Forum > Geluid

Oordoppen

(114 reacties. Pagina 10 van 12)
Moderator(s): Dré
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
Berichten: 32
19-6-2007 15:15

Dré schreef:

15dB vind ik meer dan zat (ik zou zelfs de 9dB overwegen als ik jou was). Als je 25dB doppen nodig hebt dan gaat er iets niet helemaal goed in de PA wereld.
Ik sluit mij aan bij Dré. Ik heb doppen op maat met ER25 filters aangeschaft om live bands te kunnen mixen in café's (met drummers die te hard spelen, bassisten die persé een stack groter als de PA willen hebben, gitaristen die meerdere combo's aaneenkoppelen want dat is wel stoer,...). Nu, de doppen zijn helaas niet bruikbaar om proper te mixen (FOH) maar echter wel zalig om het podium te ruimen wanneer de plaatselijke DJ's na het optreden hun muziek nog luider willen. Je voelt je met -25dB echt wel afgesloten van de wereld (en verliest dus wel een deel feeling bij het mixen, regelmatig even uitnemen om even de balans te checken helpt wel).
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
19-6-2007 15:48
Als je die doppen midden in de herrie uitdoet dan krijgt je gehoor alsnog een gigantische klap omdat het geen tijd heeft om aan het hoge geluidsniveau te kunnen wennen. Niet aan te raden dus.

Ik zelf heb ER15 doppen. Zou deze voor veel evenementen ook zeker aanbevelen boven de 9dB's. Ga maar na: Discotheken en danceparty's zitten tegenwoordig wel op de 105dB als het niet meer is. Bij bandjes zit je ook al gauw op 100dB of iets meer. Zit je dus ook met 15dB nog (ruim) over de 80dB heen.
25dB zou in sommige gevallen dus nog beter zijn, echter kun je dan inderdaad het afgesloten gevoel als nadeel gaan ervaren.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
19-6-2007 16:45
Ik gebruik nu zelf iets meer dan een jaar -25dB filters van Exinore, en moet zeggen dat ik er meer dan tevreden over ben. Tijdens ieder feest, en iedere keer dat ik moet draaien vind ik het een genot. -25dB is inderdaad erg veel, maar als je bv op Sensation gedurende 5 uur achter elkaar op 2 meter afstand van 4 maal Labhorn staat, en je doet ze daarna uit, dan heb je nergens last van. Het verschil met -15dB is voor je gehoor alsof het nog 2 keer zachter gaat, maar verder merk ik geen verschil. Ik zet mijn koptelefoon (Pioneer HDJ-1000) maar iets harder op mijn mixer om het goed te kunnen horen dan normaal, en toch kan ik alles (zowel de muziek door de HP alswel het pratende publiek voor me) luid en duidelijk horen. Zelfs mijn collega DJ, zowel op Sensation voor de lab's als op een schoolfeest met een JBL VRX-setje (4x top + 2x sub).

Ik vind het erg jammer dat ik nooit de -15dB en -9dB doppen heb kunnen proberen, maar weet wel dat het ik er snel aan gewend was, en het nu perfect vind werken.

Het ergste van alles is nog dat ik laatst een examenfeestje had, wat deels buiten gehouden werd. Af en toe terwijl mijn collega draaide, ben ik naar buiten gelopen om met de gasten/vrienden te kletsen. Geen probleem mee. Ik kan hun goed verstaan (zonder stemverheffing), en zij mij. Het enige wat je even door moet hebben, en waar ik goed in kan komen dat lastig is, is dat je de eerste keren aan mensen moet vragen of je niet te hard praat, op een gegeven moment heb je wel door hoe hard je moet praten. Ik neem aan dat jullie dit als het afgesloten gevoel ervaren? Dat je moeite hebt met inschatten hoe hard je moet praten omdat je jezelf anders hoort?

Waar het uiteindelijk op neerkomt (verhaal is weer veel te lang geworden); met FOH ed heb ik geen ervaring, maar tijdens het draaien en het uitgaan heb ik er absoluut geen hinder van, en ervaar ik het als normaal. Ik kan alles verstaan en horen, alleen dan zonder de druk in je oren. Ik snap dat veel mensen -25dB veel vinden (is het ook), maar als je je zelf zo dicht mogelijk bij de 100% wilt beschermen, dan heb je het gewoon op de grotere feesten nodig. (immers 4 uur bij 85dB zorgt al voor beschadiging, bij 110db gedurende een avond (disco volume?) is -15dB bescherming dus niet perfect.)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
19-6-2007 17:06

René Eppink schreef:

Ga maar na: Discotheken en danceparty's zitten tegenwoordig wel op de 105dB als het niet meer is.
Even een kleine correctie:
In Qontrol paar maandjes terug stonden er een paar mannetjes met een professionele db meter het geluidsniveau te meten. De meter had een gemiddelde van 127 dB. En toen stond was er een vrij rustige plaat op.

