Forum > Newbie Forum

lichtset

(62 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
1-1-2004 20:13

JT van Dorp schreef:

martijn schreef:

JT van Dorp schreef:

nouja, het enige wat die parretjes moeten doen is leuke effectjes geven tijdens dans e.d. dus een looplichtje of op de muziek mee, dat soort dingen. gaat dat lukken met de mengtafel die ik uitgezocht had?
ik denk van wel, maar die kost 519 euro geloof ik. als je nou een showmaster koopt van 235 euro, kun je voor de t-4's gaan.
www.new-line.nl/v/3632 die tafel is zo ongeveer de goedkoopste die er tussen stond die alles (in mijn ogen) aankon....

of ziet ik wat over het hoofd?
schaam schaam sad :( ik verwarde Martin LJ met de Freekie, die 519 euro kost. verder zou ik alsnog voor een showmaster gaan. die is niet zo heel veel duurder, maar heeft meer kanalen EN heeft meer functies.
heb ook dat beginnerstopic net gelezen, snap het nu alweer ietsjes meer alleen: hoe moet je bij de laatste van de 3 packs dan sluiten? agewoon enkel input inpluggen en that's it?
input inpluggen? wat bedoel je daarmme? je moet er een terminator achter zetten. die 'terminator' (gewoon een 110 ohms weerstandje) zet je in de plug, die normaal ook aan de kabels zitten, een XLR plug. een DMX apparaat heeft namelijk een in en uitgang.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
JT van DorpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 17-10-2004
Berichten: 21
1-1-2004 21:57
hmm, welke extra functies heeft die showmaster dan? zoals ik al zei een eenvoudig looplichtje en een lichtorgeltje en evt nog een programmeerbaar effectje is meer dan voldoende. een scanner ofzo gaan we toch niet gebruiken, dat is voor ons onbetaalbaar en overbodig....

dus je plugt de kabel in je paneel, die gaat via de 2 dimmerpacks naar je switchpack en daarin duw je dus (in de uitgang van de switchpack) een terminatortje....
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
1-1-2004 22:19

JT van Dorp schreef:

hmm, welke extra functies heeft die showmaster dan? zoals ik al zei een eenvoudig looplichtje en een lichtorgeltje en evt nog een programmeerbaar effectje is meer dan voldoende. een scanner ofzo gaan we toch niet gebruiken, dat is voor ons onbetaalbaar en overbodig....
je kunt er chases me mixen. zo kun je per par een chase schrijven, en die met z'n allen mixen. zo kun je de sterkte PER par instellen en de snelheid kan je PER par instellen. zo weet je zeker dat je 'totaalbeeld' aan licht nooit hetzelfde is. je hebt ook meer kanalen. dat kan in de toekomst altijd handig zijn. ook kun je de chases en faderposities met elkaar mixen. en het zal je maar 35/40 euro meer kosten. dus dat lijkt me zeker wel de moeite waard om naar te kijken.
dus je plugt de kabel in je paneel, die gaat via de 2 dimmerpacks naar je switchpack en daarin duw je dus (in de uitgang van de switchpack) een terminatortje....
inderdaad!
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
JT van DorpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 17-10-2004
Berichten: 21
1-1-2004 22:33
keej.

als ik het nu snap moet ik dus hebben:

1x showmaster 24
2x multidim
1x multiswitch
3x DMX kabel (gewoon microfoonkabel, toch? met 3-pin connectors, of moet ik de 5 pin hebben?)
1x "terminator" (zullen ze in de shop snappen als ik daarom vraag gok ik?)
1x Antari Z80 rookert
1x Antari B100x bubblemachine (ding heeft DMX sturing komt toch gewoon in switchpack?)

en hier kan ik dan onze eigen 8 parretjes, spot, blacklight, stroobje (kan alleen aan uit en zit een draaiknop aan voor snelheid, geen mogelijkheid om een kabel in te prikken)en de mooncolor induwen.

als dat zo is dank ik jullie voor de antwoorden happy :)
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
1-1-2004 23:08

JT van Dorp schreef:

3x DMX kabel (gewoon microfoonkabel, toch? met 3-pin connectors, of moet ik de 5 pin hebben?)
Officieel is het alleen 5 pins, maar er wordt vaak 3 pins gebruikt. Een standaard microfoonkabel kan gebruikt worden bij korte lengtes maar bij lange lengtes niet aan te raden ivm storingen.

Waarschijnlijk zullen ze bij de winkel niet weten wat een terminator is. Je kan hem zowieso niet zo even kopen, hij moet immers zelf gemaakt worden: twee weerstanden van 220 ohm 0.5 Watt tussen pin 2 en 3 solderen (correct me if i'm wrong)
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
JT van DorpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 17-10-2004
Berichten: 21
1-1-2004 23:13
dus dan koop je dat in de winkel en moet je nog zelf knutselen ook? sad :(

toch nog een vraag:

die Antari B100x bubbelaar, gaat gewoon bellen blazen als ie stroom van het switchpack krijgt?
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
1-1-2004 23:24
2 x bewerkt. Laatst door Ferdy op 1-1-2004 23:25

JT van Dorp schreef:

dus dan koop je dat in de winkel en moet je nog zelf knutselen ook? sad :(
Het is niet anders, je moet er wat voor over hebben; een opvoering met flitsende lampen die niet doen wat ze moeten doen, staat ook niet erg profesioneel.

Verder heb ik geen ervaring met de bubbelmachine, als er een controller bij zit en je de bubbelaar in het switchpackje duwt, zal je altijd nog op het knopje (of hoe je het apparaat aanstuurt) moeten drukken om er bubbels uit te laten komen..
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
1-1-2004 23:24
als je die terminator graag gemaakt wil hebben maak ik die wel even voor je.
soms zit het mee, maar meestal tegen
JT van DorpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 17-10-2004
Berichten: 21
1-1-2004 23:30
nee idd,

ik soldeer wel wat
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
1-1-2004 23:34
er is speciale DMX kabel. koop die meteen, want als er storing is, wordt je aangeraden om DMX kabel te kopen. dan moet je die dus alsnog kopen. daarom is het beter die maar meteen te kopen.

en de terminator: 2 weerstandjes parallel? pak er gewoon 1 van 110 ohm. 120 mag ook. dan heb je hetzelfde effect, alleen hoef je niet moeilijk te doen met 2 weerstanden. die soldeer je tussen pin 2 en 3. 0,125 watt is trouwens zat. het gaat hier om een lage stuurspanning.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)