Forum > Geluid

Het Denon DN-S3500 topic

(168 reacties. Pagina 10 van 17)
Moderator(s): Dré
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
27-11-2005 17:00
Ik heb eerst op cdspelers leren beatmixen, en dus ook corrigeren met pitch fader, en dan de waarde terugzetten door op het display te kijken. Dus b.v. hij is +1,2 gepitched, ik maak een correctie met de fader naar 1,4 en kijk dan op het display zodat ik hem percies terug kan zetten op de originele waarde (in dit geval 1,2 dus).

Maar ik heb sinds een maandje 2 oem bakken, en daar moet ik toch wel erg aan wennen. Ik corrigeer het meest op de rand van de platter, of op de plaat... Maar dan geen zwiepen, maar rustig mee benden b.v.
*Quukske*
DannyK78Standaard Lid
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
27-11-2005 21:29

Sylvia schreef:

Ik had MT standaard aanstaan, totdat ik ergens eens een opmerking van Dré las dat de MT op een bepaald pitchpercentage heel slecht gaat klinken. Sindsdien heb ik hem eigenlijk standaard uit, en gaat-ie alleen aan als ik iets wil mixen wat eigenlijk helemaal niet te mixen valt (debiele pitchpercentages dus).
Ik snap wat je bedoelt, alleen het laatste stukje dan weer niet. Want juist bij debiele pitchpercentages is mt onbruikbaar toch? Wat versta jij onder debiel?

Ik kom zelden buiten de + of - 5% tijdens het mixen, uitschieters naar de 7% maar verder nooit, en merk dan in elk geval zelf niet dat het slecht gaat klinken. Mijn reden om mt te gebruiken is ook niet zozeer het vermijden van chipmunk stemmetjes maar het onhoorbaar kunnen corrigeren dmv de jog.
Als ik mt uit heb staan en correcties maak op de jog zijn deze namelijk WEL duidelijk hoorbaar in een mix en met mt niet.

En juist bij debiele pitchpercentages (niet voor een mix, maar bijvoobeeld een vocale sample (laten we zeggen een gil) op -50% doe ik dan weer zonder mt, omdat het anders ruk klinkt.

Heb jij dan geen last van hoorbare correcties, gezien het feit dat jij aangeeft op de jog te corrigeren op de CDJ800?
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
27-11-2005 21:34

DannyK78 schreef:

uitschieters naar de 7% maar verder nooit
ALS ik tussen 5 en 10% pitch, vind ik dat debiel laugh :D .

DannyK78 schreef:

Heb jij dan geen last van hoorbare correcties, gezien het feit dat jij aangeeft op de jog te corrigeren op de CDJ800?
Over het algemeen niet. Mijn mixen lopen vrij strak en duren vaak niet langer dan 20 a 30 seconden, dus als ik al moet corrigeren is het maar een heel klein beetje. Aan een grote jog geef je natuurlijk geen enorme zwieper, want dat hoor je meteen. Als je de jog rustig voor of achteruit beweegt zou je genoeg moeten kunnen corrigeren. If not, dan heb je kennelijk niet goed genoeg gebeatmatched voordat je live ging.

En daarom is corrigeren met pitch zo lekker, gaat beheerster en dus heb je minder risico op hoorbare uitschieters.
DannyK78Standaard Lid
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
27-11-2005 22:02
Ik gebruik een grove correctie op de jog niet zozeer bij 1 op 1 beatmixen, eerder om een de muziek na een live-net-niet-nauwkeurige-gemaakte-loop van zeg 32 beats (die ik dan maak omdat de kale beats van de ene plaat op zijn om de break van de andere plaat vol te beaten) toch weer synchroon te krijgen.

Bij een normale mix zijn het inderdaad kleine correcties, maar ook die vind ik zelf nog hoorbaar zonder mt aan, maar dan vooral bij een duidelijk te onderscheiden hoge toon in de muziek.

Maar ik zal morgen of overmorgen eens een avondje zonder mt oefenen en kijken of het voor mij een kwestie van wennen is.

Wie weet mix ik door dit verhaal over een half jaar wel op de pitchfader zonder de mt.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DJ DelayStandaard Lid
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
29-11-2005 18:09
En de Pitchbend? Zie ik die nou over het hoofd?