Ik schrok zelf een beetje van die waarde want ik ging in eerste instantie ook van ongeveer 110 dB uit. Nu bleek achteraf dat het geluid erg hard had gestaan. Zie onderstaand bericht van het q-dance forum:
[Bericht op q-dance forum[
Vet feest hoor! Ik geniet volop! EEN dingetje alleen: ik ben er niet bij. Hoe kan dat nou? Wel: heel Amsterdam zit mee te genieten. Ik woon bij het olympisch stadion en met dichte dubbelglas ramen is het nog duidelijk te horen. Dat betekent dat jullie half amsterdam wakker houden. Natuurlijk mogen jullie lol hebben met zo'n feest maar ten koste van zoveel? Dit is toch eigenlijk te dom voor woorden. De politie wordt platgebeld. Dit had toch makkelijk voorzien kunnen worden, hoe kan het da er geen maatregelen zijn getroffen? En dat het nu uren zijn verstreken nog steeds gewoon lekker doordendert? Ik heb niks tegen jullie verder hoor maar ik wil op deze wijze gewoon mijn onvrede kenbaar maken over de organisatie.
Erg jammer dat er zoveel mensen last hebben gehad op die avond. Van mij had het niet zo hard gehoeven. Zo af en toe is het wel lekker, maar ik weet dat mijn gehoor dat ook niet eeuwig volhoud.
Cyberlights in the house :D
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
19-6-2007 17:41

Laxap schreef:

Even een kleine correctie:
In Qontrol paar maandjes terug stonden er een paar mannetjes met een professionele db meter het geluidsniveau te meten. De meter had een gemiddelde van 127 dB. En toen stond was er een vrij rustige plaat op.
Met welke DB-schaal instelling?
Light Image
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
19-6-2007 18:53
Als het een meter is die over het algemeen wordt gebruikt bij geluidsnormen zal de gehoordrempel er wel in meegenomen zijn: dB(A) dus. Tenzij je wat anders bedoelt? En dat is echt heel hard! wink ;)
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
19-6-2007 19:01

Maarten-square schreef:

Als het een meter is die over het algemeen wordt gebruikt bij geluidsnormen zal de gehoordrempel er wel in meegenomen zijn: dB(A) dus. Tenzij je wat anders bedoelt? En dat is echt heel hard! wink ;)
Peak? Average? Afstand?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
19-6-2007 19:04
Het ging toch om de schaal? Verder over peak/average in de post staat duidelijk omschreven dat er gemiddeld 127 dB opstond dus die vraag is toch al beantwoord. Over de afstand heb je een punt maar dat heeft verder weinig met de dB-schaal instelling te maken. En over mijn opmerking dat 127 dB(A) heel hard is, ik neem aan dat je met een decibel meting in de záál niet recht voor de speakers gaat staan, toch?
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
19-6-2007 19:13

Maarten-square schreef:

Het ging toch om de schaal? Verder over peak/average in de post staat duidelijk omschreven dat er gemiddeld 127 dB opstond dus die vraag is toch al beantwoord.
Dus als iemand zegt dat de meter gemiddeld 127dB aangaf dan weten we gelijk dat de meter op average stond?

Paar dingen.

1. Als een meter gemiddeld een waarde aangeeft dan is dit NIET hetzelfde als dat de meter ingesteld staat om een gemiddelde waarde aan te geven. Was dat laatste namelijk wel het geval dan gaf de meter namelijk een gemiddelde aan (en gaf de meter niet gemiddeld iets aan). Snap je het verschil?

2. 127dB gemiddeld (in de ruimte en dus niet vlak voor de speakers) is een absurde hoeveelheid geluid. Als dat midden in de ruimte gemeten is dan vraag ik me sterk af of er wellicht met een kapotte meter gemeten is. Ook vraag ik me af waarom de personen die de PA runden niet gelijk verplichte euthenasie is aangeboden (als het echt zo hard stond).
Over de afstand heb je een punt
Aah, OK. Ik snap hem. De uitkomst was 12,5 maar doordat de persoon als antwoord 2,5 had opgeschreven geven we hem toch maar een voldoende (immers achter de komma klopt het getal).

Laten we een klein beetje realistisch blijven EN als iemand iets schreeuwt in de trand van "de meter gaf gemiddeld 127dB aan" we toch wel even willen weten WAAR dat was, met WELKE instelling en (ook niet onbelangrijk) met welke meter.
En over mijn opmerking dat 127 dB(A) heel hard is, ik neem aan dat je met een decibel meting in de záál niet recht voor de speakers gaat staan, toch?
En als nu blijkt dat dit wel gedaan is... Ga je dan een week lang met de bekende ezelsoren lopen omdat je iets aangenomen hebt dat geen fooi is?

127dB gemiddeld als de "muziek zacht stond", midden in de zaal kan ik wel omschrijven: Borrelpraat!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
19-6-2007 19:20

JeroenVDV schreef:

Grappig ervaring. Ben van 1 van m'n Exinore-maatdoppen het filter kwijtgeraakt. Geen tijd gehad nieuwe in te laten zetten, dus voor Frispop en Defqon afgelopen weekend even snel de standaard Comfoor Disco gescoord bij Beter Horen. Kosten 14,95 en zitten ONTZETTEND fijn. Dempen prima (had geloof ik 15dB erin zitten ivm Defqon) en nogmaals, ze zitten echt heel soepel en fijn! Veel fijner zelfs nog dan de maatdoppen voor m'n gevoel.

Ik twijfel of ik nog maatdoppen ga gebruiken of gewoon lekker deze af en toe koop.
De aangegeven oordoppen zouden ook bij beter horen vandaan komen.

Ik heb nu de Alpine Music Safe oordoppen, die dempen opzich goed.
Niet geheel vlak (is wel te merken ook; er wordt veel hoog doorgelaten.

Die disco dopjes, hebben die een beetje een vlakke demping?

Waar ik overigens regelmatig werk zijn piekjes van 110 - 115dB(A) geen uitzondering.
Alleen het podium geluid is soms al >100dB(A)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)