Forum > Zelfbouw Speakers

geld verdienen met speakers bouwen?

(99 reacties. Pagina 10 van 10)
Moderator(s): Dré
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
8-4-2003 12:22

Stefan schreef:

-amp+woofer+buis+rooster+hoekbeschermers+verzenden e210
-mdf e25
-Thinner* e5
-lijm e5
-grondverf e5
-verf e5
-kwasten e5
-vloeibaar hout** e5
Alle e5 bedragen zijn dus redelijk afgerond :) totaal e265 aan materiaal
er zijn dus een aantal dingen die ik al heb zoals kwasten en grondverf en vloeibaar hout heb ik ook al..

ik zit met smacht te wachten hoe hij zal klinken.. wink ;)

en thinner kan ik wel even van men opa lenen..
en die heeft ook wel een zaagtafel dus scheef zagen zal wel niet gebeuren..
mischien dat het bij de ronde gaten niet helemaal goed gaat maar verder kan er weinig gebeuren..
schnappi???
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
8-4-2003 16:41
Lag net een briefje in de brievenbus, die l*llo's komen altijd een kwartier te vroeg wink ;) was om kwart over 1 thuis, mijn broertje wist van niks, die was nl. wel thuis dus morgen komt hij terug, morgenavond hoor je hoe 'ie klinkt. De kast staan inmiddels in de zwarte verf, alleen de voorkant zit alleen nog maar grondverf omdat ik daar nog in moet zagen.
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
8-4-2003 17:32
nouja dan doet hij ten minste nog wat voor je geld:D
schnappi???
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
9-4-2003 17:52
Ok heb alle zooi binnen, en alles er al ingebouwd ook. Hij gaat wel errug hard, het klinkt alleen een beetje boomy, veel meer als je zou verwachten gezien de simulatie. De driver heeft wel een flinke Xmax, ik denk zeker 9mm (totaal 18 dus). Ik zie 'em echt heel ver uitslaan zonder vervorming, en heb een paar kleine kiertjes moeten dichtlijmen door gigantisch gesis. Hij drukt echt hard happy :) Als je echt een muziekale sub wilt kun je 'em beter niet bouwen maar alles trilt hier flink los nu (ff paar uurtjes inspelen) Mijn moeder heeft de digicam vandaag mee, morgen krijg je wat plaatjes. Als je deze sub gaat bouwen raad ik zeker aan een iets kleinere behuizing te nemen, 60l is toch wel errug groot met 36mm wanddikte :P gewicht is trouwens 40kg.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
9-4-2003 17:59
Ik heb trouwens een hele grote fout gemaakt, de tunefrequentie van de baspoort is gelijk aan de resonantiefrequentie van de kast waar 'ie in/onder staat. *rammel rammel* :P

Om precies te zijn, ik heb zo'n gamma zelfboutkast, en daar zitten ook van die dunne tussenschotjes in, die gewoon op bouten rusten, en dus allermist *vast* zitten, die doen het hardste mee sad :(

edit: ik heb nog wat verder lopen afstemmen, het boomy geluid is nu bijna weg, ik heb de sub even afgestemd op het voume van mijn gewone setje (doorgelust) die ook al aardig hard stond. Ik ben gewoon wat te scheutig met die volumeknop laugh :D

edit2: "kritische" popmuziek gaat ook prima, valt me best nog mee happy :) kan er ook een beetje aan liggen dat de boel in die driver nu wat los komt.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
9-4-2003 23:15
gathering.tweakers.net/forum/list_messages/739893
Hier is een fotoreportage van het bouwproces te vinden happy :)
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
13-4-2003 14:07
Ik heb de sub nu een paar dagen kunnen proberen, van het boom geluid die 'ie eerst maakte ben ik helemaal af. Dit kan gedeeltelijk komen door het inspelen, maar ik heb de kast nu zo geplaatst dat 'ie downfiring is geworden, hij reageert sneller en lijkt ook dieper te gaan. Komende week leen ik een dB meter van school en ga ik wat metingen verrichten happy :)

Topicstarter heb je nog interesse in de bouwtekening + downfiring manifold? Zo ja dan werk ik het even netjes uit.

Wat plaatjes van het 'manifold':

www.tweakers.net/ext/f/4153/full.jpg
www.tweakers.net/ext/f/4154/full.jpg
www.tweakers.net/ext/f/4155/full.jpg

Ik ga de kast nog wel een keer schuren en verven hoor happy :) boxjes bovenop zijn/is mijn center, tv staat erboven
DjLeon_VStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 25-4-2008
Berichten: 240
15-4-2003 22:10
Hoeveel was je nou in totaal kwijt?
G.O.D. M.A.D.E. M.E. F.U.N.K.Y.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
16-4-2003 01:33
als je MDF gaat gebruiken is ontvetten echt niet nodig, eerst schuuren dan de grondverf en dan afrollen. gebruik 22 mm mdf, kost ca. 30 euro per plaat van 110x250 cm. laten zagen bij de houtshop. bij karwei kost dit heel weinig(geen reclame)

verbindingen vervaardigen met een deuvel verbinding en dan inlijmen met constructie lijm met vullend vermogen kost ca 12 euro in kitspuit uitvoering (dan krijg je de delen nooit meer onbeschadigd van elkaar, maar dat is ook de bedoeling!!) schroefen geven geen extra sterkte, alleen tijdens drogen van de lijm. maar daarom gebruik je ook lijm klemmen. echt, probeer eens zo'n verbinding te breken, het zal breken op het hout zelf. (spreek uit ervaring)

voor de deuvelverbinding zijn speciale markers tekoop en het werkt razend snel!!!

behuizing bouwen volgens he trapezium principe geeft minder resonatie. en makkelijk te plaatsen voor de spreiding van het geluid, maar dat is niet de reden.

dan de voorkant rond maken met de straal van het trapezium, hierdoor word je grote rooster sterker.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
16-4-2003 14:45
Ik neem toch aan dat mijn bron, een aannemer die zelf een werkplaats heeft waar z'n werknemers bepaalde dingen zelf maken (vensters en dat soort spul), er toch wel iets meer van afweet als jij :) Trapeziumvormig bouwen lijkt leuk, maar je moet in verstek zagen. In totaal 250 euro ofzo.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)