Zoals ik bij een TT even met mijn vingers met de platter meedraai om te corrigeren, doe ik dat bij cd-spelers met de pitchbend. Gewoon even 4% sneler of langzamer, en dat is echt onhoorbaar als je hem even indrukt, maar daardoor loopt hij wel weer lekker strak! Als ik het met de pitch zelf doe, is het lastiger voor mij om het goed te doen. Meestal loopt hij er dan juist uit bij mij. Of ik schiet door, waardoor hij weer later loopt, of whatever. Nu heb ik het wel over een Gemini CDJ-02, waarbij de picht best langzaam reageerd, het duurt hoorbaar langer voordat hij op de ingestelde snelheid is.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Patrick van VugtStandaard Lid
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
29-11-2005 18:37

DJ Delay schreef:

En de Pitchbend? Zie ik die nou over het hoofd?

Zoals ik bij een TT even met mijn vingers met de platter meedraai om te corrigeren, doe ik dat bij cd-spelers met de pitchbend. Gewoon even 4% sneler of langzamer, en dat is echt onhoorbaar als je hem even indrukt, maar daardoor loopt hij wel weer lekker strak! Als ik het met de pitch zelf doe, is het lastiger voor mij om het goed te doen. Meestal loopt hij er dan juist uit bij mij. Of ik schiet door, waardoor hij weer later loopt, of whatever. Nu heb ik het wel over een Gemini CDJ-02, waarbij de picht best langzaam reageerd, het duurt hoorbaar langer voordat hij op de ingestelde snelheid is.
Dat is zeker iets heel anders als een cdj 800, ik heb deze zelf niet, maar weet wel hoe het voelt. Pitchbend is zeker handig, maar als je sommige nummers grof op elkaar gooit is het zeker wel hoorbaar, en dan pak ik pitch fader...
*Quukske*
Victor JuniorStandaard Lid
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
29-11-2005 18:39
Ik probeer juist af te leren de pitchbend te gebruiken, niet elke speler heeft deze knopjes. Zie dan maar eens netjes bij te sturen zonder die knopjes...
Waar zit de cut op dit apparaat?
FrisbeeStandaard Lid
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
29-11-2005 20:00
Het is natuurlijk goed om meerdere technieken te leren, maar ik zou gewoon gebruiken wat je zelf het makkelijkst vindt. Die ene keer dat je ergens anders mee draait moet het dan maar... Als mn SL-1210 pitchbend knoppen zou hebben zou ik die ook gebruiken. Eigenlijk best jammer dat er aan het corrigeren relatief weinig aandacht wordt besteed door cdj fabrikanten. Buttons zijn een imo heel handig maar 4% is wel wat veel. Jammer dat je het percentage niet naar eigen wens kan instellen (zoals de pitchrange), ook is het een kleine moeite om een systeem te maken dat automatisch de toonhoogte corrigeert op het moment dat je bijstuurt. Met mastertempo kan dat soms maar het zou eigenlijk ook moeten kunnen zonder dat de MT aan staat.
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
29-11-2005 20:45
Een speler met een fatsoenlijke jog heeft imo geen pitchbendbuttons nodig. Bij een fijne grote jog kun je uitstekend doseren, beetje veel - beetje weinig benden, en zit je dus niet aan die vaste percentages van een button vast. Voor al die verschillende jogs (en pitchbendbuttons) zul je eerst even moeten wennen aan de werking, maar dat gaat voor een beetje ervaren dj snel genoeg.

Op zich hoeft het nog geen reden te zijn voor een fabrikant om pitchbendbuttons achterwege te laten, beide kan ook, maar ik heb het idee dat om bovenstaande reden de jog het aan het winnen is van buttons.
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
29-11-2005 21:36
Bij de S3500 (en de S3000/5000) kan je kiezen: de draaiende platter iets afremmen of een zetje geven, de pitch bend-buttons gebruiken of de platter stilzetten en met de hand draaien (Pioneer style).

De buttons werken echt retegoed. Korte tikjes geeft een gelijk effect aan het werken met de pitchfader, zónder het probleem dat die daarmee van de goede stand af komt. Langer ingedrukt houden geeft grotere correcties.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)