ook een deel van het mid akoestische koppeling. Hierdoor win je per verdubbeling van het aantal kasten dus 3 dB extra. De hoge frequenties koppelen daarentegen niet of weinig. Dit betekent dat als je naar het klankbeeld kijkt, dat de hoge frequenties wat afnemen. In die gevallen kun je met processing of met een EQ wat hoge tonen bijschroeven. Bij zeer hoge frequenties is dat geen probleem terwijl je in het mid en laag reduceren de regel is.

Hetzelfde fenomeen geldt ook voor line arrays. Mid speakers koppelen prima, maar de wave gides van de high drivers koppelen niet tot nauwelijks (is ook wat afhankelijk van de verticale hoek instelling) en moet je bij elke verdubbeling ongeveer 3 dB extra gain voor de high driver geven. Soms leidt tot op het oog op absurde EQ instellingen, maar zolang de high drivers niet vervormen is er niks aan de hand, zelfs niet bij hoge versterker vermogens.

TCMC
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
13-8-2008 00:13
Klopt helemaal. Als ik het geklusterd neer zet, (Meestal 3 topjes en 4 basjes) koppelt het mid beter dan het hoog, maar aangezien de X12T's van nature vrij hard in het hoog zijn hoef ik het niet bij te draaien op mijn dbx. Ik heb de kasten ook altijd op medium-throw staan. Tijdens de FFWD had ik de "panorama" stack op long-throw gezet waarbij dus elke kast 3 db harder staat op de hoorn, waardoor je toch een redelijke verhouding krijgt tussen het hoog en mid. Alleen heel erg jammer dat we niet meer getest hebben met deze opstelling, zodat ik de verhouding van bas op mid/hoog beter had kunnen afstellen. De X15's op de zijkant van de truck stonden gewoon full-range, zonder x-over of EQ. De X15's gebruik ik meestal als dj monitor...
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)