Forum > Geluid

DAP AX15B + AX12 een goed set ?

(190 reacties. Pagina 10 van 20)
Moderator(s): Dré
StudioXStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-3-2005
Laatste: 20-10-2007
Berichten: 29
14-3-2005 23:06

TCMC schreef:

Met een multimeter kom je inderdaad op ongeveer 8 Ohm uit. Echter impedantie is frequentie afhakelijke weerstand. De AX-15B heeft een plaatselijke dip van 6 Ohm bij 75 Hz. Dit kan voor sommige versterkers wel eens parten spelen.

Een P-2000 kun je dus gerust verschaffen.

TCMC
Hmm , ik heb hier op het forum al veel gelezen en bijgeleerd maar heb nog véél te leren denk ik wink ;)
Al bij al bedankt voor de info !
Vandaag heb ik eens met de versterkers en een cross-over van een vriend het set op die manier beluisterd en speelt inderdaad een heel pak beter ! Ik heb wel de sub speaker rechtstreeks aangesloten, dus het filter volledig uitgeschakeld.
Dus wordt de volgende stap een cross-over kopen en een flightcase om alles in te bouwen denk ik ...
Terwijl alles open en los was heb ik dan maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om een schakelaartje te plaatsen wat het mogelijk maakt om toch nog het filter te gebruiken of om te schakelen naar een rechtstreeks verbinding met de speaker.
Ik wacht nog even af wat het geeft met die P-2000, indien een cross-over nodig ben ik al voorbereid hé laugh :D
GeertenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-2-2005
Laatste: 19-1-2007
Berichten: 28
15-3-2005 11:48
StudioX kunnen wij eens afspreken zodat ik jouw setje eens kan beluisteren a.u.b. ?
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
15-3-2005 21:18

StudioX schreef:

Ik heb wel de sub speaker rechtstreeks aangesloten, dus het filter volledig uitgeschakeld.
Dus wordt de volgende stap een cross-over kopen en een flightcase om alles in te bouwen denk ik ...
Terwijl alles open en los was heb ik dan maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om een schakelaartje te plaatsen wat het mogelijk maakt om toch nog het filter te gebruiken of om te schakelen naar een rechtstreeks verbinding met de speaker.
Kan ik hieruit opmaken dat jij de speaker rechtstreeks hebt verbonden met de versterker, en dus niet via het aansluitpaneel achterop de box? En zat hier een groot verschil in?
StudioXStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-3-2005
Laatste: 20-10-2007
Berichten: 29
15-3-2005 22:48

Geerten schreef:

StudioX kunnen wij eens afspreken zodat ik jouw setje eens kan beluisteren a.u.b. ?
Geen probleem, je mailt me maar eens.
StudioXStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-3-2005
Laatste: 20-10-2007
Berichten: 29
15-3-2005 23:05

Max schreef:

Kan ik hieruit opmaken dat jij de speaker rechtstreeks hebt verbonden met de versterker, en dus niet via het aansluitpaneel achterop de box? En zat hier een groot verschil in?
Ik zal het even wat duidelijker uitleggen.
Ik heb dus de 'out' speakon gebruikt om de draden rechtstreeks naar de speaker zelf mee aan te sluiten zodat het kastje weer dicht kon om te testen laugh :D Dus er was enkel verbinding van die speakon naar de speaker zelf , de verbinding naar/van de 'in' dus los gesoldeerd.

Het geluid dan, we hebben getest met 400 W/8 ohm (iets teruggedraaid op de versterker) op de toppen en 500W/8 ohm op de subs en een Behringer cross-over.
Onze ervaring was dat het geheel wel een stuk beter klinkt, alle instellingen van mengpaneel idem als voorheen en geen clip meer !
We hadden wel de indruk dat er iets meer bas was met het ingebouwd filter en één versterker maar om dat juist te vergelijken zou je al een dubbele installatie mogen neerzetten denk ik happy :)

Daarna heb ik in elke sub een dubbelpolig wisselschakelaar ingebouwd, ik ben niet zo technisch, maar laat ons zeggen de speaker aangesloten op het middelste contact, links naar het naar de low uitgang van het filter, rechts naar de speakon 'out'.
Dus nu kan ik die voorlopig gebruiken op één versterker op de normale 'in' en is het later maar een switch naar een opstelling met 2 amps en cross-over op de 'out' dan.

Voor jou zal het wat meer aanpassen zijn aangezien de doorlusfunctie van de 'out' natuurlijk wegvalt.

Hopelijk was ik nu wat duidelijker ? laugh :D
RutgerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2003
Laatste: 24-1-2018
Berichten: 196
17-3-2005 16:41
He,

Mischien al beantwoord maar ik vroeg me toch af waarom je niet de AX-18b met de AX-15
hebt gekocht?

Groeten,

Rutger
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
17-3-2005 17:07
een 15 inch heeft over het algemeen een dip in het midden. Vandaar (denk ik)
I'll take you to the KoffieShop...
DJ ChrisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 21-12-2007
Berichten: 290
17-3-2005 20:38
Waarom geen AX-18b + AX-12 of ging het om de kosten omdat de 15'' sub een stuk goedkoper is?
alsof iemand erop let
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
17-3-2005 20:42
Ik heb voor de AX 12 gekozen omdat een 15" over het algemeen een dipje in eht midden heeft, en een 12" naar mijn mening een stuk netter klinkt als topkast (hoewel ik de 15" versie van de AX nog nooit gehoord hebt.)

De reden waarom ik voor de 15" baskast heb gekozen is dat deze een Punch bas weergave hebben, een 18" gaat met name heel diep en laag, een 15" niet.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-3-2005 21:10

Powerbeat schreef:

een 15 inch heeft over het algemeen een dip in het midden. Vandaar (denk ik)
Het is niet zozeer de dip in het midden, integendeel. Wat bij 15" parten speelt is met name de looptijdverschillen tussen de hoorn en de 15" speaker. Door de relatief grote afstand krijg je vaak faseproblemen en wat problemen met het afstraalgedrag rond de overname frequentie. Dit zie je als je gaat meten, maar vaak hoor je dit ook als je rustig door de luisterruimte ghaat wandelen. De hoofdreden dan een 12" beter doet is dat de hoorn veel korter op het centrum van de speaker zit.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)